Vzpomněla jsem si při tom, jak jsem se téměř před dvaceti lety přistěhovala na jedno pražské sídliště. Holka z malého města, z bytovky, kde žilo 30 rodin a všichni se znali. To naše pražské sídliště nebylo moc velké, vyrostlo hned vedle staré zástavby, takže to taková klasická betonová džungle nebyla. Ale přece jen to byly anonymní paneláky.
Na pískovišti za naším dvanáctipatrovým monstrem se odpoledne scházely maminy na "dovolené". Naši prckové plácali bábovičky, kradli si lopatičky nebo se tlačili na klouzačce a my jsme „drbaly“. Jenže tohle šlo dělat, když bylo hezky, ale co když přišly podzimní plískanice (psa bys nevyhnal), co dělat?. Všechny, co máte děti, mi jistě dosvědčíte, že když je dítě pár dní zavřené v bytě a dostane se ven jen na chvilku, začne to s ním být k nevydržení.
„Hele", povídám jednou Vlaďce a Marušce, „jestli bude zítra zase takhle hnusně, přijďte s dětmi k nám, já mám doma maňásky psa a kočky, zahraju jim divadlo“. Druhý den pršelo, jen se lilo. Ve stanovenou dobu se pokoj proměnil v divadlo. Na delší straně ležely v řadě polštáře, tedy hlediště, kam se naskládalo osm dětí. Jeviště vzniklo z psacího stolu přikrytého dekou. Hrála jsem Jak pejsek s kočičkou myli podlahu a Jak pekli dort. Úspěch byl nečekaný. Když se pejsek chystal pozřít mýdlo, křičeli všichni jeden přes druhého: „pejsku, nejez to, to je mejdló“, a když zlý pes sežral pejskovi a kočičce jejich dort, vtrhli všichni diváci svorně na jeviště. Tedy spíš bych měla říct pod deku. A zlý pes to měl spočítané.
Na druhé představení jsme se přestěhovali k Vlaďce (čtyři děti jako schůdky a co víc, objevila doma kufr maňásků). Pak už byt nestačil. Domovník měl ale pochopení a my jsme se mohli uchýlit do sušárny. Měli jsme v domě dvě a ta jedna bývala přes víkendy stejně prázdná.Tak vzniklo Divadlo v sušárně.
K nám dvěma maminkám se přidal jeden tatínek, rozený komik a tragéd v jedné osobě, a svobodný mladý muž s kytarou a uměleckými sklony. Další šikovný tatínek vyrobil dřevěnou konstrukci, na niž jsme natahovali látku a oponu. To bylo jeviště. Sice potom ten dotyčný vždycky vrčel, že musí jít stavět, když každý normální člověk v neděli po obědě odpočívá, ale to vrčení jsme přežili. Látky, které oddělovaly herce od diváků, sloužily také ke přišpendlení taháků. To když v hlavách herců byla okna. A někdy i výkladní skříně! Kulisy nám pomáhaly malovat děti. Připevňovali jsme je (tedy ty kulisy) kolíčky na šňůry. Kytarista Petr skládal do pohádek písničky.
Hráli jsme dvě sezóny, tedy dva roky vždycky od podzimu do jara. Té legrace, co jsme si užili při zkouškách! A ještě více při představeních! Děti z celého sídliště byly nadšené, naše sláva se rozšířila až do mateřské školky, kam nás pozvali. Naše pohostinské vystoupení (Doktor Bolíto) bylo vyvrcholením naší herecké kariéry.
Ale pak přišla katastrofa. Soubor se rozpadl: Vlaďka se i s kufrem (a neutuchajícím elánem) přestěhovala na druhý konec Prahy, Petr s kytarou (a skvělými písničkami) dokonce úplně mimo Prahu. Divadlo zaniklo. My, zbylé trosky, jsme se už dohromady nedali. Děti nám vyrostly a v sušárně už zase visí prádlo...
Ale věřte mi, bylo to krásné!
Nový komentář
Komentáře
Já to říkám pořád, že sídliště není jenom nuda a šeď. Všude žijí lidé a jenom na nich záleží, jak se tam bude žít.
Skvělý nápad... takový předchůdce Mateřských center - jak říkám, když je chuť a nadšení, tak jde všechno!!! Jen pesimeisté vidí vše černě! Díky Mirreo!!!