Tisková zpráva SOS ze dne 29. března 2006
Od 8. března 2006 je účinná novela občanského zákoníku, která opět posílila spotřebitelská práva, v některých případech i nad rámec evropské legislativy. Týká se hlavně uzavírání spotřebitelských smluv prostřednictvím prostředků komunikace na dálku, tedy hlavně nákupů přes internet, telefon či katalog, ale také smluv uzavíraných mimo provozovnu prodávajícího.
Další novinkou je stanovení lhůty na vrácení peněz, která nesmí být delší než 30 dnů od odstoupení od smlouvy.
Také v § 57 občanského zákoníku nastávají změny, které budou přínosem pro spotřebitele. Uzavře-li spotřebitel smlouvu mimo prostory obvyklé k podnikání, tzn. na reklamním zájezdu, předváděcí akci, na výstavě nebo při podomním prodeji, může od takto uzavřené smlouvy odstoupit do 14 dnů, namísto původních sedmi. Lhůta na odstoupení je tedy nyní stejná jako při prodeji pomocí prostředků komunikace na dálku a jde nad rámec evropské legislativy. Stejná lhůta, tedy maximálně 30 dnů, je na vrácení peněz ze strany prodávajícího.
Díky implementaci evropské směrnice se také nově upravují smlouvy o finančních službách uzavřené na dálku. Vztahuje se to tedy na smlouvy uzavřené např. prostřednictvím internetu či telefonu o bankovních, úvěrových nebo pojistných službách. Je tak kladen větší důraz na ochranu klientů finančních institucí. Od smlouvy o finančních službách je možné, až na výjimky, odstoupit bez uvedení důvodu a bez jakékoliv sankce ve lhůtě do 14 dnů ode dne uzavření nebo ode dne, kdy byly spotřebiteli předány informace. Od smlouvy o penzijním připojištění má spotřebitel právo odstoupit ve lhůtě do 30 dnů. Tyto podmínky upravuje § 54c občanského zákoníku. Dodavatel je povinen ve lhůtě do 30 dnů od odstoupení vrátit spotřebiteli všechny peněžní prostředky.
„Tyto změny budou jistě značným přínosem pro spotřebitele, kterým novela občanského zákoníku usnadní jejich pozici na českém trhu a budou tak sami moci lépe prosazovat svá práva,“ uzavřela Petra Vaňková ze Sdružení obrany spotřebitelů.
Kontakt
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky
tel.: 224 239 940, fax: 224 239 941, www.spotrebitele.info, sos@spotrebitele.info,
Ivana Picková, public relations pickova@spotrebitele.info, 604 956 114
Petra Vaňková, public relations, vankova@spotrebitele.info
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky, založené v roce 1993, je nezávislé a neziskové občanské sdružení hájící zájmy spotřebitelů. Provozuje své poradny již ve všech krajích ČR, vydává elektronický časopis Svět spotřebitelů (www.spotrebitele.info) i tištěný časopis Štít spotřebitele a realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů. Je členem evropské spotřebitelské organizace BEUC i celosvětové Consumers International. Od roku 2003 je signatářem Etického kodexu občanských spotřebitelských organizací; rejstřík signatářů je přístupný na adrese kodex.spotrebitele.info.
Nový komentář
Komentáře
Vivian: já svje práva znám a stejně kolikrát při reklamacích prodavači řvou a ohánějí se svými vnitřními vyhláškami (neplatnými samozřejmě
)
, než jsem reklamaci vyřídila, firma krachla, nespravené boty naštěstí nechali v obchůdku vedle. Boty jsem zatřela bezbarvým silikonem
Naposledy jsem reklamovala zimní boty, protože do nich špičkami teklo-prodavač mi řekl, že nesmím chodit sněhem ani po zledovatělých ulicích. Na co pak takový boty
Co je to platný, když většina spotřebitelů svoje práva nezná nebo je nechce/neumí prosadit...?