Po zvýšené konzumaci alkoholu má vaše tělo skutečně hodně práce. Je značně dehydratované a játra intenzivně pracují na odbourávání ethanolu. Žaludek je překyselený. To vše má za následek bolesti hlavy, nevolnost, průjem nebo závrať.

kocovina-do-textu.jpg
Foto: Shutterstock

1. Prevence na prvním místě
Pokud je to jen trochu možné, nepijte nikdy na lačný žaludek. Dostatečně se najezte. K dalším doporučeným preventivním opatřením se řadí především dostatek vody. Prokládejte jednotlivé drinky sklenicemi čisté vody. Vaše tělo bude lépe hydratované. Vodu vypijte také těsně předtím, než ulehnete do postele. Pro větší efekt je možné přidat do ní trochu citrónu nebo doplňku s vitaminem C, ten totiž pomáhá s odbouráváním alkoholu. Rozhodně se také vyplatí zůstat celý večer u jednoho druhu alkoholu. Čím více budete míchat, tím spíš vám ráno nebude nejlépe.

2. „Vyprošťováky“ si odpusťte
Nejeden Čech vám poradí, abyste se ráno „napravili tím, čím jste se večer zkazili“. To ovšem není zrovna moc dobrá rada. Jediné, co se stane je to, že kocovinu odložíte na později.

3. Pijte a pijte
Doplňujte tekutiny. Ulevíte tím játrům a obnovíte narušenou elektrolytickou rovnováhu. Vhodné jsou bylinkové čaje, které mají zklidňující účinek, třeba heřmánek a samozřejmě voda.

4. Pohyb na čerstvém vzduchu udělá svoje
Nabízí se po mejdanu celý den proležet v posteli, ale zkuste se donutit alespoň k procházce. Na čerstvém vzduchu se vám zaručeně uleví a vaše tělo potěší záplava endorfinů. Pokud se na to cítíte, klidně vyzkoušejte i menší strečink nebo jógu, která zklidní vaše tělo i mysl.

5. Vsaďte na přírodní antioxidanty
Možná i doma máte potraviny, které mohou být vynikajícím pomocníkem při hašení požáru způsobeného nadměrnou konzumací alkoholu. Takovým příkladem je například zázvor. Máte-li ho doma čerstvý, nastrouhejte ho do hrnečku a připravte čaj. Zklidní váš podrážděný žaludek a zmírní i další příznaky kocoviny.

6. Jezte!
Univerzální jídlo, po kterém se vám uleví samozřejmě neexistuje. Dejte si cokoliv, co vám trávení dovolí, ale pokuste se držet rady, aby se nejednalo o nic kyselého. S překyselením vaše tělo bojuje i tak. Ideální je něco mastného a výživného, například osvědčený vývar. Když si dáte jídlo s vysokým obsahem bílkovin, dodáte tělu aminokyselinu cystein, která se užívá běžně i samostatně ke snížení příznaku kocoviny. Podílí se totiž na odbourávání toxického acetaldehydu. Kromě toho podporuje také tvorbu antioxidantu glutathionu, který tělu pomáhá bojovat s oxidačním stresem. Sacharidy z obilnin nebo pečiva vám zase pomohou dostat do normálu hladinu krevního cukru, která může být vlivem alkoholu nízká

Zdroje: ClinmedjournalsNHS UKBBC good foodSmith sonianmagHealth hpMdpiAcademic OUPProč vzniká kocovinaChytrá lékárnaBezpečné cestyJak na kocovinu