Ne každý rodič bohužel tuší, že autosedačky upevněné zády ke směru jízdy mají účinnost 80 až 90 %, zatímco po směru jízdy jen 30 až 60 %. To není žádná novinka. Prokázala to už v roce 1991 automobilka Volvo na základě studie vycházející z reálných nehod. Proto už dávno doporučuje používat protisměrné autosedačky alespoň do 4 let věku dítěte.  

Děti mladší čtyř let totiž nemají zatím dostatečně vyvinutý organismus, který by zvládl případný prudký čelní náraz. Jejich krk je příliš slabý na to, aby během nárazu překonal tak velké zatížení. Jediná správná cesta je proto sedačka zády ke směru jízdy.

Tento závěr odborníků z Volva nevzešel na zelené louce. Na samém počátku vývoje nejúčinnějšího zádržného systému byl kupodivu let na do vesmíru. Když v roce 1962 celý svět se zatajeným dechem sledoval let amerického kosmonauta Johna Glenna do vesmíru, televizní komentátor upozornil na zajímavou skutečnost: aby pilot překonal obrovské přetížení, řídil kosmickou loď zády ke směru letu.

Tím se zrodila myšlenka na nejbezpečnější způsob přepravy malých dětí. Testování nového typu dětské sedačky – podle vzoru NASA usazené ve voze proti směru jízdy – probíhalo v 60. letech a v roce 1972 Volvo jako první výrobce automobilů představilo „obrácenou“ autosedačku. Následující výzkumy a zkoušky potvrdily, že toto umístění snižuje zatížení působící na dětský organismus až pětinásobně, a může tak zachránit život jak miminkům, tak i starším dětem.

Český zákon říká: každé dítě menší než 150 cm nebo lehčí než 36 kg musí být během jízdy autem upoutáno v sedačce, která odpovídá jeho velikosti a výšce. Norma všeobecně označovaná jako i-Size, která upravuje rozdělení sedaček a motivuje výrobce k využívání pevných úchytů Isofix místo bezpečnostních pásů, také podporuje převážení dětí zády ke směru jízdy, a to alespoň do věku 15 měsíců.

Volvo tak jde v zájmu co nejvyšší bezpečnosti nejkřehčích pasažérů ve svém doporučení ještě dál. Ovšem protisměrné sedačky vyžadují pečlivější volbu a také umístění ve voze. Při výběru nejvhodnější autosedačky je dobré řídit se nejen věkem, ale také hmotností dítěte a hlavně jeho výškou: čas na změnu sedačky nastává ve chvíli, když hlavička dosáhne horní hranice sedačky, nikoli přes ni.

Doporučované typy sedaček podle Volva

0 až 9 měsíců (až 13 kg)

Sedačka typu vajíčko, která umožňuje přenášet spící miminko a lze ji umístit na podvozek kočárku, se upevňuje vždy zády ke směru jízdy. Povoleno je umístit ji i na místo vedle řidiče pod podmínkou, že dojde k vypnutí airbagu. Horním limitem je situace, kdy je dítě schopno samo sedět.

7 měsíců až 4 roky (9–25 kg)

Větší bezpečnostní sedačka umístěná zády ke směru jízdy, která často umožňuje s tím, jak dítě roste, zvětšovat místo pro jeho nohy. Z hlediska bezpečnosti nevadí, když má dítě v této sedačce nohy skrčené.

4 roky a výše (15–36 kg)

Zádržný systém po směru jízdy využívající vestavěné pásy. Podle odborníků automobilky Volvo nabízejí srovnatelnou ochranu bytelné dětské sedačky i lehké podsedáky s integrovaným opěradlem či bez něj. Zásadní je správné vedení „dospělého“ pásu mezi ramenem a krkem. Podle analýz švédské automobilky nabízejí vysokou ochranu i vestavěné podsedáky ve vozech Volvo: jejich dvoustupňový systém umožňuje správné vedení pásu u odlišně vysokých dětí. Díky přímému kontaktu dětského těla s opěradlem sedadla je dítě dobře fixováno během různých typů nárazu.

Jistota především

Správné fungování zajistí jen homologovaná sedačka, která prošla všemi bezpečnostními zkouškami. Pořídit se samozřejmě dá i v e-shopu, ale nákup v kamenné prodejně umožní její vyzkoušení přímo ve voze, nejlépe rovnou s dítětem. Volvo navíc testuje dětské sedačky ve vlastních vozech – taková autosedačka je tedy nejen homologovaná a prošla všemi bezpečnostními zkouškami, ale je také vyzkoušena pro snadné uchycení ve voze Volvo a plně vyhovuje pro použití s dalšími bezpečnostními prvky ve voze.

