Foto: Shutterstock

Jak moc je pro prvňáčky těžké, že se jim přerušila výuka, když je to pro ně první rok ve škole?
Je to docela těžké, ale já se s nimi snažím být hodně v kontaktu, protože pro prvňáčky je kontakt velmi důležitý. Napsat úkol je v první třídě obtížné a komunikace s paní učitelkou je nezbytná. Píšeme si přes WhatsApp, posílají mi videa, jak čtou, fotografie vypracovaných úkolů apod. Aby pořád nebraly rodičům telefon, tak jsem založila Youtube kanál, kam jim každý den přidávám video. V tom s nimi postupně proberu všechny předměty, zkontroluju úkoly a další aktivity, řeknu jim, co mají samostatně dokončit a co mi poslat ke kontrole. Když to mají dobře, napíšu jim na displej velkou jedničku a pošlu zpět.

Foto: Petra Lorencová

Jaké jsou ohlasy rodičů?
Nadšené, říkají mi, že je to pro ně obrovská pomoc. Děti mohou celou dobu pracovat samostatně s videem. Hodně dospělých taky neví, co je pro děti těžké a co je jednoduché, neumí to odhadnout. Já to ve videu vždycky řeknu. Třeba že písmeno K je kvůli kličce těžší. Před psaním navíc dávám záběr, jak správně sedět. To je totiž potřeba pořád opakovat a děti rovnat, jinak nebudou mít písmenka napsaná hezky. Rodiče mi navíc mohou kdykoli zavolat a poradit se.

A co děti? Chce se jim zatím doma pracovat?
Všechny moje děti si plní všechny úkoly. Dokonce i jedna holčička, která je běžně trochu pomalejší, mi psala, že všechno stíhá. Videa jsou podle mě super i v tom, že tam vystupuju jako učitelka. Rodiče jsou doma v jiné roli. Já ve třídě nikdy neslyším, že dítě tohle dělat nebude, ale rodičům by doma takhle reagovat mohlo.

Jak dlouho jim práce každý den zabere?
Časově je to hodně podobné, jako kdybychom byli ve škole, i když chybí další aktivity. Normálně ve škole hrajeme spoustu her, kterými se děti učí, hodně se pohybují po třídě, pracují ve dvojicích. Teď jsou možnosti omezené. Obsah videí zvládnou udělat asi za tři a půl hodiny čistého času, takže většinou během dopoledne.

A vám?
Pro mě je pracovní doba vlastně delší než obvykle. Videa zaberou víc času, protože nemám tolik pomůcek a nejde to odvyprávět stejně jako ve škole. Ale snažím se dělat maximum.

Foto: Petra Lorencová

Nebojíte se, že po otevření škol budou mezi dětmi ve vaší třídě velké rozdíly?
V tomhle ohledu jsem naprosto klidná a vím, že budou všechno umět. Zažití látky ve škole je díky osobnímu kontaktu samozřejmě větší, ale videa nám pomáhají ho nahradit. Když mi jedna holčička poslala špatně napsané devítky, natočila jsem pro ni, jak je napsat správně a ona mi je obratem poslala naspané správně. 

Mohla by videa stejně dobře fungovat i u starších žáků?
Myslím, že dokonce ještě lépe, protože umějí víc ovládat počítače.

Co byste poradila rodičům prvňáčků? Jak se vypořádat se současnou situací?
Ráda bych jim vzkázala, aby nezapomínali, že zdraví je to nejdůležitější. I kdyby dítě něco z látky nezvládlo, všechno se dá doplnit, dodělat, proto by rodiče neměli ztrácet nervy a trápit se tím.