Zima je v nenávratnu, a přestože se ještě tu a tam pokouší nabrat druhý dech, její čas vypršel. V nenávratnu jsou bohužel i novoroční předsevzetí, odhodlání více cvičit a spát, méně jíst a holdovat kávě s alkoholem (obvykle ne najednou). Bez kofeinového životabudiče ráno jen sotva nastartujete své neodpočinuté tělo a bez sklenky vína se večer dost těžko uvolníte. Modelka na pláži se z vás zřejmě ani letos nevyklube a ty poloprůsvitné letní šaty se zklamaným povzdechem zase vrátíte na ramínko hluboko do skříně.
604f3bb2d6023obrazek.png
Foto: Shutterstock

Život je zkrátka boj…

Naštěstí ale žijeme v moderní době, která dokáže najít řešení téměř na cokoli. To téměř je ale důležité vyzdvihnout, přestože jde o docela nenápadné slovo. Protože tím téměř zázračným řešením nadměrné únavy, občasné nevolnosti, pravidelných bolestí hlavy, přebytečných kilogramů sádla, toxických myšlenek a hromady škodlivin v těle je: jarní detox.

Ano i ne. Záleží na úhlu pohledu a délce trati

Pravdou zůstává, že náš organismus opakovaně čelí nátlaku zdraví neprospívajících látek. Obecně se nazývají toxiny a za určitých podmínek mohou být příčinou vzniku některých závažných onemocnění. Nicméně tělo člověka v dobré fyzické a psychické kondici se s běžnou dávkou obávaných škodlivin dokáže vypořádat zcela přirozenou cestou. Vždyť lidský organismus má sobě vlastní schopnost detoxikace. Nejdůležitějšími orgány v této souvislosti jsou játra, ledviny, plíce, kůže a střeva.

Tělo má přirozenou samočistící schopnost. Drastický detox mu naopak může uškodit

To, jak dobře svou práci játra, ledviny a spol zvládají, samozřejmě navazuje na několik důležitých okolností. Nezanedbatelnou roli hraje genetika, podobně jako aktuální fyzická i psychická kondice a nepochybně životní styl v dlouhodobém měřítku. Svému tělu dozajista můžete i trochu „píchnout“, cesta ovšem nevede přes moderní a nezřídka drastické detoxikační kúry. Ty jsou obvykle založené na mnohadenním půstu, kdy striktně konzumujete pouze vodu, často obohacenou o ingredience typu javorový sirup, chilli, citrónová šťáva a podobně. Nejde o nezdravé věci, ale o jejich nezdravé (nad)užívání s eliminací ostatních základních složek potravy.

Zdravotní riziko dlouhodobého půstu s vyloučením základních živin je nezanedbatelné, zejména pro osoby trpící jaterním či ledvinovým onemocněním, ale i pro relativně zdravé jedince. Mezi rizikové patří mimo jiné kojící ženy, psychicky labilní lidé, případně dívky se sklonem k poruchám příjmu potravy (mentální anorexie a bulimie).

Detox jako cesta k menší konfekční velikosti? Z dlouhodobého hlediska spíše naopak!

Vrátíme-li se na začátek k letním šatům, ve kterých si připadáte spíš jako jitrnice nežli sexy diva, pak ani detox není dobrým řešením vašeho problému. Zásadní potíž vesměs všech extrémních detoxikačních pokusů spočívá v tom, že si díky nestandardním podmínkám snížíte bazální metabolismus, což je – zejména v souvislosti s hubnutím - značně kontraproduktivní.

Tím, že svůj dosud standardně fungující organismus vystavíte neobvyklému stresu ve formě permanentní hladovky, dostanete od něj na oplátku (z dlouhodobého hlediska) i značně stresující odpověď. Tělo zareaguje po svém, nastolí nouzový režim a logicky zpomalí funkce. V důsledku toho sice opravdu na nějakou dobu zhubnete, ale všeho do času. Po přechodu na obvyklý jídelníček se k vám shozené kilogramy většinou rychle vrátí, často i s nějakým bonusem navíc.

Přirozené je správné. Vnímejte své tělo a používejte zdravý rozum

Jistě už jste mnohokrát slyšeli a občas si i vyzkoušeli, že žádný extrém není dobrý. A pokud jde o zdraví, platí to dvojnásob. Chcete-li svému tělu opravdu ulevit, přemýšlejte o tom, co a kdy jíte, za jakých okolností a proč do sebe to či ono soukáte. Kolik čisté vody za den vypijete, kolik kroků nachodíte. Kdy chodíte spát a v jakém stavu se probouzíte. Snadno se řekne a hůř dělá, to zná každý, nicméně právě v důslednosti, přirozenosti a zdravém rozumu je vaše síla.
604f3c5258970obrazek.png
Foto: Shutterstock

Tipy na přirozený detox:

  • Pijte čistou vodu, pomůžete lepšímu trávení, vstřebávání živin a očistě organismu
  • Omezte alkohol
  • Odpočívejte dostatečně
  • O tom, co dáte na talíř, přemýšlejte
  • Příležitostně zařaďte probiotika
  • Dostatečně se hýbejte, když nemusíte jezdit, choďte
Do „detoxikačního“ jídelníčku zařaďte například česnek, citron, červenou řepu, koriandr, řeřichu, kysané zelí, avokádo, a v každém případě selský rozum. Naopak omezte vysoce průmyslově zpracované potraviny a sladké nápoje. 
Reklama