Vláda počítá s návratem žáků do lavic na konci února. Zaznívalo na tiskových konferencích ještě na začátku měsíce. Na jeho konci už víme, že děti do škol nepůjdou zřejmě ani v březnu. Naopak se podle premiéra Andreje Babiše chystá zpřísnění opatření. Vládu můžeme v tomto směru vinit minimálně za špatnou komunikaci, která v lidech vyvolává pocity nejistoty. Kvůli různorodým rychle se měnících předpokladů vlády, které vypouští z úst jako na běžícím páse, se zhoršuje i psychika dětí.
„Nina je ve čtvrté třídě a do školy chodí ráda. V první vlně byla sice smutná, ale statečná. Od října ale přichází od vlády jeden slib za druhým. V praxi to vypadá tak, že se jí snažím vysvětlit, že nic není jistého, ale když se děti na něco těší, je to těžké. Navíc, když vědí, že je datum pravděpodobného (ale kolikrát i jistého) návratu vyřčené autoritou. Už ji sice na nic nepřipravuji, protože vím, co od vlády čekat, ale stejně ji všechno napíšou spolužáci,“ říká matka devítileté Niny, která nyní nese poslední odložení návratu velmi těžce. „Byla upnutá na to, že půjde na konci února do školy. Přiznám se, že i já jsem opět naletěla, vždyť se měly otevřít i maloobchody. Od té doby, co se dozvěděla, že do školy nepůjde, se její apatie prohloubila. Dva dny jen proseděla u okna a koukala ven. Spojili jsme se online s dětským psychologem, který zjistil, že má dcera z celé situace počínající úzkosti.“
Foto: Shutterstock
- Mohlo by vás zajímat: Lidi nový život fascinuje, říká Mama Domisha o porodech a dětech na sociálních sítích
Děti potřebují důvěřovat autoritám a mezi základní vzorce výchovy patří neslibovat nic, co nemůžete splnit. Ministerstvo školství by mělo mít za úkol vyvarovat se takovým planým slibům. To, že žáci do školy zřejmě nepůjdou, lze z rostoucího počtu nakažených snadno vypočítat. I přesto, že důvěra lidí ve vládu v této tíživé situaci mizí, rodiče i děti se chytají jako tonoucí stébla každé naděje. „To, že je šance na návrat nízká, přece musí vědět, tak proč vůbec něco takového vypouští ven?“ pokládá si spíše řečnickou otázku maminka Niny.
Na apatii reagují i lékaři
Prohlubující se dětské apatie si všimla před třemi týdny i dětská lékařka MUDr. Polášková, která se rozhodla své vyjádření sdílet na Facebooku. „Dítě sedí, hledí před sebe, moc ho to nezajímá. Má dvě kila od jara navíc. Nezájem. Nula. Ve škole nebyli někteří skoro celý rok. Počáteční fázi nadšení pak vystřídalo na podzim vystřízlivění, stesk po škole a kamarádech… teď už jsou apatičtí. Je jim to jedno….“
- Mohlo by vás zajímat: Proboha proč jsme obětovali děti, bije na poplach dětská lékařka v souvislosti s pandemií
Kromě apatie se u dětí i v nízkém věku prohlubuje úzkost, která už je alarmující. „Úzkost není u dětí v nízkém věku vzácná. Musí se okamžitě jednat. Úzkostné dítě poznáme tak, že je malátné, smutné, bázlivě se tulí, odmítá mluvit s kýmkoliv jiným než se členy rodiny, začíná mít strach z věcí, ze kterých dříve nemělo, trpí poruchami spánku, nočními děsy,“ varuje dětská psycholožka Monika Hrázdová.
