Možná to taky důvěrně znáte. Navzdory krásným větám, které čtete ve studijním plánu svého dítěte, realita je taková, že jeho handicap ve škole nikoho nezajímá. Dyslektik, dysgrafik či majitel jiné podobné poruchy? Pro učitele prostě hlupák, který pomalu čte a ještě pomaleji chápe.
Zázrak? Asi jo...
„Co jsem ve škole nepochopil za pět hodin, i když jsem popsal 15 stránek, pochopil jsem v Basicu za deset minut. (Popsal jsem dva řádky).“
student, 14 let
„Míša je těžký dyslektik, dysgrafik, dyskalkulik s diagnózou LMD. Těžko se soustředí, trpí poruchou chování a učení. Vyzkoušeli jsme všechny možné prostředky - terapie, domácí učitele atd. - bohužel s chabým výsledkem. A najednou se stal zázrak; objevili jsme BASIC a učitelku, která má výjimečné schopnosti. Během letního intenzivního kurzu se Míša zlepšil zázračně: Plynule si čte, ve psaní používá diakritiku, kterou dříve úplně opomíjel. Největší radost mi udělal, když cca po dvoutýdenní terapii jsem ho našla doma s knížkou v ruce, kterou neodložil přes hodinu a přelouskal prvních 30 stran. Teď vidím syna spokojeného, šťastného. Děkujeme!!!“
paní N.
Desítky stránek popsaných podobnými vzkazy jsem četla jako ve snách. Že by opravdu existovala alternativa denního únavného doučování? Zní to skoro jako zázrak. Rozhodně po těch letech, co doma bojujeme s poruchou učení.
Usměvavá lektorka mi vysvětluje, že Studijní centrum Basic (www.basic.cz) pomáhá dětem a studentům jakéhokoliv věku zvládat problémy se čtením, psaním či pravopisem pomocí specializovaného individuálního doučování. Na základě dosavadních výsledků se zdá, že i tyto děti máji šanci zařadit se mezi úspěšné studenty, a zajistit si tak uplatnění v životě. Studijní centrum BASIC ve svém programu používá speciální studijní technologii, která odhaluje konkrétní překážky, na které student může během studia narazit, a naučí ho, jak je zvládat. Není náhoda, že studijní technologii vymyslel člověk, který ji potřeboval každý den, byl to filozof, vědec, spisovatel, cestovatel pan L. Ron Hubbard. Na základě výsledků z použití této technologie založili vysokoškolští profesoři v USA před 32 lety neziskovou organizaci se jménem Aplikovaná scholastikaTM (v překladu: Praktický vzdělávací systém). V rámci Aplikované scholastiky nyní používají tuto technologii ve více než 600 školách a vzdělávacích organizacích na celém světě.
No, nebudu přehnaný optimista, který věří, že si tento program najde v dohledné době cestu do našich základních škol. Ale díky bohu, my si můžeme najít cestu k němu.
Iva Nováková
Pobočky centra Basic nejdete ve všech větších městech: Brno, Dobříš, Čáslav, České Budějovice, Hradec Králové, Jablonec nad Nisou, Jihlava, Olomouc, Ostrava, Pardubice, Pelhřimov, Plzeň, Praha, Příbram.
Adresy všech poboček a podrobné informace najdete na stránkách www.basic.cz
Nový komentář
Komentáře
Bracha je dis, ale rozhodne to hlupak neni. A to nerikam jen proto, ze je to muj bracha...
Dys jsem, jenže před cca 45 lety se to řešilo čtyřkama z milosti. Můj syn dysortografik, ač jeho IQ vysoké velmi, si užil v první třídě "své", přestože chodil do speciální škody na prvním stupni, dnes je mimořádně úspěšný ve všech směrech.
Obě mé děti jsou také dyslektici. Dědičně po tatínkovi. V PPP mi říkali, že jsou oba dost chytří na to, aby si to "přemostili", aby si našli cestičku, jak se s tím poprat. Nejhorší byl první stupeň, pak se jim to povedlo. Fakt je, že měli oba štěstí na učitele, kteří věděli o čem dys- funkce jsou. Střední zvádli bez problémů - i když se mne zrovna včera dcera ptala, jestli by nějak nešlo zařídit aby místo z češtiny maturovala radši dvakrát z matematiky.....
Eva_Fl — #15 Myslím a vím, zase-mám to doma -/taky byl kříšen po porodu/ jsou to citlivé děti a zatím tuším ač můj syn puberťák a občas hodí ksichtíka, jako že rodiče nejsou zas až tak chytří, že mi nepije a nekouří za školou-zatím mám ten pocit, že bude dobrej a to právě proto, že sám to jednoduché neměl. Snažím se vysvětlovat, mírnit, činy a výroky těch nespravedlivých, a občas mu připomenu, že ještě stále nebylo tak, aby nebylo ještě hůř.
Jo a říká se jim dysblbci, když už jsme u těch DYS.HAHA
Gwendylon — #22





jsi prima cislo!
Gwendylon — #21
jen ne dyssexuála a dysžrouta!!!
Eva_Fl — #20 No proto, panč vole, kdyby to smrdělo nějakou kvákošinou, bych si asi ucmrdla, vole, jako vostudou
enka1 — #19 Jasně že specialistu
Dis pouze zpívám
Nevymyslíme dyschemika a hlavně dysfyzika? To by se hodilo
Gwendylon — #18 nic zasadniho.
