Jak moc je pro dětí důležitá snídaně?
Velmi. Doplňuje zásoby energie a připravuje, tak jako u dospělých, organismus na denní aktivity, které i u dětí začínají už ráno. Takže pod obligátní „snídaně je důležitý start do nového dne“ bych se podepsala.

Když dítě odmítá ráno jíst, měli bychom ho nutit. I někteří dospělí mají ráno žaludek jako na vodě...
Do jisté míry záleží i na tom, jaké máme ranní starty. Dítě by mělo jíst v klidu a pokud se ráno spěchá, chuti k jídlu to nepřidává. Je vhodné, aby se dítě ráno najedlo. Záleží ale také na čase, kdy dítě vstává a co pak následuje. Pokud zůstává doma (u těch nejmenších) je dobré mu snídani pravidelně nabízet, i když ji odmítá. U dětí v batolecím věku (1–3 roky) se velmi intenzivně utváří stravovací návyky a snídat patří mezi ty důležité. Velmi zásadní roli sehrává příklad rodičů a nejbližších.

Pokud dítě chodí ještě do školky, může vstávat i později a po příchodu do školky ho vždy čeká dopolední svačinka (kolem 8:30 hodin). Jestli chodí do školky hodně brzy, doporučila bych zkoušet nabízet snídani doma. Pokud chodí těsně před dobou svačinky, asi bych mu jídlo nenutila. Napít by se však po ránu mělo vždy. Pro školáky vnímám snídání jako velice důležité. Potřebují se totiž už od rána soustředit. U starších dětí navíc hrozí riziko, že si obstarají něco cestou do školy, což velice často nebývá výživově nejvhodnější.

Jak by podle vás měla vypadat vyvážená snídaně pro děti?
Doporučila bych snídani, ve které jsou zastoupené všechny základní živiny a jejíž součástí bude i kousek ovoce nebo zeleniny. Slané snídaně mohou zpestřit i ty nasladko. Tedy např. chléb či pečivo namazané a obložené nějakou bílkovinnou potravinou (sýr, šunka, vejce apod.), klidně i ve formě toustů, sendvičů, tortil a doplněné kouskem zeleniny nebo cereálie s mlékem či jogurtem doplněné kouskem ovoce. Variant je samozřejmě mnoho.

Jaký máte názor na snídaňové cereálie? Děti často cokoli jiného odmítají…
Jako součást snídaně, zejména u aktivních dětí, je to jedna z variant. Záleží na množství a na tom, čím jsou doplněné. Důležité je podle složení vybírat výživově výhodnější druhy.

Na co se tedy při výběru zaměřit?
Určitě na obsah cukrů, čím nižší, tím lépe. V rámci složení jsou výhodnější druhy s podílem celozrnných cereálií (obilovin), bez proslazeného ovoce a nezapékaně. 

Co k cereáliím přidat, aby z nich byla vyvážená snídaně?
Na jednu porci pro děti dejte asi 30 g cereálií. Vhodné je doplnit ji sklenkou mléka nebo jogurtem a ideálně také kouskem ovoce.

Může je dítě snídat každý den? Nebo by jeho strava měla být pestřejší?
V rámci pestrosti bych doporučovala kombinovat snídaně z cereálií i s jinými druhy snídaní. Je dobré, když si dítě zvykne i na nesladké snídaně. Záleží také na tom, jak vypadá jeho jídelníček po zbytek dne, jaký má denní režim apod.

Jakou roli mají v životě dětí svačiny?
Také moc důležitou. Často je mezi snídaní a obědem poměrně dlouhá doba, svačina je pak na místě. Naprosto zásadní roli hraje pak u dětí, které nechtějí moc snídat. 

Co doporučujete svačit?
Svačina může vypadat podobně, jako jsem popsala u snídaní. Sacharidová potravina jako zdroj energie nejen pro mozek, bílkovinná potravina a třeba i trochu tuku, aby energie déle vydržela. A ani u svačiny by nemělo chybět ovoce nebo zelenina. Univerzální dokonalá svačina neexistuje, zase je důležitý režim dítěte, pestrost jídelníčku za celý den. V neposlední řadě je dobré přihlížet k přáním dítěte – vyplácí se to zejména u školáků, kdy potřebujeme, aby svačinu snědli, ale nemáme je pod dozorem. I v případě svačiny by měl být samozřejmou součástí nápoj.

Foto: Shutterstock

Čtěte také:

Reklama