clanek.jpg
Foto: Shutterstock

Společné stolování je jedním z rodinných rituálů, o který by se lidé měli pokoušet. Ne vždy to z časových důvodů nebo kvůli kručícímu žaludku vyjde, ale i snaha se počítá. Studie, která se uskutečnila pod záštitou univerzity v Montrealu přišla se zjištěním, že společné jezení má dlouhodobé přínosy pro fyzické i duševní zdraví.

Skupinu dětí, která byla předmětem výzkum, vědci sledovali od pěti měsíců do jejich deseti let. Mimo jiné přišli se zjištěním, že společné stolování zlepšuje u dětí jejich komunikační a celkově sociální dovednosti včetně slovní zásoby. Studie zveřejněná v New Directions for Child and Adolescent Development například tvrdí, že děti se mohou v průběhu rodinné večeře naučit víc nových slov než při pravidelném předčítání pohádek před spaním. Předpokladem ovšem je, že se jídlo nebude odehrávat v absolutním tichu, ale rodina bude diskutovat o tom, co její členové během dne zažili.  

Další studie poukazují na pozitivní vliv na stravovací návyky. Když členové rodiny pravidelně zasedávají ke společnému jídlu, zvyšuje se pravděpodobnost, že děti, ale také dospělí, budou jíst více ovoce a zeleniny a omezí potraviny z rychlých občerstvení. Prezentace z Evropského kongresu přišla s tvrzením, že děti, které ke společnému stolu nezasedají s rodiči alespoň dvakrát týdně, mají o 40 % vyšší pravděpodobnost nadváhy ve srovnání s dětmi, které minimálně dvakrát týdně s rodinou stolují. Hovoří se také o nižší míře deprese, úzkostí i poruch příjmu potravy.

Děti, které s rodiči stolují pětkrát a vícekrát týdně, mají menší problémy s drogami a alkoholem, vykazují lepší studijní výsledky a mají s rodiči bližší a hlubší vztahy. To tvrdí studie Národního centra pro drogové závislosti při kolumbijské univerzitě.

Projekt The Family Dinner, který se snaží motivovat ke společnému stolování, uvádí jeho přínosy pro dospělé. Důsledkem bývá zdravější a vyváženější jídelníček. Pauzy v jídle díky konverzaci vedou také k tomu, že člověk sní méně jídla, protože mozek si včas uvědomí pocit nasycení. Co se týče vlivu na psychiku, i u dospělých lze zmínit lepší náladu, méně časté psychické problémy a celkové posílení rodinných pout. Pro dospělé je to čas, kdy si mohou oddechnout, alespoň částečně se oprostit od svých starostí a zpomalit tempo svého života.

Přitom není ovšem nezbytně nutné konzumovat doma připravené jídlo. Vytížené rodiny si mohou pomoci například objednáním z restaurace – vždy existuje řada zdravějších variant, než je rychlé občerstvení.

Zdroj: Science Daily, The Family Dinner Project, The Atlantic, National Center on Addiction and Substance Abuse, New Directions for Child and Adolescent Development

Čtěte také: