shopping

Když slyšíte slovo závislost, vybaví se vám věčně opilý soused s flaškou něčeho ostřejšího v kapse. Nebo utrápená sestra a synovec, který prohrává vybavení jejich bytu v automatech. Anebo dokonce váš věčně uhoněný upracovaný manžel, kterého už znáte snad jen od vidění.

Jsou i různé jiné závislosti. Třeba na čokoládě, na rodičích nebo na sexu. Málokdo však ví, že se člověk může stát závislým i na nakupování.

Snad každý z nás si někdy udělá radost něčím „zbytečným“, co vlastně ani nepotřebuje a nikdy to ani nepoužije. Ostatně odměnit se za úspěch nebo se povzbudit v náročném období je přece přirozené. Pokud ovšem taková radost po čase nepřeroste v obíhání obchodů sedm dní v týdnu a nestane se hysterickou potřebou nakupovat a utrácet víc, než si člověk může dovolit…

Mnozí psychiatři jsou přesvědčení, že záchvaty nakupování jsou projevem závislosti (tzv. závislost na nakupování = anglicky shopping addiction). Té podle jejich názoru snadněji propadají lidé s neodbytným nutkáním hromadit věci. Z nich se pak stanou chorobní „nakupovači“, kteří obvykle končí s vyčerpanými konty a účty. Domov mají přecpaný tím, co si v záchvatu své vášně pořídili. Naprostou většinu z toho nejen že nepotřebovali a nepoužívali, ale mnohé věci ani nevybalili z krabic.

Závratný pocit

Odborníci tvrdí, že záchvat nakupování provází nejprve závratný pocit podobný opojení z drogy. Vzápětí je však vystřídán pocitem viny, depresí a psychickým vyčerpáním. Známý americký psychiatr Howard Schaffer, kterýže závislostmi zabývá, tvrdí, že u pacientů propadajícím nakupovací horečce se dostavuje stejně jako u drogově závislých abstinenční syndrom v případě, že si nemohou „zanakupovat“.

shopping

Těžko lze odolat

Kreditní karty, „výhodné půjčky“ a zboží na splátky nejsou jediná lákadla. Ani se nemusíme plahočit po obchodech – stačí zalistovat katalogem, využít donáškovou službu, nakoupit přes internet nebo si objednat něco výjimečného z pohodlí obývacího pokoje prostřednictvím teleshoppingu. Skutečně – 20 % diváků zareaguje okamžitě.

Žádný prodavač v kamenném obchodě totiž nepředvede obyčejný výrobek tak brilantně jako některá z momentálních teleshoppingových hvězd. Nikdo není přesvědčivější než hrdinové televizních reklam, kteří ujišťují, že inteligentní zákazník nakupuje jen po telefonu a lítání po kšeftech je nesmysl.

Tomu stěží odolá „zdravý“ člověk, natož osobnost s narušeným sebehodnocením, které dobře cílená reklama podsune zboží jako nejlepší způsob řešení všech problémů. Při troše nadsázky – pokud si pořídí danou věc, jeho život se stane plnohodnotným a blízcí ho budou mít rádi.

Potřeba neustále nakupovat může kompenzovat nedostatek sebedůvěry, snížené sebehodnocení či pocity selhávání v mezilidských vztazích.

shopping

Jak a kde nakupujete?

Reklama