Každá maminka si přeje mít to nejkrásnější a nejchytřejší miminko pod sluncem. Krásnou živou panenku, kterou si nazdobí do nažehlených oblečků, a její šarm a kouzlo ukáže celému světu.
To se daří celkem snadno v úvodních měsících života dítěte. Avšak pak se postupně z čistého, navoněného miminka stává zablácené a čokoládou opatlané dítě, které projevuje své nálady, které nechceme ukazovat vůbec nikomu.
Současná společnost nakládá na rodiče veliké břemeno a častokrát je uvězňuje do pocitu, že dítě je vizitkou jejich kvalit.
- Rodiče jsou hodnoceni za to, jak své dítě oblékají, stravují, materiálně zabezpečují, vzdělávají či k jakému názorovému přesvědčení je vedou.
Jsou souzeni za křik vztekajícího se dítěte v obchodě, kde se s maximálním úsilím snaží zvrátit právo dítěte, nevzít si to, co momentálně vidí, ač je síla jeho vrozeného vědomí, že svět je místem pro uspokojování jeho potřeb, nezvratitelná.
Je tedy opravdu dítě vizitkou rodiče?
Ze své mnohaleté zkušenosti vedení jesliček a školky postupně docházím k přesvědčení, že dítě není vizitkou rodiče. Je vždy jen vizitkou sama sebe. Ano, rodič musí dbát na to, aby ho dobře živil, pečoval o něj a pomáhal mu utvořit správné návyky, avšak dítě je dítě.
- Vždy bude dítětem, ať se narodí v jakékoliv zemi či jakkoliv významným rodičům.
Vždy bude zkoumat svět všemi smysly a vracet se domů špinavé a zablácené, se slovníkem bližším světu zvířat a s myšlenkami na to přeskládat vše, co jste si doma právě urovnali.
Každý rodič by se měl tedy zamyslet nad tím, co pro něj dítě znamená. Jakou úlohu v jeho životě zastává, proč ho vychovává a co vlastně dítě v jeho životě dělá.
- Mnoho rodičů si přeje, aby jejich děti uměly číst, psát, počítat, znaly písničky, říkanky a co nejvíce informací o světě.
Pokud to vše umí, je dítě rozpoznáváno jako výborně vychované. Avšak je tomu opravdu tak? Jsou čtení, psaní a počítání opravdové kvality, kvůli kterým jsme se narodili a díky nimž budeme zažívat pocit uspokojení sám se sebou, radosti ze svého života a budeme projevovat kulturu svého chování?
Úkolem rodiče je dítě milovat, radovat se ze společného života a výměny lásky, seznámit ho s pravidly, která jsou na světě platné a pomoci mu kultivovat kvality, jež jsou hodné člověka. Tak jako se pes rodí se zuby a schopností kousnout a sežrat, avšak při správném vedení se z něho stává milující přítel a ochránce člověka, tak se i člověk se rodí s nejasnými kvalitami a při správném vedení se z něho stává otevřený, čestný, upřímný, tolerantní, empatický a celistvý člověk, který zná svou sílu, je sám se sebou spokojený a současně s tím je prospěšný svému okolí.
Toto vše je však výsledek procesu vývoje a proměny dítěte v dospělého jedince. Rodiče nemusí klást na sebe a ani na své děti nárok, že by toto vše měly zvládnout již v období svého dětství. V tomto čase se pouze pokládají základní kameny budoucí katedrály jejich osobnosti a sází semena, které ponesou své lahodné plody v období, kdy na ně uzraje čas.
Přes 10 let je ředitelkou mezinárodní školky a jesliček Nestlingue v Praze na Chodově, která se těmito principy řídí. Stránky mezinárodní školky a jesliček Nestlingue: www.nestlingue.cz.
· |
---|
Nový komentář
Komentáře
Pes se rodí se zuby? Co mi se tady ještě dozvíme...
Rikina — #43 myslím to tak, že dítě potřebuje lidské vedení a výchovu. Výchovou myslím to, že se dítě usměrňuje.
gerda — #42
odhlédnu-li od toho, že podobným zkazkám zrovna moc nevěřím, nějak nechápu tu souvislost se školkami Montessori a článkem výše.
