Tak už je to zase tady! Mnohého z nás (mám na mysli nás rodiče) začíná pomalu, ale jistě mrazit v zádech. Proč? Za několik dní skončí našim dětem prázdniny; nekončící čas her, volnosti a radovánek. A sotva jsme si my, „dospěláci“, stačili trochu vydechnout a, jak se říká, hodit za hlavu všechny nekončící povinnosti a problémy spojené se školou, jsme opět ve hře. Ve hře bez předem daného scénáře a jasného konce. Cíl je daný: Přežít bez ztráty kytičky! Platí jak pro rodiče, tak pro naše roztomilé ratolesti, ale i pro pedagogy.
Prostě a jednoduše, s novým školním rokem přichází mimo jiné i klasická rodičovská otázka: „Jaké to bylo ve škole?“ A děti většinou stejně klasicky odpovídají: „Normální.“ A my toho víme tolik co předtím. A přitom se možná děje něco, o čem bychom měli vědět. Ať už jde třeba o záležitost, jež našeho školáka trápí a může vyústit i ve vážný problém. Anebo o příjemnou událost (z mé zkušenosti v současném školství pohledat), která potěšila především naše dítko, potěšila a radost by udělala určitě i nám a kantor by byl přímo nadšen.
A máme-li doma malého neposedu? Pak se připravme na sérii pokynů a neustávající vzájemné komunikace se zástupci škol. Zvláště opatrní bychom měli být, pokud máme obavu, že na své dítě nestačíme a nebo, zda mu vůbec stačíme? Ostražití buďme v případě, řešíme-li neustále spory ve škole s podtextem – vaše dítě je nezvladatelné a stále vyrušuje! Jednoduše řečeno: Naše dítě dává vychovatelkám či učitelkám (zástupce z rodu maskulinum dnes ve školství pohledat!?) pořádně zabrat! Pak zcela jistě máme co dělat s impulsivním až hyperaktivním človíčkem.
Hyperaktivita, impulzivita aneb Když je dítě příliš živé… Diagnóza nebo nemoc?
Určitě mnozí rodiče vědí, o čem mluvím, když řeknu: To dítě je z hadích ocásků. Poprvé jsem se s tímto pojmem setkala v době, kdy moje dnes již dospělá dcera navštěvovala mateřskou školku. Sama byla slušně živé dítě, kterému nezůstalo nic utajeno. Doma jsme nikdy nemohli říkat „Seď panenko v koutě…,“ protože by ji tam za chviličku nikdo nenašel. Ale o jejím příliš aktivním a věčně v pohybu nacházejícím se kamarádovi šly přímo neuvěřitelné historky. Mnohdy jsem z vyprávění nevěděla, jestli byl více unaven malý neposeda a nebo paní učitelky?!
Řekneme-li „hyperaktivní dítě“, pak jde většinou o neklidného až zlobivého jedince, který působí roztěkaným dojmem, trvale se nesoustředí, někdy působí neobratně. Pokud je široko daleko jediná louže, zřejmě do ní spadne. Některý neposeda (a těch je většina) je hyper-aktivní a zbrklý, jiný bývá naopak pomalejší. Při školní výuce tyto děti nejspíš zaujme letící moucha (vzpomeňme televizní seriál My všichni školou povinní), hluk aut za okny školy anebo tužka, jejíž násada se může stát pro střílejícího rošťáka bezvadnou hlavní děla na papírové kuličky. Jejich intelekt bývá přinejmenším na průměrné úrovni, leckdy dokonce nadprůměrný.
Předpokládá se, že příčina hyperaktivity je biologická a jedná se o poruchu dědičnou. Projeví se častěji u chlapců. Byl-li kdysi taťka z hadích ocásků, rozhodně lze předpokládat, že takový bude i jeho syn. Hyperaktivita není způsobena špatnou, nevhodnou nebo zanedbávající výchovou, ani nejde o nepříjemné dispozice ze strany dítěte. V jistých ohledech se podobá ostatním dětským nemocem, ale při nesprávně vedené léčbě může mít i vážné důsledky. Problém spočívá v tom, že diagnóza se určuje velice těžko. Neexistují pro ni žádné absolutně správné diagnostické testy, symptomy se různí podle věku, situace a podmínek.