Výběrem adekvátní sedačky ale zajištění bezpečnosti dítěte nekončí. Neméně důležité je umět v ní dítě správně poutat. Již při rychlosti 40 km/h odpovídá hmotnost 30kilogramového dítěte během nárazu do pevné překážky váze jedné tuny! V tu chvíli je rozhodující, aby bylo správně připoutáno a jeho pás byl správně veden mezi ramenem a krkem. Správně vedené pásy jsou naprosto klíčové, což u starších dětí zajistí i podsedák nebo – jak pro své vozy nabízí švédské Volvo – integrovaný podsedák.

Bezpečnostní desatero aneb jak správně umístit dětskou autosedačku

  1. Ujistěte se, že sedačka je prostřednictvím úchytů Isofix pevně zajištěna – nebojte se sedačkou velmi silně zacloumat. Úchyty mají nastavitelnou délku, nejvhodnější je zcela pevné přichycení co nejblíže zadnímu opěradlu. Pokud sedačku poutáte pásem, dotáhněte jej co nejvíce.
  2. Máte-li dost místa, opěradlo předního sedadla před sedačkou posuňte vpřed, aby mezi nimi byla mezera alespoň 5 cm. V případě nárazu dochází k pohybu sedadel a náraz do sedačky není žádoucí.
  3. Jestliže není možné, aby opěradlo předního sedadla před sedačkou bylo posunuto vpřed s dostatečnou mezerou, posuňte sedadlo naopak tak, aby se o sedačku opíralo.
  4. Pokud je dětská sedačka vybavena opěrnou nohou, zajistěte ji vždy přímo na podlahu a opět se přesvědčte, že na ní základna nebo sedačka dobře spočívá svou vahou. Nikdy neinstalujte opěrnou nohu na opěrku pro nohy nebo na jiný předmět.
  5. Pokud je pod podlahou volný úložný prostor, vyplňte jej pevnou podložkou. Výrobci tyto podložky dodávají jako příslušenství a jejich účelem je, aby při prudkém nárazu neprorazila opěrná noha víko úložného prostoru.
  6. Před každým usazením dítěte se ujistěte, že je samotná sedačka (nikoli jen základna) pevně uchycena. Dítě v sedačce zajistěte vestavěnými bezpečnostními pásy až těsně k tělíčku. Doporučovaná hranice volnosti je prostrčení jednoho prstu mezi tělo a pás.
  7. U sedaček pro větší děti zajistěte dostatečný prostor pro nohy, ale sedačku nedávejte příliš daleko od zadního opěradla.
  8. U sedaček, které umožňují různou výšku pásů a nastavení opěrky hlavy, přizpůsobte vše velikosti dítěte. U naklápěcích sedaček je nejbezpečnější polohou ta, při níž je opěradlo co nejvíce svislé. Položení opěradla však pomáhá dítě uspat, citlivým dětem to prospívá i k omezení nevolnosti.
  9. Nezapomeňte na aktivaci dětské bezpečnostní pojistky, která brání neúmyslnému otevření dveří dítětem, a to nejen za jízdy. Nebezpečné je i nekontrolované otevření dveří v koloně stojících vozů, které by měl i u starších dětí vždy provést dospělý. Vozy s elektrickou pojistkou mají blokováno i stahování oken. U modelů Volvo lze elektrickou dětskou pojistku zapnout nebo vypnout ve všech polohách zapalování nad 0, a to i do 2 minut po vypnutí motoru.
  10. Nejbezpečnějším místem pro umístění sedačky je pravé zadní sedadlo. Jednak kvůli nejmenší frekvenci střetů v této části vozu, jednak díky bezpečnějšímu poutání dítěte z chodníku. Pokud z jakéhokoli důvodu potřebujete sedačku s novorozencem umístit na sedadlo spolujezdce vpředu, vždy se přesvědčte, že je vypnutý airbag. Vypnutí se nejčastěji provádí spínačem v přístrojové desce, který je přístupný po otevření dveří spolujezdce. Airbag spolujezdce se musí vždy aktivovat, pokud na sedadle spolujezdce vpředu sedí cestující po směru jízdy.
Reklama