Rikina — #40 a ještě třebas - http://marieke.pise.cz/893-vlci-deti-amala-a-kamala.html
Rikina — #40 namátkou tohle - historicky jsou samozřejmě známy skutečné případy, kdy děti nevychovávali lidé. http://zena.centrum.cz/deti/clanek.phtml?old_url=deti/novinky/2009/6/5/clanky/holcicku-vychovavali-psi-vrci-skace-na-lidi/
gerda — #38 ty znáš nějaké dítě z džungle?
Já akorát Tarzana a Mauglího.
To je přece něco úplně jiného, i když by se dalo tvrdit, že velkoměsto je svým způsobem džungle.
Nedalo mi to...
"...Jsou souzeni za křik vztekajícího se dítěte v obchodě, kde se s
maximálním úsilím snaží zvrátit právo dítěte, nevzít si to, co
momentálně vidí, ač je síla jeho vrozeného vědomí, že svět je místem pro
uspokojování jeho potřeb, nezvratitelná."
Překroucení pravdy -> pokud se opravdu snaží s maximálním úsilím dítě usměrnit, jsou souzeni pouze v případě, že k tomu používají neadekvátní prostředky. Jedna z mnoha nedotažených myšlenek tohoto článku.
Úkolem rodičů je milovat dítě, ano. Ale současně trpělivě, nenápadně a důsledně ho vést, protože jinak je to pouhá opičí láska.
Proč je nám podsouváno, že "...Jsou čtení, psaní a počítání opravdové kvality, kvůli kterým jsme se narodili a díky nimž budeme zažívat pocit uspokojení..."? To jsou jedny ze základů, na nichž dítě bude stavět. Pokud je nezvládne, rodiče mu musí pomoci tento hendykep nějak dorovnat (přinejhorším za pomoci odborníků).
A dost, jdu dělat něco užitečného.
pajda — #37 dávám ti stoprocentně za pravdu. Každý snad zná příběhy dětí z džungle. Tam vyrůstaly bez lidského zásahu.
Suzanne — #33 já si zásady téhle metody našla a hned ty první mě dost zaskočily:
Chování učitele k dítěti je vždy plné respektu k jeho individualitě jako k hotovému člověku
Dospělý nemá žádné právo dítě formovat a manipulovat, zaměřuje se na vlastní záporné povahové rysy namísto pozorování záporných vlastností dětí
A článek je napsán podle nich, to bohužel neoddiskutujeme ani jedna. Proto jsem reagovala tak, jak jsem reagovala. Jinými slovy: ty čteš líbivé věty o láskyplném přístupu, já nebezpečný marketingový tah, překrucující skutečnost.
Dítě je individualita, to nikdo nepopírá, ale bez formování a určitě manipulace ze strany dospělých z něj nikdy nebude člen společnosti. Zastávám názor, že dítě je nehotový jedinec, který zákonitě dělá chyby a mým úkolem je mu ty chyby ukázat a poučit jej, jak jim předcházet, popřípadě jaké následky ponese, samozřejmě při respektování jeho stupně vývoje a pokud možno bez negativního hodnocení dítěte - čehož se dá sáhnout právě těmi předem nastavenými pravidly.
gerda — #12 Ano, tohle mě dnes pěkně nadzvedlo. Místo, aby haranti dostali doma sodovku, rodiče chtějí nechat vyhodit ředitelku školy
Lidstvo fakt degeneruje. Nekvalitní rodiče mají nekvalitní děti, s tím se asi moc nadělat nedá. Ve stejný den si člověk přečte, že přibývá úrazů na jezdících schodech, hlavně u dětí. Prý strkají nohy mezi schody. A rodiče čumí mezitím kam? A svým dětem řekli o chování na schodech co? Nejspíš nic a čumí do mobilu. Dřív byly všude sovětské jezdící schody, které byly mnohem rychlejší než ty dnešní, unijní. A přesto na nich děti jezdit dokázaly. Zajímavé.
