Psycholožka Liz Brooksová z britského Institutu dyslexie přijela před lety do Číny a náhle se cítila úplně ztracena. V metru nevěděla, kterým východem má vyjít, nerozuměla nápisům na obchodech a
Jestliže ze všech postižení, která psychiatrie shrnuje pod termín „vývojové poruchy učení“ nejvíc vstoupila ve známost právě dyslexie, bude to pravděpodobně proto, že je v běžném životě nejnápadnější. Poslední medicínské výzkumy ale napovídají, že mezi jednotlivými typy poruch nevedou tak ostré hranice. Běžná je kombinace poruch čtení (dyslexie), psaní (dysgrafie)a počítání (dyskalkulie), přičemž u čtvrtiny postižených dětí se při vyšetření odhalí i porucha pozornosti a hyperaktivita.
Je vaše dítě v mnohém vynikající a v něčem má blok?
Začalo pozdě mluvit nebo se vyjadřovat jasně?
Má potíže se čtením nebo hláskováním?
Plete si pravou stranu a levou?
Odpovídá správně na ústně položené otázky, ale jsou-li napsané, má potíže?
Má potíže se slovním přízvukem a malý smysl pro rytmus?
Hláskuje slovo několika způsoby, ale vždy špatně?
Má potíže s pochopením gramatických časů a vidů?
Sestavuje číslice a písmena špatným způsobem, například zaměňuje 15 a 51 nebo b za d?
Pak byste určitě neměli váhat vyhledat odbornou pomoc. S dyslexií se lze dnes už velmi dobře vypořádat, není to nic, za co by se měl člověk stydět. Příčina problémů je v mozku. Není to věc mentální retardace, zanedbání v rodině ani ve škole. Je nutné hledat zvláštní cesty, jak dítěti pomoci.
Profesor Zdeněk Matějček o tomto problému říká: „Díky dobré nápravě se dá zhruba v 80 procentech případů dosáhnout sociálně únosného čtení. Na přelomu 2. a 3. třídy čtou děti běžně 70 až 80 slov za minutu. To je dostatečný počet slov, aby je čtení bavilo, aby se v něm neztrácely a nenudily se. A nastupuje zpětná vazba – čtou si pro zábavu a zlepšují se. Mohou se čtením učit. Dosáhne–li dyslektik této úrovně, přestává být dyslektikem.“
Dnes už existují i školy se speciálními dyslektickými třídami. V Praze je to například ZŠ Ohradní. Tady začali s projektem na pomoc dětem s vývojovými poruchami učení už před deseti lety.
„Dítě, které je přijato do dyslektické třídy, musí mít samozřejmě vyšetření z poradny. Správné vyšetření by mělo obsahovat i návod pro učitele, jak s dítětem postupovat, co mu dělá největší problémy, kde naopak vyniká. Když dítě zařadíme do dyslektické třídy, nabídneme mu další aktivity. Například na prvním stupni pracuje mimo vyučování pět skupin náprav. Jsou to různé kroužky, kde děti hravou formou dál pracují na nápravě své poruchy. V dyslektických třídách na prvním stupni učí speciální pedagogové. Celý náš sbor samozřejmě absolvoval různá akreditovaná školení o dyslexii, takže i učitel, který v dyslektické třídě neučí, ví bezpečně, co je dyslexie a jak s dítětem zacházet. S dyslektickými dětmi musejí pracovat velice kreativní lidé s dobrými nervy a velkou dávkou
Nebojte se tedy dětí - dyslektiků. Vysvětlete jim, že problémy, které mají, nenastaly jejich vinou. Podporujte je v rozvíjení ostatních schopností a nešetřete při tom chválou. Oceňujte pokroky, které ve čtení a psaní budou dělat. Prostě jim buďte všemožně nápomocni v boji s obávanými „dys“.
Vždyť v zahraničí se k řadám bojovníků s písmeny hlásí mnoho velmi úspěšných lidí, namátkou jmenujme bývalého britského premiéra Johna Majora nebo americké herce Whoopi Goldbergovou a Toma Cruise.
zdroje: časopisy Rodina a škola, Zdraví a www.rodina.cz
Nový komentář
Komentáře
risina: mas pravdu, hodne rodicu chce papir na DYS jen kvulio tomu aby detem ulehcili a hlavne se jim nemuseli venovat..
kdyz mi prijdou takovy klienti,. tak silim..
kineze muze pomoci hodne ve vsem..a v jakemkoli veku..
risina: nebo tak
Andula: A taky je spousta dys- mezi středoškoláky, kteří si myslí, že když mají ten papír, nemusí ve škole nic dělat a skrývají za dys- svou lenost.
Suzanne: a na druhou stranu, je nemálo rodičů, kteří tvrdí, že jejich dítě je dys a ono není
lucrezia: Jo, to je pravda. Ale je mezi nimi (stejně jako v běžné populaci) i dost netalentovaných, stejně jako určité procento neinteligentních. I ti si, samozřejmě, zaslouží šanci k pohodovému učení. Ale proč to vůbec píšu: ještě dneska se najde spousta lidí, bohužel i mezi pedagogy, kteří tvrdí, že dys.. je pouze papír, který slouží jako zástěrka na zakrytí hlouposti. Šmarjápano, to mě vždycky berou všichni čerti...