Hlavní výchovné zásady
Rodiče malých neposedů, ale ani ctěný pedagogický sbor, nemají lehkou úlohu při jejich výchově a rozhodně jim nezávidím. Vůči hyperaktivnímu či impulzivními děcku je třeba vystupovat s obrovským pochopením, laskavě a s láskou. Sebevědomí dítěte posílíme tím, že oceníme každý jeho úspěch, ale i každou projevenou snahu.
Proto maminky, tatínkové, ale především i učitelé a vychovatelé: Obrňte se, prosím, klidem, trpělivostí a optimismem. Nikdy neodbývejte u dítěte sebemenší náznak potřeby svěřit se. Nespěchejte, neodsuzujte případné chyby v jeho chování, ale ani ho nepodporujte v tom, že pravdu má jen ono. Snažte se využít okamžiku důvěry a sblížení k tomu, abyste zjistili co nejvíc. Nakonec se možná ukáže, že potíž netkví ani tak v neusměvavé paní učitelce, jako v něčem docela jiném, a třeba i závažnějším…
Nejdůležitější by mělo být, aby z neposedy vyrostl slušný a šťastný člověk. A aby se tak stalo, záleží na vzájemné komunikaci, důvěře a pochopení. Bohužel, žádné rodičovské kurzy nás tomu nenaučí. Zbývá jen vzájemná empatie a… povídejme si.
A jak jste na tom vy doma se svými věčně živými a neposednými potomky? Zvládáte hyperaktivitu své ratolesti s přehledem? Nebo raději vyhledáte radu psychologa? Doporučte nám recept, případný kontakt na odborníka anebo jen poraďte, jak na dítě z hadích ocásků.
Nový komentář
Komentáře
kmotrak: ne všechny
Z_U_Z_U: věř tomu, že na hyperaktivní dítě v ajfru nic z toho, co popisuješ, nezabere ani náhodou.
Tobbi: ono to bude tím, že sem chodí spousta lidí a tenhle článek zaujme ty, kterých se to týká. Já bych své dítě nenechala lítat a řvát tam, kde by to mohlo někomu vadit, do hromadné dopravy bereme hračku, knížku atd, aby se prcek zabavil a neobtěžoval okolí. Mám dítě, které má neuvěřitelně moc energie, neposedí, u ničeho nevydrží, ale ví, jak se má chovat a společně to zvládáme tak, aby neobtěžoval kohokoli
*Kotě*: a některé maj děti strašné a nevychované, njn
Tobbi: jak už jsem psala Ostatně, nabízím skutečně hyperaktivní dítě k zapůjčení
*Kotě*: stačí si přečíst tuhle debatu kolik je tu maminek s hyper potomkem
Tobbi: *Kotě*: Já mám kolem sebe taky docela dost kamarádek a známých s malými dětmi a taky jich je spousta v pohodě a vychovaných... ...ale na druhou staranu znám taky dost matek, co si nechají dítě skákat po hlavě a slovem hyperaktivní se ohání v každé druhé větě
Tobbi: teda nevím, mezi jakými matkami se pohybuješ, ale já teď těch matek s dětmi mám okolo sebe fakt HODNĚ a ještě jsem žádnou z nich neslyšela ohánět se, že je dítě hyperaktivní - krom teda těch, které je fakt mají Moje kamarádky mají děti prima a vychované
Opakuji: Neříkám, že nic jako hyperaktivita neexistuje, ale rozhodně se netýká takového procenta dětí, kterému je nyní přisuzována. Snad každá moje kámoška, která má dítě už onu památnou větu: víš, on/ona je hyperaktivní někdy pronesla Výchova už se dneska moc nenosí, je to příliš pracné a kouzelné slůvko "hyperaktivita" zalepí hubu všem škarohlídům, kteří rodiče upozorní, aby svého potomka zkrotil.
Nejvtipnější mi v tomhle ohledu připadá USA. Naplácat dítěti, které v obchodě ničí věci, je týrání, ale nadopovat to samé (klidně čtyřleté) dítě utlumujícími léky, aby se maminka mohla v klidu vyspat, to týrání není. To je úplně ok.