Suzi, zase mas pravdu, jako vzdy.
wich — #30 tak tohle v naší školce není, asi je dobré brát si z různých směrů jen něco
pajda — #32 Já mám kolem sebe učitele, kam jen plivneš, půl rodiny
A mezi dětmi jsem v poslední době téměř denně. Myslím jen, žes ten článek četla s tímhle zaujetím (já se pak potýkám s následky takovéhoto přístupu), proto jsi mezi řádky našla to, cos sama chtěla. Nic ve zlém. Jen je zajímavé, jak si každý v tom článku najde to, co sám zrovna prožívá.
Já v tom článku čtu o přístupu láskyplném. Ten se vylučuje s tím, nechat růst jako dříví v lese, přistoupit na dětský hněv a pod.
Co se týče názorů na výchovu, evidentně to vidíme stejně. Jde teď jen čistě o vnímání tohoto článku. Podle mě je o správném vedení mířícímu ke kultivované osobnosti. Přičemž není nutné zatěžovat v předškolním věku nucením do znalostí, na které ještě nemá věk. Nic víc, nic míň.
Suzanne — #29 ano, já se pak potýkám s následky takovéhoto přístupu. A věř mi, že je to stále horší a horší.
Dítě se nemá vztekat v obchodě, a to ani když je pevně přesvědčeno, že má "právo vzít si to, co momentálně vidí" Tvoje děti si braly všechno, co viděly? Řekla bych, že ne. A jsme u jádra věci. Ty jsi celkem nepochybně malé vzteklouně napomenula nebo to vyřešila jinak, ale řešila jsi to. Z článku ale vyplývá, že je to právo dítěte, vzít si všechno, co vidí, a je chybou rodiče, že jej o toto právo ochuzuje. A podobnou logikou se pak ohání budoucí násilníci:"Ona mi ale nedala peníze, i když je měla!" Zažila jsem, když maminka konstatovala, že "Tak já ho z té školy dám pryč a půjde dělat!" a dostala přímo přede mnou facku, protože "No snad si fakt nemyslíš, huso jedna, že budu někde zařezávat? Ty mě máš živit!" To je následek nedostatečně vysvětleného faktu, že člověk nemůže mít všechno, co vidí. Nikoliv výchovy ke čtení a psaní.
Nasi mladou slecnu/mladeho pana, dle toho, co to bude, povedu tradicne stredoevropsky. Jedine, co vim urcite, ze bude bilingvni.
Nemam cas louskat, co jste tu naplodily,' nicmene z osobni zkusenosti bych dite do neceho, co ma podtitulek Montessori nedala. Co jsem tam byla, deti si celou dobu "hraly" oddelene, kazdy sam. Teda hraly... Ony spis pracovaly s mini naradim. Kazdy si pomalu rozbalil svoji decku, na tu si vyskladal svoje naradicko a opravoval... Takhke probihalo ceke dopoledne. Deti si vubec nehraly spolu (vek 4-5 let), necvicily, nezpivaly, proste porad pracovaly, kazde ditko samo. To me teda je sympatictejsi JJR.
pajda — #25 Ale to tam není takhle napsané
To už tam dosazuješ něco, co třeba sama ve školství řešíš, nicméně stále to není v článku. Viz, co píše Mickey Mouse Mickey Mouse — #24 
gerda — #26
dtto
Rikina: Draha, to byla ale prima reakce na srovnani vychovy ditete a psa - ze prej dospely pes nejde vychovat.
moje dítě chodí do školky,kde učitelky prošly školením u Montessori,ale školka má i jiné směry vzdělávání a musím říct,že jak děti, tak valná většina rodičů jsme naprosto spokojeni
,děti máme spokojené,šikovné,samostatné,ale nutno podotknout,že my rodiče se jednak zapojujeme do spousty aktivit,tak nechci říct,že bych byla extra přísná,ale jsem přísnější,tak i ostatní rodiče,asi i díky vedení školky nejsou ti kteří by rozmazlovali a nejednou se stalo,kdy dítě upozorní ,že se zdravíme,chováme ohleduplně,mají spoustu dobrých návyků a tak je-li rodič rozumný,rozmazlence z něj nedělá
Suzanne — #21 položme se na otázku: kdy končí dětství?
Protože to je v článku hodně podstatné. Až tedy dětství skončí, mělo by být dítě již vychované. Ale jak toho sakra docílit, když se mu všecko dovolí?