Zuzana Ambrožová je ženou mnoha talentů. Jako docentka na Fakultě architektury ČVUT předává své zkušenosti nové generaci architektů, zároveň však pod její taktovkou již léta funguje ateliér a vzniká celá řada projektů. Těmi nejzvučnějšími z nich jsou Amplla a Nebesys, na kterých se podílí s architektem Přemyslem Kokešem. Jedinečný průmyslový design hasicího přístroje a unikátní pojetí střešních systémů sklidily ovace v soutěži Vodafone Nápad roku i na mnoha dalších místech. Kde ještě jim projekty otevřely dveře nám pověděla přímo architektka.
Kde se vzal nápad přetvořit hasicí přístroj, jehož design se za posledních dvě stě let téměř nezměnil?
S nápadem přišel můj dlouholetý kolega a kamarád Přemysl Kokeš, který kromě mě k projektu přizval ještě svého spolužáka Davida Rosinaie. S hasicími přístroji se ve své práci setkáváme neustále. Vždy při dokončování staveb si lámeme hlavu nad jejich rozmístěním, nebo spíše skrýváním, aby nekazily dokonale vyladěné interiéry. Běžnou praxí je schovávat je do skříní, nik a kabinetů, což jde ale zcela proti jejich smyslu. Uvažovali jsme proto nad řešením, které bude stále na očích, kdykoliv na dosah a zároveň bude umět flexibilně splynout s charakterem interiéru. Při studiu krizových scénářů jsme narazili na mnoho nevýhod, které stávající hasicí lahev má, a nakonec jsme výrazně posunuli dopředu užitné i evakuační vlastnosti nového přístroje.
Hasicímu přístroji jste jako první na světě dali tvar kruhového ochranného štítu, vylepšili jste ještě něco dalšího?
Štít je úžasné archetypální řešení. Každý ho umí uchopit, je ergonomicky i bezpečnostně výhodnější. Kruhový tvar je k tomu velmi dobře zapamatovatelný a v interiéru spíše unikátní. Díky tomu se hasicí přístroj stává jasně zřetelným bodem záchrany. Jedinečné je i to, že ačkoliv je plně certifikovaný jako hasicí přístroj podle všech stanovených norem, vybavili jsme ho navíc ještě dýchací maskou a evakuačním bagem.
Jaké byly první reakce okolí?
Ty zůstanou už navždy mojí velmi silnou vzpomínkou, lidé totiž skutečně žasli. Byla to pro mě obrovská radost podílet se na zrodu celého projektu, protože jsme vytvářeli něco, co umožní zlepšit záchranu životů. Po dlouhých dekádách snah záchranných složek jsme navíc vlastně jako bonus pomohli skokově zvýšit publicitu samotné prevence v požární ochraně.
Jako první Češi v historii jste za tento projekt získali elitní zlatou cenu iF Award. Jaký to byl pocit?
Plný sál skvělých designerů z celého světa, aplaus osobností, které člověk možná potká jen jednou za život... Byl to pocit obrovské radosti, vděčnosti a motivace do další práce.
Na jaké další projekty jste pyšná?
Vedle věcí, na nichž pracujeme s kolegy v našem architektonickém ateliéru KOKES AMBRO STUDIO, je to jednoznačně náš druhý start-up NEBESYS. Jsem nesmírně hrdá na celý talentovaný tým, se kterým jsme dokázali, že tradiční šikmá střecha může být opět nositelem technického pokroku a města lze znovu budovat se střešní krajinou, která je atraktivní na pohled.
Můžete nám to přiblížit?
Střecha je vytvořena bez absurdně malých vikýřů či střešních oken. Nejen že svými novotvary devastovaly památky, ale nepřinášely dostatek denního světla a nabízely jen minimální výhled. Prokázali jsme, že prosvětlení podkroví v nevídané míře jde i bez toho. Díky naší střeše je interiér zalitý světlem – s nebem nad hlavou a fenomenálním výhledem do okolí. Takový kontakt s prostředím vskutku zvyšuje kvalitu života a mě osobně naplňuje štěstím každá nová realizace.
S průhlednými střechami jste v rámci Vodafone Nápad roku zabodovali i u partnera soutěže, společnosti Huawei, která vás mimo jiné ocenila týdenním pobytem v Číně. Vnímáte asijskou kulturu jako inspiraci ve vašem oboru?
Do Asie jezdím poměrně často, nejvíc do Japonska, kde jsem měla možnost i nějakou dobu žít. Tamní inspirací je pro mě především tradiční chrámová architektura a její dokonalé propojení interiéru a exteriéru a také jejich skvěle promyšlená a minimalistická řešení. V Číně jsem byla naposledy před 12 lety a byla jsem velmi zvědavá, co se změnilo zejména v oblasti Smart City aplikací. Cesta mě nesmírně obohatila hlavně v souvislosti s obrovským rozmachem elektromobility a technologií. Od mé poslední návštěvy je znát velký růst životní úrovně, enormní snížení emisí a dobře fungující digitalizace ve všech oblastech života. Vnímám to jako skvělou referenci, ze které můžu čerpat.
Co nějaké architektonické perličky? Setkala jste se v Číně s něčím, co jste nečekala?
Největším překvapením pro nás všechny podle mě byla návštěva hlavního sídla Huawei v Tung-kuanu. Je to takový zvláštní kompilát vybraných evropských památek, respektive celých městských krajin. Na místním kampusu se tak prolíná Oxford, Paříž, Hallstatt, Verona, Praha, Český Krumlov... A to vše zde slouží jako administrativní zázemí společnosti. Věděla jsem o tom z médií již dříve, ale ta rozlehlost a propracovanost mi skutečně vyrazila dech. Je na tom krásně vidět rozdílnost našich národních mentalit – to, co Evropanovi připadá jako kuriozita, je zde symbol obdivu a skutečný hold naší kultuře.
|
Nový komentář
Komentáře
Pěkný, inspirativní rozhovor, děkuji