Blízko od sebe. Protimluv, nebo žitá realita? V zásadě obojí, ale především se toto spojení stalo hlavním dramaturgickým východiskem letošního programu. „Fyzická vzdálenost se v posledních letech stala naprosto zásadní, protože člověku mohla zachránit i život. Je to však vzdálenost metaforická a spolu s ní pomyslné příkopy a barikády, které určují, jak zvládneme přežít jako společnost. A právě jejích podobami a překonáváním se budeme během festivalu zabývat. Proč nás i v roce 2023 rozdělují pohlaví, generace, politická přesvědčení, sociální zázemí a spousta dalších věcí? Copak nemůžeme souznít jen proto, že nemáme mnoho společného? Inscenace, které během 15. ročníku představíme, jsou také naprosto rozdílné, ať už jde o žánr, herecký a režijní styl, poezii, krutost nebo nadhled… a přece je všechny spojuje snaha o nalezení cesty k sobě samému, k těm nejbližším, ale i ke světu kolem nás,” přibližuje téma 15. ročníku dramaturgyně festivalu Sylvie Vůjtková.

645a08c766cf8obrazek.jpg
 
Festival odstartuje v Porubě, kde od čtvrtka 25. do soboty 27. května svým programem obsadí nejen nově zrekonstruovaný Dům kultury Poklad, ale i přilehlé okolí. O slavnostní zahájení se letos postará Divadlo F. X. Šaldy Liberec s oceňovanou životopisnou groteskou Burian. „Inscenace Tomáše Dianišky na našem festivalu už prakticky zdomácněly. V minulém ročníku diváky zasáhlo jeho 294 statečných, letos se mohou těšit na krále komiků ve ztvárnění držitelky Ceny Thálie Veroniky Korytářové, která právě v Ostravě započala svou hereckou dráhu studiem na Janáčkově konzervatoři,“ uvádí ředitel festivalu Tomáš Suchánek.
 
Tentokrát se ostravské publikum bude moct důkladněji sblížit zejména s nezávislým uměleckým gangem Depresivní děti touží po penězích a s tvorbou jejich režiséra Jakuba Čermáka. Nekompromisně krutá a zároveň místy až dojemná groteska Očistec si zaslouží každý, ve které exceluje Zuzana Bydžovská v roli stárnoucího prezidenta, bude uvedena v porubském Pokladu a intimní zpověď o komplikovaném vztahu otce a syna Kdo zabil mého otce v hlavní roli s Danielem Krejčíkem se odehraje v Komorní scéně Aréna. Představí se také brněnská Husa na provázku se svým zběsile očistným scénickým obřadem Vykouření, anatomicky nekorektní rocková show Hedwig a její Angry Inch a improvizační skupina My kluci, co spolu chodíme, od nichž je možné čekat naprosto cokoli, protože jejich zálibě v absurdních situacích a obrazech se jen tak někdo nevyrovná.
 
Od neděle 28. května až do soboty 3. června se program přesune do centra Ostravy a zavede diváky nejen na velká jeviště a do klubových divadelních scén, ale nabídne jim i návštěvu Fotografické galerie Antikvariátu Fiducia a foyer Nové radnice.
 
Jedním z diváckých lákadel bude jistě nejnovější inscenace Dejvického divadla Fifty. V roli padesátiletého cynika, který nepřestává snít, se představí Ivan Trojan, který za svůj herecký výkon nedávno obdržel Cenu divadelní kritiky a nad letošním festivalem převzal uměleckou záštitu. „Je pro nás velkou ctí a radostí, že se tváří jubilejního ročníku stal právě Ivan Trojan. Krásně do sebe zapadá i to, že je členem souboru Dejvického divadla, které ostravskou továrnu na sny navštěvuje pravidelně, a to už od historicky prvního ročníku,” dodává ředitel festivalu Tomáš Suchánek.
 

645a09114c63dblobid0.jpg

Divadlo Na zábradlí, které se také řadí mezi festivalové stálice, přiveze bizarní severskou grotesku Medvěd s motorovou pilou do Divadla Petra Bezruče a Komorní scénu Aréna naopak obsadí nezávislé soubory: po Depresivních dětech převezmou štafetu Lachende Bestien s radikálně hravým Kohlhaasem a nezávislý trojboj završí Divadlo Letí s razantní adaptací klasického příběhu hladní vodina: Rusalka v režii Daniely Špinar. Do Divadla loutek zavítá americká klasika Kočka na rozpálené plechové střeše v provedení Činoherního klubu a následovat ji bude moderní verze klasického mýtu o toxické maskulinitě. Za feministickou odplatou královny Iokasté stojí Slovenské komorné divadlo Martin společně s Městskými divadly pražskými a těšit se můžete na střet antiky se současností, mýtu s #metoo a slovenštiny s češtinou. Obdobné československé spojení nabídne také intimní site-specific stolní hra Dobšinský*ako som sa stal*, která je určená pro pouhých 16 diváků. Slavnostního zakončení 15. ročníku se pak v sobotu 3. června ujmou Městská divadla pražská se strhující současnou adaptací hry F. G. Lorcy Yerma.
 
Hlavní program doplní soutěžní přehlídka Student Factory, která představí práce studentů vysokých uměleckých škol nejen od nás, ale i ze Slovenska, Polska a Maďarska. Chybět nebude ani místní produkce v podobě Ostravské sekce a bohatý doprovodný program, jehož součástí budou projekce, besedy, diskuse po představení a koncerty, a dokonce i unikátní výlet do virtuální reality! Kompletní program 15. ročníku festivalu najdete na www.dfov.cz.
 
Předprodej vstupenek na festivalová představení byl zahájen ve středu 5. dubna. Vstupenky na všechna festivalová představení můžete zakoupit online nebo na pokladně Divadla Petra Bezruče. Vstupenky na představení v Porubě lze zakoupit také na pokladně DK Poklad a vstupenky na představení Dejvického divadla Fifty rovněž zakoupíte v předprodeji Národního divadla moravskoslezského.
 
15. ročník divadelního festivalu Dream Factory Ostrava se uskutečňuje pod záštitou ministra kultury Martina Baxy, primátora Statutárního města Ostravy Tomáše Macury a hejtman Moravskoslezského kraje Iva Vondráka a je realizován za finanční podpory Ministerstva kultury České republiky, Statutárního města Ostravy a Moravskoslezského kraje. Hlavním mediálním partnerem 15. ročníku je Česká televize. Děkujeme. Pořadatelem festivalu je Dream Factory Ostrava, z.s.
645a08abd507bobrazek.jpg