Rybí olej má pro svoji specifickou chuť trochu horší pověst. Ale neprávem! Je totiž plný “zdraví” a měli bychom jej užívat denně. Obsahuje nesmírně cenné vitaminy A a D a dále esenciální mastné kyseliny omega-3. Ty se řadí mezi zdravé tuky, které náš organismus nutně potřebuje, ale umí si je vyrobit pouze v omezeném množství. Proto je potřeba přijímat je ve stravě, případně v doplňku stravy.

ryby.jpg

Foto: Shutterstock

Proč je to tak důležité?

Omega-3 mastné kyseliny chrání kardiovaskulární systém, mírní zánětlivé stavy v organismu, posilují obranyschopnost organismu, zpevňují cévy, pomáhají předcházet vzniku vysokého krevního tlaku, Alzheimerova nebo Parkinsonova onemocnění i některých onkologických nemocí. Preventivně působí také proti rozvoji revmatoidní artritidy, diabetu II. typu nebo proti astmatu. Z předběžných studií londýnské univerzity Queen Mary například vyplývá, že dostatečný příjem omega-3 mastných kyselin u dětí může snížit riziko vzniku astmatu v pozdějším věku. A to není všechno.

Srdce jako zvon

Věděli jste, že naše srdce bije průměrně 60–100krát za minutu? V mládí i ve stáří, v létě i v zimě…nikdy si neodpočine. Ve spolupráci s plícemi pak srdce posílá do celého těla okysličenou krev. Všechny buňky v celém těle musí denně obdržet dostatečné množství kyslíku. Je to zvenku neviditelná, ale náročná práce. Podpořit ji mohou právě omega-3 mastné kyseliny. Denní příjem 250 mg kyselin EPA a DHA, jež jsou součástí omega-3 kyselin, přispívá k normální činnosti srdce. Jídelníček bohatý na potraviny s těmito zdravými tuky, typicky takzvaná středomořská dieta, pomáhá až o 30 % snižovat riziko úmrtí na náhlou srdeční příhodu. O své srdce bychom se ale ve svém vlastním zájmu měli starat i jinak. Čím mu prospějeme? Mimo jiné tím, že se budeme dostatečně hýbat, nebudeme kouřit a vyhneme se nadměrnému stresu.

Hlavně v klidu

Možná vás při čtení těchto řádků napadá, jak se v této nelehké době vyhnout stresu, který může být spouštěčem deprese a s ní spojených dalších negativních jevů v organismu. I s tím vám pomohou omega-3 mastné kyseliny. Výzkumy dokazují, že každodenní dávka těchto zdravých tuků v dostatečném množství působí pozitivně proti vzniku deprese, a dokonce dokáže i již vzniklou depresi zmírnit. Omega-3 kyseliny mají totiž dobrý vliv na zdraví mozku. Kromě toho, že nás chrání před vznikem Alzheimerovy choroby, umí omega-3 kyseliny také zpomalit stárnutí mozku a zlepšit náladu.

Kde je vzít?

Omega-3 kyseliny jsou nejvíce obsaženy v tučných mořských rybách a různých produktech z nich. Nejvíce omega-3 kyselin obsahují kaviár, tresčí játra a olej z nich a losos. Optimální dávka omega-3 kyselin je přibližně 500 až 1 000 mg denně. Toto množství najdete v jedné polévkové lžíci kaviáru, v jedné lžičce oleje z tresčích jater, v 70 g sardinek, čtyřech vejcích, v 50 g lososa, v 16 syrových ústřicích nebo ve 14 vlašských ořeších. 

Reklama