„Děti, jedeme na výlet!“ „Hurááá,“ zakřičí děti a nemohou se dočkat. Oči se jim zalesknou jako nablýskané výkladní skříně, hlavička se jim zamotá, jako by už seděly v elektrickém vláčku, a chuť na popcorn je tak neodolatelná, že sedí v autě dřív než jejich rodiče. Jedou na celodenní výlet, jedou do obřího nákupního centra.

Nákupní centra

Nákupní centra jsou fenoménem českého obchodu od konce 90. let minulého století. Průzkumy ukázaly, že přestože je považuje za vhodné místo ke strávení ideálního víkendu jen jedno procento dotázaných, ve skutečnosti je rodinný výlet do centra konzumu sedmou nejčastější víkendovou činností.

centrum

Klady i zápory

Řady zaparkovaných automobilů, promenádní zóna s lavičkami a fontánou, děti v elektrických vláčcích a rodiče, snažící se s obřími nákupními vozíky v úzkých uličkách najít mezi regály zboží za nejvýhodnější cenu. Poté oběd, kavárna, kino, atrakce, autogramiáda slavné osobnosti. Hudba, vůně, plná klimatizace, ale také nekonečné řady u pokladen a všudypřítomní zlodějíčkové. To je obraz nákupních center. Klady i zápory. A jaký je názor na nákupní centra mezi současnými ženami? Dvě z nich jsme oslovili.

Co rodina, to jiné zvyky

Rodina Haškova (patří k těm, kteří nákupní centra milují)

Paní Hašková: Nevím, co pořád všichni mají. Můj manžel je manažerem jednoho takového obchodního centra a vím, že celému vedení hodně záleží na tom, aby se zde zákazníci cítili maximálně spokojeni. Nikdo nemůže popřít nemalé rozdíly v cenách oproti malým krámkům, nakoupíte tu všechno, co potřebujete, a ještě se u toho i najíte, posedíte u kávy, případně si zajdete si do kina. Každou chvíli také probíhají nějaké akce pro děti. Copak není jedno, kde se ty děti vyblbnou? A vy si ještě obstaráte svoje, a to všechno pod jednou střechou.

rodinka

 

Rodina Petrákova (obchodní centra nemusí)

Paní Petráková: Kupujeme jen to, co potřebujeme, a to nakoupíme i v normálních obchodech. Neshromažďujeme věci jen proto, že byly zrovna ve slevě. Tak jednou za čtvrt roku se do takového centra podíváme také, ale znám lidi, kteří v těchto obchodech tráví se svými dětmi víkend co víkend. Jak budou v budoucnu trávit víkendy ty děti? Budou se těšit na výlety za velkými slevami, místo do přírody? Budou vyprávět o tom, jak byli o víkendu v supermarketu, nebo na koupališti? Bůh ví. Děti bychom do takového centra na víkend s sebou netahali, je tam tolik lákadel, že bychom utratili ještě víc, než co dáme za nějaký pěkný výlet na čerstvém vzduchu a v přírodě.

nakupy

pozn. red.: foto ilustrační

A jak jste na tom vy?

Čtěte také: