Francie, Nizozemsko, Velká Británie. V těchto evropských zemích se řeší, zda studenti a studentky mohou chodit do školy ve svém tradičním oděvu, odpovídajícím jejich náboženství.
Ve Francii to byly islámské šátky, židovské jarmulky a vystavování křesťanského kříže ve školních třídách. Spor trval 3,5 roku a potvrdil zákaz používání a nošení těchto symbolů. Velmi liberální Nizozemsko debatuje o zákazu nošení burek. Nezávislý politik Gert Wilders uvedl, že "nošení burky je urážkou všech, kdo věříme v rovná práva a rovné příležitosti". Koncem loňského roku předložila ministryně Rita Vendonková, která se stará o otázky migrace a integrace přistěhovalců, návrh tohoto politika týkající se právě zákazu nošení burek. Ostatní členové vlády se k tomuto zákazu staví obezřetně, a zákon tak pravděpodobně nizozemskému parlamentu nebude vůbec předložen. Pokud by se tak stalo, Nizozemí by jako první země Evropy nošení burky zakázala.
Vraťme se k aktuálnímu sporu do Velké Británie. V září 2002 byla sedmnáctiletá Šabina Bergumová poslána ze školy domů s tím, že její dlouhý oděv halící celé tělo džilbab neodpovídá školnímu řádu. Dívka v něm navštěvovala školu dále a nakonec byl vyloučena. Odvolací soud v Londýně v březnu 2005 rozhodl, že vyloučení bylo protiprávní. Rozsudek byl odůvodněn popřením práva na vzdělávání a na svobodné vyjádření náboženského cítění, což je v rozporu s Evropskou konvencí o lidských právech. Škola se ale odvolala. A její snaha byla podpořena i Sněmovnou lordů – horní komorou parlamentu. Její představitelé argumentovali tím, že školní pravidla oblékání znala Šabinina rodina již před jejím nástupem do ní, měla tak možnost zapsat ji kamkoliv jinam.
Šabina nyní svůj spor prohrála a je dle svých slov „zklamaná a naštvaná“. Pro představitele školy je to naopak dobrá zpráva. Škola podle nich vždy uplatňovala takovou politiku, která vyhovovala všem náboženským skupinám a kulturám, a tento případ byl první.
Osmdesát procent studentů města Luton, kde se škola nachází, jsou totiž muslimové a mohou do školy nosit šátky, tuniky i jiné části tradičního oblečení, ovšem ne džilbab. Oděv zakrývající takřka celé tělo by podle vyjádření školy mohl mezi studenty vyvolávat rozpory.
"V této zemi je řada škol, které nošení džilbabu nezakazují. Celý případ se nemusel k soudu vůbec dostat," prohlásil Tajit Alam z Britské muslimské rady, který zároveň vyslovil velké zklamání nad výrokem soudu.
Pan Alam má zajisté pravdu, ale pokud je ve Velké Británii tolik škol, kam dívky mohou chodit zahalené od hlavy až k patě, může Šabina navštěvovat kteroukoliv z nich a nepožadovat na té lutonské, aby měnila svá pravidla kvůli jedné studentce.
Na závěr – zahalování není jen problémem evropských, ale i muslimských zemí. Ostré diskuse týkající se tradičních ženských oděvů probíhají mezi tolerantními muslimy a islámskými fanatiky.
Souhlasíte s rozhodnutím britského soudu?
Myslíte, že je to porušování lidských práv?
Chtěli byste, aby dívky v muslimských oděvech chodily do škol s vašimi dětmi?
Jaký máte názor na náboženské oblečení a symboly?
Nový komentář
Komentáře
Také s výrokem soudu souhlasím, slečna ať ctí a nosí co chce, ovšem jak bylo řečeno, ať nemění pravidla. Sdílím názor většiny, je nepřípustné přizpůsobovat se ve vlastní zemi jiným kulturám. Muslimy a jejich mentalitu vidím jako veliký problém,problém, kterého bychom se měli do budoucna obávat.
Anubis:
linde: Neprošlo to!!!!!!!Víš, pokud by se přizpůsobili a nedělali ostudu, tak ať, ale ty u nich doma se přizpůsobit musíš, abys neurazila jejich náboženské cítění, ale že třeba uráží mě jako křesťanku, to jim nevadí.Když oni nevadí mi, jako člence jiného vyznání, proč já vadím jim.A s oblečením je to totéž.Ano, ať si nosí co chtějí, ale doma.Pokud jsem v cizí zemi, defacto hostem, tak se musím přizpůsobit. a o tom to všechno je, Že nerespektují jiné.(Ne všichni, samozřejmě!Všude se najdou světlé vyjímky.)Pokud se budou chovat slušně a respektovat zákony zemí, kde jsou hosty a vnitřní řády škol, nebudou mít problémy. Už jsem psala, když ty ,jako evropanka, přijedeš do arabského státu, automaticky si musíš dát aspoň šátek na hlavu.Tam ti nikdo neřekne, choď si v čem chceš.Tam ti řeknou, máme takové zvyky, přizpůsob se. Je zajímavé, že opačně to nechcou akceptovat.
Pokud se chtějí cpát do Evropy jako takové, tak musejí slevit ze zvyků a tradic, přizpůsobit se. Šátky a burky jako tradiční oděvy bych zakázala, pokud chtějí být moderní a jít s námi civilizovanými,je nejvyšší čas sklonit hlavu a přizpůsobit se,ne?
Pořás se vymlouvají na korán, islám a tradice, ale v tom je zakořeněno tolik zla. Úplně se mi hnusí, jak pořád další a další generace předávají dětem nenávist k bližnímu svému, k ženám, ke všemu živému. A ta tradice se předává dále.
A jak vlastně dopadla ta plánovaná stavba mešity (?jmenuje se to tak?) u Karviné???
Víte o tom někdo něco?
Blami: tak nějak
Vivian: A co si budeme kazit náludu, hlavně zdraví.Oni se stejně nezmění a ve jménu Alláha si budou dělat co chcou a my, obyčejné ženské, si tu můžem akorát ponadávaz, že jo?!
Blami: uznávám
Vivian: Ale to není o tom, ať si nosí co chtějí.Ano, ať si nosí co chtějí, ale doma.Pokud jsem v cizí zemi, defacto hostem, tak se musím přizpůsobit. a o tom to všechno je, Že nerespektují jiné.(Ne všichni, samozřejmě!Všude se najdou světlé vyjímky.)Pokud se budou chovat slušně a respektovat zákony zemí, kde jsou hosty a vnitřní řády škol, nebudou mít problémy. Už jsem psala, když ty ,jako evropanka, přijedeš do arabského státu, automaticky si musíš dát aspoň šátek na hlavu.Tam ti nikdo neřekne, choď si v čem chceš.Tam ti řeknou, máme takové zvyky, přizpůsob se. Je zajímavé, že opačně to nechcou akceptovat.
trdlo: vyhraněné názory? Já jsem jen napsala, ať si nosí, co chtějí
, to snad není nijak zvlášť vyhraněné...
A žádná fakta k tomu nepotřebuju.
Tohle neni o satku ci zupanu, jenom historka asi 10 let stara, kdyz este vsichni nemeli mobily.
Jedu po dalnici svym starym datsunem a najednou rana jako z dela, pary jak z gejziru, explodoval mi chladic. Zastavila sem okamzite, ale bohuzel datsunek byl zavarenej. Tak sedim na krajnici a nikdo nezastavil, az za nejakou chvili muslim. V nazehleny stykovany bily kosili mi lezl pod autem a pod kapotou, a snazil se to vzkrisit. Pak mne odvezl domu a cestou mi rikal, ze se hluboce stydi, ze 99% jeho soukmenovcu si vycte v koranu nenavist a zabijeni, zatimco v nem je zrovna tak "pomahej bliznimu svemu" jako jinde. Proto mi zastavil, protoze jemu koran naridil, ze ma pomahat. Rekl, ze je moc nestastnej, ze tech militantnich a nenavistnych je tolik, ze ani ostatni svet nevi, ze ty hodny existujou. A mel naprostou pravdu.
Vivian: rikas, ze s nimi nemas vlastni zkusenosti, ani o nich nic nevis. Jaka fakta tedy uzivas jako podklad pro sve vyhranene nazory?
A pokud se stěhuji někam se specifickou kulturou, třeba i to nošení bederních roušek,tak tam je to považováno za něco naprosto normálního, že není za co se stydět.Zvláště , když u nás vznikají nudis pláže jako houby po dešti. Takže ať si najdou školu, kde můžou chodit takto oblečeny, nebo ať se přizpůsobí.
Když pojedu do některé arabské zamě, musím se jako žena přizpůsobit.Je zajímavé, že oni se , když se přestěhují ( ne jen navštíví)přizpůsobit nechtějí.Oni si asi vážně myslí, že celý svět je jejich a tak i když jsou kdekoliv v Evropě, tak školy musí skákat, jak oni řeknou. Jednou jsou v naší kultuře, tak ať se přizpůsobí.Co by se asi stalo, kdybych se nastěhovala do arabské země, kde se nosí čádor, a já to nechtěla nosit a ano holce bych to do školy nedávala.To by nás snad zabily.Ale když je to opačně, tak se přizpůsobit nechtějí.
evelyn: Už z toho, že si dcera začne něco s nemuslimem je vidět, že všichni tak nepřizpůsobiví nejsou. Koneckonců proč by se měli přizpůsobovat v něčem, co není důležitý, a to teda nošení nebo nenošení šátku není. A když budou v cizí zemi praktikovat právo šaria, tak musí vědět, že je tady za to zavřou, jako každýho jinýho za vraždu, tak co?
Blueberry 156:
Jsem si to jenom představila.
rencak: No já nevím, přioblíknout se není stejný, jako kus oblečení odložit. Ty muslimky se třeba bez těch hadrů prostě stydí. Jako třeba ty kdybys musela bejt ve škole do půl těla. Myslíš, že bys respektovala tradiční odívání třeba i někde u domorodců. kteří chodí nahý jenom s bederní rouškou?
Si myslím, že ve škole, kde není povinná uniforma, by si měli žíci moct nosit co je jejich kultuře vlastní. Pouze bych tedy asi trvala na tom, aby byli rozeznatelní, tudíž by měli (nebo spíš měly, jde hlavně o holky) mít odhalené obličeje.
Ať si tady chodí v čem chtějí, myslím, že na to nezáleží. Ať se chovají, jak jim náboženství přikazuje, když jim to vyhovuje. Ale t setejnou možnost dají nemuslimským ženám ve svých zemích - chodit v evropském oblečení, řídit auto nebo sedět vedle řidiče apod.
*Kotě*: nesleduju tento typ informací
, jen hodně okrajově... opravdu nejsem v obraze, nepotřebuju to ke štěstí
A reagovala jsem pak hlavně na ty otázky pod článkem... Mně osobně by třeba nevadilo, kdyby s mým hypotetickým dítětem chodila do školy holčička v šátku nebo chlapeček s jarmulkou na hlavě... samozřejmě pokud by šlo jen o ty symboly. A pokud by to byla škola, kde není povinná uniforma.
Blueberry: já jsem přece už někde psala, že pokud je v té škole povinná uniforma, že není co řešit... Ten článek jsem nejdřív prolétla jen zběžně, takže mi unikla "nepodstatná" informace, že to bylo o škole s povinnou uniformou...
My tady zase mame problem s Indy - napriklad Ind (policajt) se soudil, ze nemuze nosit cepici, jako vsichni ostatni, ze musi mit turban. A vyhral! A ted si predstav, Vivian, jen tak naoko, ze by ses prestehovala do Delhi, byla jsi prijata do policejniho oddilu, a jako presvedcena Moravanka (napriklad) jsi se soudila, ze budes nosit ten cepec od kroje!
Vivian: Nečteš noviny ani časopisy? Nedíváš se na zprávy? Nečetla jsi nikdy nic o islámu?
evelyn: ano, možná jsem příliš naivní, neznám jejich mentalitu... nepřišla jsem s nimi nikdy osobně do styku (naštěstí?), tak možná proto mi bitka kolem těch náboženských symbolů přišla zbytečně hysterická... zřejmě je za tím něco víc, co nevidím...
Ona ta hysterie okolo symbolů je poslední dobou tak nějak všeobecná, já to nechápu, ale asi nemůžu rozumět všemu. Nemůžu a v některých případech radši ani nechci...