Jedním ze základních znaků současné doby je dlouhé sezení před monitory počítačů a notebooků, případně zírání na displeje mobilních telefonů. Mnoho hodin denně, často sedm dnů v týdnu intenzivně namáháme zrak; nejcennější smysl, co máme. Dokud ale vše funguje, jak má, málokoho napadne, aby pro zdraví svých očí udělal něco navíc. Přesto se taková aktivita nejen vyplatí, ale i zúročí, zejména v průběhu let. Tipy, jak dostat oči do lepší formy a formu udržet, najdete v následujících řádcích.
e2.jpg
Foto: Shutterstock

Choďte tmou, ale nebraňte se slunci

Kdysi dávno se lidé zcela přirozeně pohybovali v naprosté tmě a nevadil jim ani přímý sluneční svit. Dnes se před sluncem chráníme slunečními brýlemi a o skutečnou tmu nás připravil světelný smog. Zažívat oba extrémy je ale pro zdraví očí důležité. Procházky ve tmě, bez pouličního osvětlení a dalších světelných elementů jsou totiž skvělé cvičení na stimulaci periferního vidění, stejně jako při potížích s viděním za šera. Taková procházka kromě toho očím uleví – působí jako hluboká relaxace namáhané sítnice a zrakového nervu.
e3.jpg
Foto: Shutterstock

Potřebujete-li si v noci rozsvítit, myslete na svůj zrak. Ještě než se světlo rozzáří, přivřete nebo zavřete na okamžik oči. Nechte je pod víčky trochu přivyknout situaci, až pak otevřete.

Také sluneční svit je pro oči velmi důležitý. V této souvislosti hovoříme o očním cvičení zvaném sunning.  Podstatou metody je vystavit tvář se zavřenýma očima slunci, a to následujícím způsobem: Stoupněte si čelem ke slunci a se zavřenýma očima pomalu otáčejte hlavu ze strany na stranu (v rozsahu 180 stupňů, nebo jak vám tělo dovolí). Oči zrelaxují a oční zornice budou v ideální formě. Díky slunění se naučí rychleji reagovat - stahovat a roztahovat - budou tedy lépe připraveny chránit zrak při prudkém osvětlení. Sunning navíc stimuluje sítnici a aktivuje nervová spojení ze sítnice do mozku, snižuje oční tlak a slouží jako prevence zeleného zákalu. Stačí pár minut denně.

Naučte se oční jógu

Další metodou, jak si zlepšit a udržet zrak v dobré kondici, je tzv. oční jóga. S principy tohoto cvičení přišel jako první americký lékař William Bates na přelomu 19. a 20. století. Jde o širokou škálu cviků, základní jsou ale čtyři. Zvládnete je během několika minut. Cvičení je dobré několikrát za den zopakovat.

e1.jpg
Foto: Shutterstock

  1. V uvolněné poloze a s hlavou vzpřímenou pomalu pohybujte očima nahoru a dolů. Opakujte desetkrát.
  2. Navažte pohybem zprava doleva a obráceně. Opět desetkrát zopakujte.
  3. Dalším cvikem je pohyb očí úhlopříčně od levého dolního koutku k pravému horního koutku. Totéž zrcadlově zopakujte, každou stranu opět desetkrát.
  4. Posledním cvikem je kroužení očí desetkrát na jednu stranu, poté desetkrát na druhou.  
Neházejte flintu do žita ani v případě, že máte s očima větší problémy. Inspirujte se skutečným příběhem Meira Schneidera, který se narodil téměř slepý, ve škole četl a psal jen v Braillově písmu, ale sám sebe dokázal pomocí svých vnitřních zdrojů a nezlomné víry vyléčit. A to i přes to, že lékaři prohlásili stav jeho očí za nevyléčitelný, a rodina ho nepodpořila, protože považovala jeho úsilí za ztrátu času. Zlomové pro něj bylo setkání s chlapcem, který mu řekl o Batesově metodě léčení. Schneider jeho techniku ještě vylepšil a rozšířil o další postupy. Díky své železné vůli a neuvěřitelné důslednosti dnes normálně vidí, vlastní řidičský průkaz bez omezení a učí ostatní, jak si přirozenou cestou uzdravit oči.

Nezapomínejte mrkat a dívejte se do zeleně

Mrkání je pro oči přirozená potřeba, protože je zvlhčuje a brání jejich vysychání. Během práce na počítači ale mrkat zapomínáme a frekvence se až pětkrát snižuje. Pamatujte na to a snažte se mrkat vědomě. Optimum je jedno až dvě mrknutí během 10 vteřin. Při práci si dělejte po cca 60 minutách krátké pauzy a máte-li možnost, ulevte svým očím pohledem do zeleně.
60b6134438216blobid0.jpg
Foto: Shutterstock

Vezměte si z přírody to nejlepší

Unaveným očím uleví také bylinky. Králem v tomto směru je světlík lékařský, ze kterého si můžete připravit silný nálev. Ten následně použijte na obklady. Bylinka pomůže nejen unaveným očím, skvěle poslouží také při zánětech spojivek nebo alergiích. Jinou variantou užití bylinky je popíjení čaje. Zrak posílí i měsíček lékařský, ze kterého si můžete připravit odvar na obklady nebo šetrné vymývání očí. Další stálicí je i brusnice borůvka. Skvělé výsledky přinese tinktura z jejích pupenů, která je bohatá na látky podporující dobré fungování oční sítnice a stabilizuje množství kolagenu v oku.

Zkuste i osvědčené babské rady: klasikou jsou vychlazená okurková kolečka, která oči zchladí a zvlhčí. Pomohu i použité čajové sáčky; poté, co uvaříte čaj (heřmánkový nebo černý jsou dobrou volbou) je nechte v ledničce vychladit a následně přiložte na pár minut na oční víčka. Podobný účinek bude mít i studená lžíce.

60b6146169ca8blobid0.jpg
Foto: Shutterstock

Dýchejte barevně

Zajímavou relaxační technikou je i „barevné“ dýchání. Potřebujete jen klidné místo a trochu představivosti.

  1. Pohodlně se posaďte nebo položte. Důležité je, abyste se cítili dobře.
  2. Zavřete oči a uvolněte napětí v těle. Je důležité, aby v žádné části nebyla tenze.
  3. Zaměřte plnou pozornost na své dýchání. Vnímejte vzduch proudící dovnitř a ven, nesnažte se dech ovládat. Vnímejte, jak postupně zpomaluje. 
  4. Následně se zaměřte na to, abyste se nadechovali nosem a vydechovali ústy. S každým nádechem si představujte, že vdechujete relaxační barvu. Tu si zvolte zcela libovolně, záleží jen na vašem pocitu, která z barev vám bude připadat vhodná pro relaxaci. Pro většinu lidí to obvykle bývá modrá, zelená nebo fialová. S každým nádechem pocítíte, jak barva ve vašem těle koluje a navozuje pocit příjemného uvolnění.
  5. Při výdechu si pak představte, že vydechujete barvu jasně červenou. Vnímejte, jak červená opouští vaše tělo a s každým dalším výdechem z vás odchází stres a napětí.
  6. Pokračujte ve cvičení několik minut a oči mějte stále zavřené.
  7. Poté přeneste svou pozornost zpátky k fyzickému tělu, začněte (stále se zavřenýma očima) kroucením prstů na rukách a nohách. Až budete připraveni, pomalu otevřete oči. Měli byste se cítit příjemně zrelaxováni.

60b614619a4f4blobid1.jpg
Foto: Shutterstock

Krmte své oči správně

Důležitá je samozřejmě také strava. Kromě ikonické mrkve, která obsahuje betakaroten, potažmo vitamin A, je skvělá i řada jiných potravin. Výborná jsou třeba vejce, a to díky luteinu a aminokyselinám. Vynikající je listová zelenina, špenát nebo kapusta; ty jsou zase bohaté na lutein a zeaxantin. Očím budou chutnat i tučné ryby, sója, borůvky, česnek nebo třeba olivový olej. Vynikající je i kurkuma.
60b614618388dblobid2.jpg
Foto: Shutterstock

Zdroje: lepsi-zrak.cz, zdrave-oci.eu, raisedvibration.com

Čtěte také: Ani v 78 letech nepotřebuje brýle. Paul McCartney doporučuje speciální cvičení pro zdravý zrak

Reklama