emocni-jidlo-seznam-i-do-textu.jpg
Foto: Shutterstock

Nedovolte emocím, aby ovládaly vaše chutě
Emoční vypětí na nás má značný vliv. Emoce například dokážou ovlivnit chuť k jídlu, čímž mohou velkou měrou ovlivnit i celkový energetický příjem. To může mít z dlouhodobého hlediska negativní dopad nejen na hubnutí, ale způsobit i celou řadu dalších potíží, ať už fyzických, nebo psychických. Mimo to emoční stravování není podloženo opravdovým fyziologickým hladem. „Jedná se o vzorec chování, kterým si člověk něco vynahrazuje nebo jídlem řeší problémy v práci, ve škola či třeba ve vztazích. Úlevu navíc obvykle hledá v přeslazených, přesolených nebo mastných potravinách. Jen velmi malá část emočních strávníků sáhne po zdravé potravině,“ vysvětluje Věra Burešová, hlavní výživová poradkyně center pro výživu a hubnutí NATURHOUSE.

Zajímavost: Věděla jste, že podle některých studií k emočnímu přejídání více tíhnou ženy než muži? Muži mají při emočním vypětí spíše sníženou chuť k jídlu.

Při emočním přejídání hrozí cukrovka
Jak už bylo zmíněno výše, závislost na „nezdravém“ jídle neboli emoční přejídání dokáže překazit nejen snahu zhubnout. Špatnými stravovací návyky si zaděláváte celkově na problémy se zdravím. „Častá konzumace vysoce průmyslově zpracovaných, energeticky bohatých, mastných, sladkých či slaných potravin, které emoční strávníci vnímají jako okamžité řešení při stresové situaci, může vést až do stádia různých metabolických onemocnění, jako jsou obezita, cukrovka II. typu či zvýšená hladina cholesterolu,“ uvádí Věra Burešová.

Tip 1: Udělejte revizi svých stravovacích návyků
Máte-li pocit, že bojujete s emočním přejídáním, pokuste se zhodnotit své stravovací návyky. Díky tomu se budete mít od čeho odpíchnout. Sepište si na papír, kolik a co jíte, jestli je vaše strava pestrá, jíte pravidelně a jaký máte vztah k jídlu. „Zamyslete se nad tím, jaké potraviny volíte, když máte hlad, a po čem sáhnete, když jste ve stresu. Přemýšlejte také o tom, co jiného kromě jídla vám se stresem může pomoct. U někoho to může být hudba, kniha, film u někoho třeba procházka. Uvidíte, že se budete cítit mnohem lépe,“ říká výživová poradkyně. 

Tip 2: Naučte se rozpoznat, kdy máte skutečně hlad
Emoční hlad jídlem nezaženete, proto je důležité, abyste se naučila rozlišit skutečný hlad od emočního. To může být v některých situacích problematické, nikoliv však nemožné. Pomocníkem může být vytvoření číselné škály (1=plně sytá, 10=velmi hladová). Podle trenérky pro ženy Markéty Brožové to však nemusí být řešením pro každého. „Naše tělo by mělo umět poznat signál hladu. Pokud s tím máte problém a budete se řídit podle nějaké číselné škály, může to vést až k vyhladovění a následnému přejedení,“ varuje trenérka a dodává, že i v tomto směru může být velmi nápomocná konzultace s odborníkem.

Tip 3: Jezte pravidelně
Nemáte-li problémy s emočním přejídáním, stačí poslouchat své tělo a řídit se svými potřebami a denním režimem. V případě emočních strávníků však může být vytvoření pravidelného režimu určitou prevencí přejídání. Není až tak podstatné, jestli budete jíst pravidelně pětkrát či dvakrát denně. Každému vyhovuje něco jiného. Klíčové je zejména to, abyste si nastavila jídelníček, ze kterého budete přijímat dostatečné množství všech živin a jedla jste v podobné časy.

Tip 4: Hledejte životní rovnováhu
Emoční přejídání způsobují emoce. Z logiky věci tak vyplývá, že dokonale vybalancovaný jídelníček nemusí k vyřešení vašich problémů stačit. Zaměřte se proto kromě jídla také na další aspekty vašeho života. Zeptejte se sama sebe, jestli jste spokojená v práci, máte uspokojivý partnerský vztah či co dalšího může být spouštěčem vašich negativních emocí. Ne nadarmo se říká, že všechno souvisí se vším.

Tip 5: Nestyďte se vyhledat pomoc
Pokud máte častou potřebu ulevit si ve stresové situaci přeslazenou čokoládovou tyčinkou a máte pocit, že je to v danou chvíli tím nejjednodušším řešením, jde o chorobný vzorec chování. Neuzavírejte se do bubliny, ale začněte své problémy řešit. Obraťte se na své blízké, kteří vám mohou pomoct jak se zvládáním emocí, tak i s řešením jejich příčiny. Nebojte se však obrátit i na cizí lidi – odborníky. S emočním jedením může pomoct psycholog, zkušený výživový poradce nebo šikovný fitness trenér. Věřte si a snažte se myslet pozitivně.

Čtěte také: Oblíbené proměny startují: Hubneme do plavek! Toužíte po štíhlejší postavě? Pak hledáme právě vás!

Zdroj: NATURHOUSE -  Věra Burešová: výživová poradkyně, Contours - Markéta Brožová: hlavní trenérka