hlav.jpg
Foto: Shutterstock

Vlivem různých látek obsažených ve stravě na chování dětí se zabývají mnohé výzkumy. Cílem rodičů obvykle je zabránit častým změnám nálad a docílit toho, aby se děti lépe soustředily. V takovém případě je potřeba se zaměřit na jídelníček.

Zapomnětlivost, impulzivní jednání, úzkost, lhostejnost, neklid, nesoustředěnost, nepozornost, nedostatek disciplíny apod. Všechny tyto projevy mohou souviset jednoduše s vývojem dítěte. Ostatně čas od času se to týká i dospělých. Významnou měrou k tomu může ovšem přispět i to, jak děti jedí.

Snídaně pro lepší výsledky ve škole

Základem je, aby vůbec pravidelně jedly. Hladové děti mohou být totiž náchylnější k záchvatům vzteku. Z přehledu několika výzkumů, který byl zveřejněný v odborném magazínu Food and Nutrition Research vyplynulo, že obzvláště důležitá je u dětí a dospívajících snídaně. Klidně malá, ale děti, které snídají, jsou totiž pozornější, ve škole aktivnější, dosahují lepších výsledků a mají i nižší riziko obezity.

Umělá barviva a hyperaktivita

Pokud má dítě problémy s chováním, může být na vině i jejich citlivost k některým potravinářským látkám. Jde například o umělá barviva, konzervanty či látky zvýrazňující chuť. Například propionan vápenatý (E282) spojil australský výzkum spojil u dětí s neklidem, podrážděností a poruchami spánku.

Na spojitost umělých potravinářských barviv (například potravinářská žluť, E102) s hyperaktivním chováním poukazují například studie zveřejněné v odborných magazínech, jako je Archives of Disease in Childhood nebo Lancet. Podobný efekt byl pozorován i u konzervantu benzoátu sodného (E211). Samozřejmě platí, že některé děti mohou být na umělá barviva citlivější než jiné a jiným zase nemusí dělat vůbec nic.

Zpracované potraviny plné cukru. To je další hrozba. Sušenkami, čokoládami a dalšími pochutinami by se děti určitě neměly ládovat na denní bázi. Vede to k nesoustředěnosti a agresivnímu chování.

Některým dětem mohou způsobovat obtíže s chováním i mléčné výrobky, respektive laktózová intolerance. To stejné může souviset i s intolerancí lepku. 

shutterstock-1663466284.jpg
Foto: Shutterstock

Zinek, železo a omega-3 pro lepší pozornost

Uvedené problémy nejsou spojené jen s tím, co ve stravě je, ale také s tím, co v ní chybí. Nedostatek železa (je například v červeném mase, vnitřnostech, vejcích, špenátu) může vést k dlouhodobým problémům s náladou a pozorností. Zvýšení hladiny zinku (je například v mase, játrech, vejcích, luštěninách, vlašských ořeších) u dětí s ADHD zase vedlo ke snížení příznaků hyperaktivity a k lepším socializačním schopnostem. 

Pozornosti a soustředí napomáhá obsah omega-3 mastných kyselin (například v tučnějších rybách, vejcích, chia semínkách). 

Hořčík na zklidnění

Pokud je vaším cílem, aby se dítě zklidnilo, zaměřte se hořčík. Pomáhá udržovat stálou náladu, usnadňuje usínání a celkově zklidňuje. Jeho zdrojem je například špenát, mandle, kešu, avokádo, banány, brokolice, brambory nebo růžičková kapusta.

Komplexní sacharidy proti výkyvům nálady

Stálá nálada je závislá i na výkyvech hladiny cukru v krvi. Aby byly co minimální, je potřeba se zaměřit na komplexní sacharidy na úkor těch jednodušších, dostatek bílkovin a vlákniny. Komplexní sacharidy se nacházejí mimo jiné v ovesných vločkách, v bramborách, batátech, luštěninách, žitném či celozrnném pečivu apod.

Čtěte také:

Reklama