Foto: Shutterstock
Skloubit práci, výchovu dětí, partnerství a domácnost je i bez koronakrize nesnadná výzva. Letošní rok byl rukou osudu ještě o poznání náročnější. A je to těžké přiznání, ale leckdy vše skloubit nešlo, to třeba když přišla na řadu vaše práce a děti se musely zabavit samy a chvíli zvládnout i bez vaší pozornosti. Třeba pomoci televizního pořadu.
Televize bývá často zatracovaná a rozhodně by neměla být primárním zdrojem trávení volného času dětí. Na tom se asi shodneme. Na druhou stranu je součástí současného světa a může mít i pro děti edukativní charakter, poukazovat na sociální nerovnosti a jak se s nimi vyrovnat, navést ke správnému řešení problémů a předkládat správné vzorce chování třeba při šikaně či obtěžování.
Zeptaly jsme se maminek, jakou roli u nich doma hrála televize v uplynulém nelehkém období koronakrize.
Petra K. (42)
Pevně doufám, že už další takový rok nezažijeme. Pro naši rodinu byl totiž opravdu náročný. Všichni čtyři jsme byli téměř stále zavření v jednom bytě. Manžel i já jsme obě vlny pracovali z domova a děti měly online výuku. První vlnu jsme s vypětím sil nějak zvládli hlavně díky jarnímu počasí, nějaký čas jsme trávili i na chalupě. Ale ta druhá vlna se na nás podepsala. Děti byly otrávené, chyběly jim vrstevníci, nudily se a i my jsme na ně měli méně času. Přiznávám, že u televize trávily více času než obvykle, ale nedalo se nic dělat. Výběr programů a pořadů mám ale pod kontrolou. Chci vědět, na co se děti dívají. Mám moc dobrou zkušenost třeba s CartoonNetwork nebo Českou televizí Déčkem. Myslím, že je tam dbán důraz na vhodný obsah. Děti milují třeba Raketové holky, takové správňačky, které zachraní každou situaci. A potom si na ně hrají. To mi přijde fajn. Myslím, že je to i něco naučí.
Foto: Cartoon Network
Monika S. (38)
Mám dvě děti, 7 a 9 let. Oba mí synové byli smutní, že nemohou do školy mezi své kamarády. Nejdříve jim to nevadilo, protože „nebyla škola“, ale jak to trvalo déle, začalo to na ně padat. I když byli s kamarády online, stejně to nestačilo. Bylo to pro nás pro všechny náročné období. Domácí výuka, naše zaměstnání, zabavení dětí, které nemohou jít na své oblíbené kroužky. Starší syn hraje fotbal a klučičí parta mu opravdu moc chyběla. Byl z toho občas i vzteklý, že nemůže jít na trénink. I když jsme s nimi chodili na procházky, stejně jim to nenahradilo jejich zájmy. Jsem ráda, že nyní je doba izolace za námi a že mohou do školy. Oba se moc těšili. Doma jsme se je snažili zabavit různými hrami, ale stejně nejraději koukali na televizi nebo do počítače a hráli s kamarády hry. To jsme se snažili nějak časově korigovat. Jsem ráda, že mohli koukat na své oblíbené kreslené seriály, například na seriál Ben 10. Při jeho sledování jsem si odpočinula a mohla se věnovat svým věcem. Seriály, na které se dívají nejsou „střílečkové“ a plné násilí, jsem ráda, že kreslené postavičky se chovají přátelsky a jsou pozitivní. Dnešní doba je na to trochu divná, řadě rodičům je jedno, na co se děti dívají. To mi nepřijde dobré…
Foto: Cartoon Network
Hanka P. (36)
Mám malou dceru, která chodí do třetí třídy. Obě vlny izolace prožívala velmi smutně, chyběli jí spolužáci, kamarádky a dívky z tanečního kroužku. Sice s ní nebyl problém s distanční výukou, zvládala to dobře, ale byla smutná a chtěla kontakt se svými kamarádkami. I když jsme jí doma zapojily do různých her a domácích aktivit, stejně jí to moc nerozveselilo. Chtěla být na zoomu s dětmi a jen tak si s nimi povídat. Pouštěly si spolu různé písničky, nahrávaly videa, jak doma blbnou a tančí. Když se zrovna nebavily, měla Ema dovolené i kreslené seriály. Naštěstí nemá ráda násilí, vybírá si seriály, kde panuje přátelství. Dokonce se na sledování domlouvala i s ostatními. Měla pak dobrý pocit, že to sdílejí společně.
Foto: Cartoon Network
Gábina M. (41)
Máme zahradu, psa, bydlíme na okraji Prahy, takže jsme neřešili, že jsou všichni zavření v bytě. To dětem dost pomohlo, že mohou ven, na procházku, vyvětrat se, zablbnout si s naším psem. Dceři je 6, synovi bude 10. Občas se ale spolu hádají, myslím, že nyní to rozvolnění přišlo včas, protože se i přes své aktivity dost nudily. Děti měly přísný režim, musely se učit, odpoledne mohly jít ven nebo být na počítači a být online se svými kamarády. I tak jsme ale jejich čas na PC korigovali, nechtěla jsem, aby na počítači byly dlouhou dobu. Měly zájem i o pořady pro děti, ty si hledaly na kanálech určených dětem nebo na youtube.
Partnerem našeho tématu je projekt Ten správnej Gang: „Buď kámoš, postav se šikaně“ a průzkum, který zrealizoval v říjnu televizní kanál Cartoon Network ve spolupráci s výzkumnou agenturou Quantilope GmbH evropský průzkum v České republice, Německu, Polsku, Maďarsku a Rumunsku, zaměřující se na pocity a změny v chování dětí v průběhu pandemie, ale také jak jejich chování ovlivňuje sledování filmů a seriálů s kladnými hrdiny.
Více o tomto průzkumu si přečtete v našem článku:
Děti a pandemie: Co jim nejvíce chybí a co jim pomáhá?
Do našeho redakčního průzkumu se můžete zapojit i vy. Najdete ho ZDE.
Projekt CN Buddy, který je dlouhodobě zaměřen na boj proti šikaně, letos propaguje dobro a pomoc těm, kteří to potřebují. Speciálně vytvořená stránka tenspravnejgang.cartoonnetwork.cz obsahuje krátká kreslená videa, ve kterých sympatické postavičky názorně ukazují, jak je fajn si pomáhat třeba i a mít z toho navíc dobrý pocit. Cílem je v dětech podpořit sebevědomí, ale také vzájemnou toleranci, přátelství a ochotu pomoci. Kromě toho projekt spolupracuje s Linkou bezpečí, kam se děti mohou obracet v případě, že si neví rady s problémy doma, ve škole či kdekoliv jinde.
Nový komentář