Kineziologie může opravdu velmi pomoci. My se synem už 6 let cvičíme speciální edu-kinestetické cviky a děláme vše možné. A za to vše jsme byli velmi odměněni. V červenci syna v PPP překvalifikovali z těžké dyslexie na velmi mírnou dyslexii. Vlastně ani nechtěli věřit, jaký pokrok udělal.
Dyslektici maju talent. Tu su priklady tych co su a boli dyslektici: Hans Christian Andersen, Marlon Brando, Cher, Agatha Christie, Winston Churchill, Tom Cruise, Leonardo da Vinci, Thomas Edison, Albert Einstein, Gustave Flaubert
kytička: To je dost zajímavé, dost jsem o tom slyšela. Se synem jsem kdysi byla na jednom ošetření, ale asi to bylo málo...
Lajka: A nebyl třídní učitel tak trochu dys?
Třeba jen neuměl hledat to, co ten kluk umí
taxi: celkově vztah k životu, seběvědomí dítěte, uplatění v kolektivu může být velmi narušené, pokud se dítě cítí ve škole jako blb. A to se tyhle děti často cítí, pakliže jsou vyučovány špatnými metodami a prostě jim to ve škole ne a nejde. Víš, jde jen a jen o to, aby se pro tyhle děti použily takové metody výuky, aby se ve škole cítily dobře, aby mohly dosahovat úspěchů a následně byly v pohodě, sebevědomé, rozvíjely svoje schopnosti a vztahy v kolektivu. Já třeba známky vůbec nepotřebuju - o ty tady opravdu nejde.
ja mam docela dobre uspechy takoveto deti s titulem DYS lecit kineziologii..
taxi: to vůbec není o samých jedničkách, pochopilś to naprosto mylně...jde o vztah k učení, aby se to dítě neznechutilo hned na začátku tím, že mu něco nejde....ono není moc zábavný se dívat, že ostatním spolužákům čtení jde jako po másle a jemu ne a ne...ale když zjistí proč ne a že s tím jde něco dělat, tak je to
...
pipka: to je zvláštní že se na to takhle dívá tvoje
- děti většinou nemají v tomhle předsudky - to spíš dospělí....
Mám doma dyslektika+dysgrafika. Když mu bylo 6 let, byli jsme v poradně, dostali jsme doporučení do zvláštní školy do speciální třídy. Ale když jsem si uvědomila, s jakým cejchem by mezi ostatními dětmi žil - "to je ten debil ze zvláštní školy", dala jsem ho do normální školy. Šel o rok později, učitelka to věděla, a já nastudovala literaturu, a snažili jsme se doma, aby se to zlepšilo. Stálo mě to sice spoustu času, a sil, ale syn měl maximálně trojky, žádné velké problémy. Dnes už je dospělý, úspěšně vystudoval strojní průmyslovku. Pochybuju, že ze zvláštní školy by měl šanci dál studovat. Určitě je to závislé na stupni té poruchy, možná se to nemuselo povést, ale já jsem ráda, že do té zvláštní školy nemusel. Bohužel většina lidí a hlavně dětí se chová k těmto žákům dost drsně, jako ke každému, kdo se nějak výrazně liší.
taxi: Tady nejde vůbec o samý jedničky. Tady jde o to, aby se vztah ke vzdělávání nepos... už v raném mládí. A to se v mnoha případech děje.
"S dyslektickými dětmi musejí pracovat velice kreativní lidé s dobrými nervy a velkou dávkou trpělivosti" - tak to je svatá pravda, taková je moje spolužačka, která vystudoval nástavbu se speciál.zaměřením....
Mám doma dysortografika s dyslektickými a dysgrafickými tendencemi (jenom než se to vysloví)
Mě štve, že učitelé v naší "speciálně zaměřené na dys..." škole rozlišují dys a nedys třídy. Syn se do té speciální už nevešel. Ale způsob výuky dyslektiků je jenom trochu jiný a laskavější - neuškodí ani lehce se učícím dětem! Ale ne, u nás se to rozlišuje, nejlepší výuková metoda je použití autority a křiku.
Taky mám jeden takový "kousek" doma...není to žádná sranda.
Tak já mám jednoho dysortografika doma. A největší problém je nacpat mu do hlavy, že není na češtinu hloupý, ale že má hned hlásit, že je dys ... děti jsou někdy navzájem vůči sobě dost kruté :-(
Leonardo da Vinci...
obvykle ale bývá tato porucha kombinovaná ještě se psaním, jak gramaticky, tak krasopisně...někdy i špatným sluchovým rozlišením tvrdých a měkkých slabik...
pokud máte podezření - moc doporučuju navštívit PPP