Co si ale budeme nalhávat, nezačalo „to“ jen dětem, ale i nám, rodičům. Čas domácích úkolů a učení je zpět. Jak povinnosti spojené se školou co nejvíce usnadnit sobě i dětem?

S čistým štítem
Ač to možná zní jako klišé, zkuste k novému školnímu roku přistoupit jako k novému začátku. Vy i děti byste loňské přešlapy a neúspěchy měli hodit za hlavu a soustředit se na nový začátek. A na takovém začátku by bylo dobré racionálně zvážit síly a možnosti vašeho dítěte. Onou pomyslnou metou nemusí přeci být hned vysvědčení se samými jedničkami. Zkuste svou ratolest nesrovnávat plošně s ostatními spolužáky, každý má jiné možnosti, schopnosti, každý potřebuje trošku odlišný přístup k učení. O dění ve škole se průběžně zajímejte, mluvte o tom, co se dítě naučilo nového nebo překvapivého, diskutujte.

Vlastní způsob i prostor
Jedním z nejtradičnějších způsobů učení je psaní. To ale neznamená, že vypisování poznámek a rešerší z knih, učebnic a článků, musí nutně vyhovovat všem. Některé děti preferují třeba akustický nebo názorný způsob. Je proto důležité, abyste dítě u učení pozorovali a věděli, co vyhovuje právě jemu. Stejně tak má vliv na učení i okolní prostředí. Malí školáci by se měli učit u pracovních stolů a mělo by to mít nějakou tu kulturu. Ve starším věku ať se už sami rozhodnou, zda se budou učit u stolu, v leže nebo třeba venku, v tichosti nebo s hudebním podkresem, jeden za jasného světla, jiný spíše u tlumenějšího osvětlení, jeden přes den, druhý v noci, kdy okolní svět utichne.

Pár rychlých tipů:

  • Bezprostředně po škole dejte dětem volno.
  • Nejdříve se učte náročnější látku.
  • Zjistěte, jaký způsob učení vyhovuje vašemu dítěti nejvíc – oči/uši/pohyb?
  • Děti by se neměly učit déle než 45 minut v kuse.
  • Vyzkoušejte, co se dítě naučilo.
  • Hotovo? Nechte dítě, ať volný čas tráví dle vlastních představ.

Domácí režim neznamená galeje
Pravidelný denní režim je něco, co by mělo být součástí života každého dítěte. Ve vztahu k učení mluvíme hlavně o času vstávání a chození spát, který je samozřejmě závislý na věku dítěte. Nicméně stále platí fakt, že spánek je pro schopnost učení se velice důležitý. Ostatně, jak vám to jde v práci, když jste nevyspalí a unavení? Režim by se měl týkat ale i studia doma a domácích úkolů. Dítě, které se vrátí ze školy, nežeňte hned k úkolům, naopak jej nechte chvilku vydechnout. Přetížení dítěte je to poslední, co byste chtěli. Ideální čas pro úkoly a studium, pokud to kroužky dovolí, je mezi 15. a 17. hodinou.

Odpolední domácí studium a příprava
Dítě by se mělo učit po půl a třičtvrtě hodinových celcích, které by měla střídat přestávka. Pozornost po určité době klesá, takže doporučení zní postupovat od složitějších úloh k těm snazším, od méně zábavných a méně srozumitelných k předmětům oblíbeným. Nenechávejte děti jen sedět nad učebnicí, veďte je, pomáhejte jim, zkoušejte je, chvalte je. Nikdy to není jen o učitelích ve škole. A co se domácích úkolů, především u malých školáků, týče, nenechávejte je psát úkoly nanečisto. To se zblázníte vy i dítě. Naopak, naučte děti, že chybovat je lidské a chybu stačí (úhledně) škrtnout a opravit. Úkoly by neměly vést ke stresu a proces znechutit, ale spíše vést k plnění povinností. Úprava sešitu stojí až na druhém místě.

Věděli jste, že …

Obecně se sice učí lépe ráno, ale hůře si pak věci pamatujeme, kdežto odpoledne to jde sice hůř, ale

více nám informace uvíznou v hlavě?

Škola hrou
Škola asi nikdy nebude hrou zcela, ale třeba domácí opakování by jí být mohlo. Alespoň v začátcích studijního života. Využijte třeba magnety ve tvaru písmen a čísel a nechávejte si vzkazy na lednici, číslovky a příslovce můžete procvičovat při vaření a pečení, čísla a základní počty procvičíte i v kombinaci s malováním. Hledáte způsob, jak učení obzvlášť zpestřit? Použijte bonbony ve tvaru čísel a písmen, jako třeba Haribo Bären Schule, využijte veselé žížalky Wummis k poznávaní písmen, nebo zkuste jednoduché počty s barevnými Haribo Pico-Balla. Hrajte hry jako kostky, Scrabble nebo deskovky. Snažte se děti podpořit ve zvídavosti, motivovat je k aktivnímu přístupu k učení a podporujte v nich odvahu zkoušet nové věci. Kdo ví, co vám doma roste za vědátora. 

Reklama