Andula: Připadá mi, že ty úplně průmerné děti už dneska nikdo ani nemá Hyperaktivní jsou všechy
Tobbi: jé, já bych fakt radši měla úplně průměrné dítě než hyperaktivní ; i když, ono i tohle člověka poučí a něco mu to dá.
Ale dávám vám za pravdu v tom, že se termín hyperaktivní nadužívá - protože kdžy já pak někd epotřebuju vysvětlit, že moje dítě je fakt hyperaktivní, připadám si jako matka, co se chce jen vymluvit a i okolí to tak nezřídka bere.
K těm indigovým dětem si stačí přečíst debatu u článku: //zena-in.cz/rubrika.asp?idc=22372&id=5&stranka=5
EvaH: O epidemii indigových dětí už jsem jednou psala Indigové děti nemá 90 % matek, ty má 100% matek v mém okolí.
Na druhou stranu je jasné, že každý rodič vidí svoje dítě jako "inteligentní, výjimečné, trochu divoké, vynikající ve společnosti a úúúúplně jiné, než ty zcela obyčejné děti jiných lidí okolo."
Že by to všechno byly "indigové děti"?
Tobbi: Já prcka cepuju, na veřejnosti se chová slušně, i když je neklidný, nenechávám ho lítat kde nemá, řvát...ale nic neudělám s tím, že čtyři noci nespí a pořád běhá i po stropě, neudrží pozornost, nesoustředí se, když musí sedět, vyšoupe díru do židle atd.... okolí chválí, jak je slušně vychovaný, ale udržet jeho pozornost u jedné hry, nebo úkolu, zastavit nožičky, co běhají i když sedí, to je nad mé síly
Z_U_Z_U: Já se taky nedokážu soustředit na dvě věci najednou. Lidem kolem mne to dost leze na nervy, protože když na mě někdo začne mluvit, okamžitě tlumím televizi A nebo ho ignoruju Proto taky nejsem moc dobrý řidič. Ale o hyperaktivitě se u mně nikdy nemluvilo, naopak jsem byla pěkně vycepované dítě. Ono by to s mojí máti ani jinak nešlo
Neříkám, že nic jako skutečná hyperaktivita neexistuje. Bohužel dneska je to tak nadužívaný termín, že už se setřel rozdíl mezi hyperaktivním a rozmazleným. Opravdu nevěřím, že jsme vystaveni invazi hyperaktivních dětí a normální abys lupou pohledal. Spíš bych řekla, že je to pro různé maminky pohodlné vysvětlení, proč nemůžou výchovně zasáhnout, když fracka chytne rapl.
vininka: tak to bude asi náš malej opravdu hyperaktivní, jak tvrdí doktorka, protože když kouká na televizi, zapomíná chroustat a na kole sice umí šlapat, ale když se po něm chce, aby zároveň koukal na cestu, zvedne hlavu a okamžitě zapomene šlapat
vininka:
Mě jednou kamarádka psycholožka vysvětlila co je charakteristické pro hyperaktivní dítě....a to by se asi mnohé matky, které si myslí že ho mají doma divily....takové dítě se nikdy nedokáže věnovat několika činnostem najednou, páč je abnormálně nesoustředěné....dokáže se věnovat jen jedné činnosti...a to moje malá není,páč si hraje, jí a ještě vnímá kouzelnou školku v telce
*Kotě*: říkali to i o mém Juniorovi, což jak uznáš je ve rsovnání s Mackem fakt nesmysl
Tobbi: to mě taky štve, i proto, že já Macka většinou neomlouvám a krotím, ale někdy to fakt nejde a takové dítě samozřejmě vypadá jakonevyhcovanej spratek.
Tobbi: a taky je tu problém druhé strany, že každé byť jen trochu živější dítě je hned označeno za hyperaktivní a matce je doporučováno, že by s tím "měla něco dělat". Mám dvouletého syna, který skutečně NENÍ hyperaktivní - ale JE nesmírně živý, aktivní, ukecaný až běda, chvíli neposedí, všechno musí zkoumat, všude musí být, všeho si všimne... a už kolikrát se mi stalo, že byl označen za hyperaktivního, i mi bylo doporučeno, abych ho nechala vyšetřit