Gwendylon — #16
neva i když moc nerozumím. DiS, myslelas tím doufám diplomovaného specialistu (a ne třeba dis-zvýšený tón,příp.DIS- bývalý sovětský letoun), by měli být právě nadprůměrní. Já jen chtěla říct, že veškerá dys- nemají žádnou souvislost s IQ. Jo a našla jsem Ti chybičku
.
Eva_Fl — #17 Nobody is perfect, ale ratio je téměř dokonalé
Nebo ne?
Gwendylon — #16 nepises bez chyb


enka1 — #11 Že by nadprůměrní byli tedy DiS?
Sorry, ale nemohla jsem to nenapsat
Mimochodem, dodneška, když se mě zeptáte na něco z gramatiky, nasadím výraz dementního telete, protože jí skutečně, ale skutečně neovládám a mívala jsem jediné čtverce a pětky z češtiny právě z ní ( a bez chyb píšu proto, neb od čtyř let fanaticky čtu třeba i popsaný hajzlpapír
, píšu a nepřemýšlím - vidím to )
AlenaK3 — #10 takovi ucitele jsou pro me to, cemu rikam ,,ceska uca " ( vetsinou ci baby, co si budeme povidat.
Ano, mela jsem maminu ucitelku.
Ano, potkala jsem i uzasny kantory.
Ano, 2 ,,cesky uci" malem zkazily zivot memu synovi, ktery uz to mel i bez nich hodne tezke na svete. Jsem stastna, ze je to vsechno pryc a ze je z nej bajecnej kluk, navzdory tomu, co si uzil. Nebo prave proto?
Prvniho syna křísili při porodu.V první třídě nás učitel poslal do psychologické poradny,tam mi řekli ,že je dislektik ,ale že ZŠ udělá. Byl to šok. Do té doby jsem toho o dislexii moc nevěděla. Co jsme strávily času nad učením! Moc. Známky nic moc,ale nikdy jsem se kvůli tomu nezlobila. Nedovedla jsem si představit, že by se třeba nevyučil. Dnes má dva vyuční listy,profesní ŘP, různé svářecí zkoušky. Je z něho šikovný řemeslník. Má dobrou vizuální paměť, ale s knížkami se neskamarádil.
oprava: za synovi patří ?
AlenaK3 — #10 To je proti kodexu normálního učitele. Všem nebo jen synovi. Ostatní učitelé, jak vidno, jsou v poho,nepomoh by nejdřív pohovor s nimi? S ním bych to zkusila taky,aspoň co se češtiny týče, ale bacha tihle týpci mají většinou o sobě příliš vysoké mínění a vždy v sobě ukryté nějaké své dys- které svou frajeřinou přebíjí. Já bych se zeměpisáře chodila ptát na nejasnosti z češtiny, když ji chce známkovat,ale to by asi zrovna nepřekous. Přeju hodně trpělivosti a hezkých dnů.
kometa — #9 Lukáš Čejka — #8
Tímhle na sebe asi prásknu,čím jsem. Za vzdálenějšího totála byli dys- bráni jako nechytří, v 80tých letech už u zodpovědnějších škol posíláni do PPP a pracovalo se s nimi (u zodpovědnějších učitelů) už trošku individuálněji. V současnosti je přístup poraden, učitelů ale i rodičů dost, jak to říct?, asi sinusoidní.
Článek je opravdu komerční,protože dělá ze všech učitelů nechápající bestie (i tací se bohužel najdou) a je to bohapustá reklama na Basic. Proč potřebuje reklamu, když je tak všehospásný?Žádala jsem kdysi u nich o nějaké materiály, poradu. Myslíte, že jsem něco dostala?
Každý bez výjimky nějaké dys- máme,já jsem dysharmonik,dysorientik......
A nakonec: podprůměrní, průměrní, nadprůměrní mohou být dys-.
podprůměrní, průměrní,nadmprůměrní mohou být nedys-
Hodně štěstí v životě
Mám to doma, všechno dys a LMD, jen každodenní kontrola a učení a spolupráce, trojka je u nás jednička.V češtině to taky bylo o literatuře a slohu, v jazycích o ústním zkoušení, v matice o postupech. Vše předčítat. Je v devítce, učitelé už to berou, sklízím obdiv za to, že jsem syna dobabrala až sem, pak se najde zeměpisář, který ho nesnáší a nahlásil, že bude honotit pravopis na mapách. Nechci s ním bojovat, už toho bylo dost. zatím jsem se s každým domluvila ale teď to vidím bledě, a jsem na to zvědavá co bude dál. Krom toho to takové dítě to nemá lehké i v kolektivu.U nás proběhla šikana - je nejslabší a navíc to je poměrně hodné dítě, teď je to lepší, je jen za blba.Kdo to máte doma, tak zdar a sílu.
Lukáš Čejka — #8 Já to nemyslela zle. Jen jsem tím chtěla říci, že jsem si to porošla celé a opravdu to není příjemné. Po převratu jsem pořád slyšela "nó dřív to nebylo a teď jsou novinky" jsem ráda, že to mám za sebou. Tedy jak kdy