Aby se podobné stavy nepřeklenuly do depresí a asociálnímu chování, snažte se situaci, co nejdříve řešit. Mluvte s dětmi na rovinu, připomínejte jim, že tato doba jednou skončí. „V časech, ve kterých se nyní nacházíme, je důležité dát dítěti najevo, že jste tu pro něj. Je důležité všímat si změn v jeho chování. Vyjádřit pochopení pro jejich rozrušení a vyjádření blízkosti a sounáležitosti, že jste v situaci společně. V případě, že máte strach, je důležité dítěti tyto obavy přiměřeně věku dítěte komunikovat. Snažte se trávit čas společně. Třeba tím, že vyrazíte do přírody. Při pomalém procházení lesem i děti zažívají uvolnění. O pozitivním dopadu přírody na člověka byla publikována řada výzkumů. Za zmínku stojí uvést, že pobyt v přírodě vede k lepšímu soustředění, komunikaci s bližními. 120 minut v přírodě týdně udělá vás i vaše děti podle studie šťastnějšími,“ radí terapeut Adam Táborský, zakladatel Terapie Mezi stromy. Nemávejte nad jejich smutkem rukou a v případě, že se stav nelepší, vyhledejte odborníka.
Nový komentář
Komentáře
Je to masakr a zločin na dětech. Ať už dají pokoj a nechají lidi žít. A to říkám jako osoba, co moc zákazy neřeší a děti se s kamarády scházejí dál. Ať se ti nahoře třeba vzteknou, nemíním mít z dětí asociály a psychické trosky. Ty měsíce bez řádného učení a kroužků jim už nikdo nevrátí.
Vnučka žije na vesnici, kde na potvoru nejsou děti jejího věku. Buď jsou výrazně starší, nebo mimina. Do školy dojíždí do města 15 km daleko. Celkem chodila do školy v září a kousek října, pak do konce roku nic, pak leden a únor, v tom ovšem byly jarní prázdniny, a teď zase chodit nebude. Za těch pár týdnů se sotva stihla seznámit s tím, jak škola vypadá a se spolužáky a učiteli, je teprve prvňáček, do školy se velice těšila, chodila tam ráda, a i víkend jí byl dlouhý, chtěla tam chodit, a učit se. Teď bude zase sedět u počítače, a bude tři týdny vídat jenom rodiče a možná sem tam sousedy. Za spolužáky do města se nedostane. Přitom tam široko daleko nebyl jediný případ onemocnění covid. Žádná karanténa. Je to úplně zbytečné tu školu zavírat a děti připravit o sociální kontakty a o radost a zvídavost. Co je takhle učíme? Že vzdělání není důležité? Že se na školu a kamarády těšily zbytečně? Šestileté dítě nějaká pandemie nezajímá, a ani nechápe, proč musí být takhle omezováno, a trvá to už rok, od minulého března, výsledek nula. Krucinál, já jsem dle statistik nejspíš riziková skupina, i když si to nemyslím (a taky jsem za posledních 5 let neměla ani rýmu), ale nikoho jsem se neprosila o "ochranu", na úkor dětí a vnoučat, umím se ochránit sama, kdyby na to přišlo a současné omezování veškeré svobody je horší než ty roky, co jsem prožila za dob socialismu.
Všechny moje kolegyně říkají, že jejich děti se se spolužáky běžně schází buď venku, nebo střídavě navzájem u sebe doma. Uzavření škol nedává smysl, když se děcka stejně stýkají - to by fakt musely sedět zavřené doma, což většina z nich fakt není.
asi je to o povaze dítěte , vidím děti lítat kolem baráku , lézt po všem kam se dát , ječí u toho a smějí se , takové moc úzkostné nejsou , děti musí být s dětmi , byť nejsou zrovna ve škole , nemůžou se nechat doma
Pozdě. Škody jsou už napáchány.
To, že je dětem upíráno vzdělání, to je ta největší sprostota a nízkost, se kterou mohla vláda přijít, a nic to nemůže omluvit. Nikde na světě nebyly školy zavřené tak dlouho jako v ČR a nikde se na to neházel bobek tak jako v ČR. Hanba je to. I kdyby jinak byly všechny kroky vlády odůvodněné a téměř ideální, jakože nejsou a je to jeden veliký chaos, tohle jediné by stačilo a je to neodpustitelné. Kdo jim dal právo zničit touhu dětí po vědomostech a vzít i těm nejmenším radost ze života?
Navíc se teď naprosto vážně uvažuje o zavření škol úplně. I ti prvňáci a druháci, co zatím "směli" chodit do školy, by zase nemohli. Do háje zelenýho, co se ještě musí stát, aby si lidi uvědomili, že takhle to dál nejde a že se musí situace řešit jinak, než pitomými plošnými zákazy všeho?
