Foto: Shutterstock

Jak si zorganizovat domácnost pro lepší každodenní život? IKEA se prostřednistvím agentury STEM/MARK v únoru 2020 zeptala 500 Čechů, co je pro ně při úklidu největší výzvou. Uklizený domov je základ – pro tři čtvrtiny lidí (76 %) je důležité, aby každá věc měla své místo a domov tak měl řád. Často ale žijeme v domácnostech, které jsou zahlceny věcmi. Uklízíme pravidelně a často, přesto se nepořádek neustále vrací.

Foto: Ikea

Do úklidu se 61 % Čechů pouští minimálně jednou týdně, z toho 22 % uklízí dokonce každý den. 61 % dotazovaných zároveň přiznalo, že se jim přesto doma hromadí nepotřebné věci a rádi by s tím něco dělali. Světový úspěch guru úklidu Marie Kondo dokazuje, že se lidé snaží hledat řešení, jak mít doma krásně a trvale uklizeno. Obklopovat se věcmi, které skutečně využíváme a dělají nám radost, je hezká myšlenka. Ne vždy je ale jednoduché zbavit se těch neužitečných. Nejčastěji nám v tom brání pocit, že budeme danou věc v budoucnu ještě potřebovat (54 %) nebo k ní máme nějaký citový vztah (30 %).

Foto: Ikea

Zbavit se neužitečných věcí neznamená, že je musíte vyhodit do koše. Když jim dáte šanci na nový život, nemusíte se ani cítit provinile. Nejčastěji vyhazují nepotřebné věci mladí lidé do 30 let (64 %). Starší lidé naopak přemýšlejí, kde by mohly být jejich kousky ještě užitečné, a věnují je charitě (65 %). Ženy se častěji snaží dát věcem druhou šanci, ať už darováním, prodáním na bazarech nebo využitím jiným způsobem. Muži je častěji jednoduše vyhodí (60 % ku 47 % žen). V Praze více než jinde lidé využívají možností, jako je výměna na SWAPu nebo s přáteli (16 %), případně zkouší věci renovovat (37 %).

Uklizená a šikovně uspořádaná domácnost je pro nás podle průzkumu důležitá. I to je jedním z důvodů, proč se téměř polovina Čechů (49 %) věnuje sezónnímu úklidu. Na otázku, co by nám nejvíce pomohlo při organizaci věcí doma, se jako jedna z nejčastějších odpovědí objevovalo přání mít více úložných prostor.

Foto: IKEA

Reklama