gr.jpg
Foto: Shutterstock

Kouzlo tužky začínají děti objevovat už po prvních narozeninách a ve své tvorbě se postupně zdokonalují. Z bezmyšlenkovitých čar se stanou důmyslnější čmáranice, pak se objeví reálnější postavy a předměty. Spolu s obrázky se ale v průběhu let tříbí i mnoho důležitých dovedností. Mimo jiné grafomotorika a jemná motorika, díky níž pak malí školáčci zvládnou správně psát. Pokud je ale rozvoj dětské kresby ve školkovém věku podceněn, mívají prvňáčci s rychlostí i správností psaní písmen problémy. A to nejde napravit během pár týdnů. Rozvoj grafomotoriky má svou gradaci.

1 až 2 roky
Pastelku drží v dlani, experimentuje, střídá ruce. Pastelku drží až křečovitě, pohybuje celou rukou. Pohyb vychází z ramene.

2 až 3 roky
Pastelku uchopuje již třemi prsty, někdy přidává čtvrtý prst na podepření. Učí se kreslit na omezenou plochu papíru. Kreslí čáry svisle a vodorovně. Dokáže už obkreslit kruh.

3 až 4 roky
Dokáže kreslit postavu, hlavonožce. Kreslí kruhy, čtverce, trojúhelník, ale nedokáže je zatím pojmenovat.

4 až 5 let
Kresba postavy s trupem a končetinami. Dítě vybarvuje, kresba začíná být bohatší. Kombinuje různé tvary, barvy.

5 až 6 let
Kreslí postavu s trupem a všemi jejími částmi. Postava je bohatá na detaily. Znázorňuje geometrické tvary a velká tiskací písmena.

Zdroj: www.grafomotorika.eu

dr.jpg
Foto: Shutterstock

Jak rozvíjet grafomotoriku?

Dítě by mělo mít svůj „kreslicí koutek“, kde bude mít k dispozici papíry i pastelky. Pokud ho bez zájmu obchází, měl by impuls vyjít od vás. Ale takový, aby nenabylo dojmu, že musí dělat něco, co samo nechce. Co si třeba zahrát na malíře společně a pak uspořádat domácí vernisáž? Oceňte každý úspěch, o kresbu se zajímejte. Ale ne jen na oko, to dítě vycítí. Ne vždy musí malíř nutně pojmenovat, co nakreslil. Zvláště pokud je na to ještě malý. Nikdy se výtvorům nesmějte a nezesměšňujte je. Chybou také je děti mezi sebou porovnávat a dávat jiné za příklad.

„Pokud se grafomotorika nerozvíjí podle očekávání, je potřeba zaměřit se nejprve na rozvoj hrubé motoriky, dále na rozvoj motoriky jemné a teprve nakonec přijde na řadu grafomotorika. Při grafickém projevu je potřeba postupovat od nejjednoduších bezobsažných prvků, nechat dostatek času na zautomatizování pohybů a dopřát tak dítěti zažít pocit úspěchu,“ radí Mgr. Simona Pekárková, psycholožka a speciální pedagožka.

Zdroj informací: Grafomotorika, Logarte

Čtěte také: