Jaro s sebou přináší svěží energii a odhodlání. Po zatažených zimních dnech konečně cítíme na tváři sluneční paprsky a na duši naději. Myšlenky se zdají být jasnější a cíl – ať jde o cokoli – snadněji dosažitelný. Jaro je také plné výzev a hesel, mezi něž neoddělitelně patří detox. Moderní mantra, a zároveň vynikající marketingová příležitost. Vždyť jak lákavě zní příslib, že se díky několikadenní očistě zpravidla založené na pití „specifického“ nápoje budete cítit po všech stránkách lépe! Kéž by to bylo tak jednoduché.

de.jpg
Foto: Shutterstock

Detoxikace organismu je očista těla od škodlivých látek, tzv. toxinů, které denně přijímáme z okolního prostředí a stravy. Míra znečištění organismu je dána řadou faktorů, životní styl nevyjímaje. Naše tělo má však vlastní detoxikační nástroje a pravidelná očista organismu probíhá neustále. Hlavními detoxikačními orgány jsou játra, ledviny, plíce, kůže a střeva.

Ano i ne pro detox

Řada lidí se domnívá, často na základě pravidelné reklamní masáže, že svému tělu prospěje a problém se zaneseným organismem vyřeší několikadenní „očistnou“ kúrou, nezřídka založenou na pití vody s javorovým sirupem, citronovou šťávou a kajenským pepřem. Internetové obchody a lékárny nabízejí nespočet dalších přípravků, které primárně nemusejí být špatné či nefunkční, nárazově však žádného detoxu ve smyslu trvalého očištění organismu nedosáhnete. Jednorázová (například desetidenní) očistná kúra rozhodně není rychlou cestou ke zdraví - a někdy to může být i naopak.

Při detoxikační dietě bývá z velké části (nebo zcela) omezen přísun potravy. Pozitivní na tom je, že nekonzumujete nezdravá, vysoce průmyslově zpracovaná, slaná, sladká a tučná jídla, alkohol ani kofein, nicméně deficit se týká i základních živin (především bílkovin), vitamínů a minerálních látek. To má za následek lákavý (ale dočasný) úbytek na váze, může se dostavit i krátkodobý pocit svěžesti, spustit lze ale touto cestou i zdravotní potíže; zejména v případě, že držíte několikatýdenní program.

Tělo jako geniální mechanismus

Přístup k detoxikačním kúrám by tedy měl být opatrný, s využitím selského rozumu a přihlédnutím k aktuálnímu zdravotnímu stavu. Zcela nevhodné je tento druh nárazových „detoxů“ například pro lidi s poruchami příjmu potravy, diabetiky, těhotné a kojící ženy, děti a řadu dalších rizikových skupin. Navíc nutno zdůraznit, že náš organismus je geniální mechanismus, který se za standardních podmínek dokáže detoxikovat sám. Zásahy zvenčí tedy nejsou potřeba v případě, že se stravujete kvalitně, dostatečně spíte a přiměřeně se hýbete. Zní to jednoduše, ale jednoduché to v současném světě není. Přesto – budete-li o svou životosprávu v rámci svých možností dbát – pomůžete svému tělu eliminovat toxiny přirozeně.

Signálů, že je vaše tělo zaneseno škodlivými látkami, je celá řada. Patří sem například trvalá únava, špatné trávení, nepravidelná stolice, pocity těžkosti, nízká chuť na sex a celkově nízká vitalita. Ani v tomto případě není na místě „léčba šokem“ a striktní dlouhodobý půst ze dne na den. Lepší, tedy zdravější a efektivnější cesta je zamyslet se nad složením jídelníčku, spánkovou hygienou a mírou stresu. Na základě toho pak jednat a udělat náležitá opatření. Případná detoxikační kúra může být namístě, ale vždy jako doplněk dalším režimovým opatřením.

des.jpg
Foto: Shutterstock

Jak přirozeně detoxikovat

Cítíte-li, že vaše tělo není v dobré kondici, zvyšte příjem vlákniny (najdete ji třeba v zelenině a ovoci, ovesných vločkách, pšeničných otrubách, rýži natural a podobně). Vláknina čistí obsah střev, uleví trávení a ozdraví prostředí. Střevům ulevíte i zařazením prebiotik, což je druh vlákniny obsažený například v rajčatech, banánech či chřestu, který vytváří živnou půdu pro „dobré“ bakterie zvaná probiotika. Dbejte na dostatečný přísun čisté vody, přidat můžete i bylinné čaje, a samozřejmě kvalitních, nutričně hodnotných potravin. Naopak omezte alkohol, kofein a jídla z fast foodů, polotovary a sladkosti. Dbejte na dostatečný spánek a přiměřený pohyb.

Půst jako podpůrný či léčebný prostředek je tradičně využíván po staletí. Důležité je ale určit, pro koho je vhodný a komu by mohl uškodit. V rámci celkového detoxikačního procesu (dlouhodobé změně stravování a životního stylu) jde o podporující radikálnější formu; bez lékařského dohledu jej lze dodržovat 24, maximálně 36 hodin, jednou za čas. Během půstu bývá obvyklá bolest hlavy, kdy organismus reaguje na deficit cukru. V té době není vhodné sportovat, tělo by mělo zůstat spíše v klidu. Po skončení půstu je třeba začít lehkou stravou a po hladovění se hned nepřejíst. Dobré je začít třeba ovocným smoothie.

Čtěte také:

Zdroje: complementarytherapycollege.comdesireerd.comhealthyliferedesign.com