Mýtus č. 1: Sacharidy ve stravě jsou tabu

Mnoho lidí si myslí, že snaha zhubnout rovná se vyřazení sacharidů ze stravy. Prakticky to pro ně znamená žádné těstoviny k obědu a žádná ovesná kaše ke snídani. Tato striktní opatření ovšem nejsou potřeba.

Sacharidy ve stravě můžete jíst na snídani, oběd i večeři. Záleží, co vám nejvíce vyhovuje a jak na to vaše tělo reaguje. Podstatně důležitější je, abyste správně nakombinovaly nejen vhodné sacharidy, ale také bílkoviny, tuky a neopomíjely důležitost vlákniny ve stravě,“ vysvětluje hlavní nutriční specialistka Ing. Monika Bartolomějová ze sítě výživových poraden Svět zdraví.

Kromě toho sacharidy hrají významnou roli při regeneraci po sportu. „Svým klientkám doporučuji, aby co nejdříve po tréninku zkonzumovaly jídlo v podobě rychlých sacharidů, které nastartují regeneraci. Kdo se snaží zhubnout, pak doba ihned po tréninku je tou jedinou, kdy si můžete dát bez výčitek něco sladkého,“ tvrdí hlavní trenérka Mgr. Kateřina Hollerová z fitness centra pro ženy Contours.

Mýtus č. 2: Největší porci musím sníst na oběd

Ani tato poučka neplatí. Je jedno, jestli bude největším jídlem vašeho dne večeře. Vaší postavě záleží na celkovém množství a kalorické hodnotě potravin za celý den.

Mýtus č. 3: Ženy by neměly dělat silový trénink

Když vezmete do ruky činku, automaticky to neznamená, že vám narostou svaly, kterými budete konkurovat kulturistům. „Strach z rychlého nárůstu mohutných svalů u žen je naprostý nesmysl. Ženy nemají přirozený potenciál dosáhnout masivních svalů, ale stejně jako muži mají potenciál svaly posílit, snížit množství tuku, vytvarovat postavu a cvičení brát i jako prevenci proti vzniku civilizačních onemocnění,“ vysvětluje trenérka Kateřina Hollerová. K tomu, aby svaly rostly a sílily je potřeba také hodně bílkovin.

„Není nutné, abyste kvůli cvičení překračovala denní potřebnou dávku, ale denně byste měla sníst 0,8–1,2 gramů kvalitních bílkovin na kilo tělesné váhy,“ doplňuje Kateřina Hollerová.

Mýtus č. 4: Dospělý člověk musí každý den vypít minimálně tři litry vody

Voda je pro fungování organismu nesmírně důležitá, ale její množství je velmi individuální. A nic se nemá přehánět. „Z vlastní zkušenosti však mohu říct, že není důvod se neustále přehnaně hlídat a pít vodu v takovém množství, jak se obecně doporučuje. Zdravý člověk by se měl řídit svým pocitem žízně,“ tvrdí trenérka a dodává, že při zvýšené fyzické zátěži, u nemocných nebo starších lidí je samozřejmě zapotřebí příjem tekutin hlídat.

Mýtus č. 5: Při hubnutí musím sníst pět porcí denně

Ani tato poučka neplatí. Záleží jen na vás, jak si svůj kalorický příjem rozdělíte. Někomu vyhovují častější malé porce, někdo se rád více nají jen třikrát za den. Na hubnutí to ovšem vliv nemá.

Foto: Shutterstock

Reklama