Pojďme se proto podívat na 10 bláznivých mýtů, které o elektromobilech kolují. U některých si musíte myslet, že to snad není možné, že to někoho napadne.., ale realita taková je.

V redakci jsme měly možnost testovat elektromobil Kia e–Niro a přiznáme se, že tato zkušenost vyjasnila i nám některé otázky, na které jsme neměly odpovědi. Pokud testování shrneme – elektromobil nás velmi bavil a úplně rozptýlil náš strach z neznáma.
ki3.jpg
Foto: Klára Křížová

10 bláznivých mýtů v souvislosti s elektromobily

1. Při dešti nesmím s elektromobilem vyjet, protože je pro tato auta voda nebezpečná

Elektromobily jsou v současnosti nejrozšířenější v severských zemích, hlavně v Norsku, které určitě není zemí věčně zalitého slunce. Vždyť takový Bergen je považovaný za nejdeštivější město na světě. Už to ukazuje, že s elektromobilem se deště rozhodně bát nemusíte. Podobně jako klasická auta jsou i elektromobily stavěné tak, že voda se k rozvodům elektřiny nedostane ani při nejprudším dešti či průjezdu mělkým tokem řeky nebo potoka. A ani když s ním omylem vjedete do rybníka a voda nateče úplně všude, vám se nic nestane. Jen své auto bez pořádné generálky v servisu nenastartujete.

Naše redakční zkušenost: při testování Kia e–Niro bylo zrovna dost deštivé počasí. Auto jelo úplně stejně jako kdyby nepršelo. Samozřejmě musíte při mokré vozovce dávat větší pozor, ale to určitě děláte pokaždé, když řídíte cokoliv – od kola, motorky až po náklaďák. Jedná se tedy o úplně nesmyslný mýtus.

2. Nabíjení je možné jedině při slunném počasí

Občas se mezi lidmi objeví obava, že se elektromobily nemůžou nabíjet v dešti, protože elektřina se s vodou moc nepřátelí. Každé auto musí být samozřejmě naprosto bezpečné, včetně nabíjení při dešti. Nabíjecí konektor bez problémů snese nějakou tu dešťovou kapku. Navíc ani konektor v autě, ani nabíjecí kabel u nabíječky nejsou pod proudem, dokud je spolu nespojíte a ony si elektronicky neověří, že spojení funguje a že je bezpečné proud pustit. Pokud by byl tedy konektor pod vodou, systém to pozná a ke spuštění proudu nedojde.

Naše redakční zkušenost: Tuto situaci jsme zažily s kolegyní Karolínou při jízdě s elektromobilem několikrát. Vůbec nás nenapadlo, že by měl déšť překážet nabíjení. Nikde není možné propojení elektřiny s vodou. Systém je naprosto bezpečný.

3. Elektromobily nesmí do myčky

Elektromobily, stejně jako všechna ostatní auta, jsou voděodolná. Voda nepronikne nikam, kam nemá. Se svým elektrickým parťákem tak klidně můžete bez obav zajet na myčku a trochu ho vypucovat. Voda určitě neponičí ani samotné auto, ani účes či make-up řidiče.

Naše redakční zkušenost: Voda opravdu nepronikne nikam, kam nemá. Nikdy se nám nestalo, v jakémkoliv autě, že by prosákla dovnitř do vozu při mytí auta v myčce. Pokud ale má někdo z myčky stres, nic mu nebrání si auto umýt ručně.

4. Elektromobil může probíjet

Větší pravděpodobnost, že dostanete ránu elektrickým proudem, je při ranním fénování vlasů v koupelně. Veškeré elektrické rozvody včetně samotného akumulátoru jsou bezpečně izolovány a tak zasažení proudem nehrozí. Pokud se ale zrovna nepokoušíte vyměnit svoji profesi za automechanika a vydáváte na dobrodružnou cestu stopování odkud kam vedou oranžové kabely v motoru. Což pod heslem „ševče drž se svého kopyta“ nedoporučujeme. Zátěžové testy všech elektromobilů jsou opravdu přísné a bezpečnost u nich hraje důležitou roli. Probíjení se tak určitě bát nemusíte.

Naše redakční zkušenost: Rozhodně se probíjení nikdo bát nemusí. Nic takového se neděje a kdyby dělo, auto určitě z důvodu bezpečnosti neopustí výrobní linku.

5. Když přijde bouřka, zasáhne mě blesk

Jakmile zazní hromy, většina lidí se začne instinktivně bát zásahu blesku. Úder blesku do auta není moc obvyklý, ovšem stát se to může. Šance zasažení bleskem je ale stejně vysoká u všech aut bez ohledu na typ jejich pohonu. Všechna auta přitom také fungují jako tzv. Faradayova klec. To znamená, že blesk sklouzne po jejich povrchu a dovnitř auta se nedostane. Stejně jako u jiných aut ale při zásahu blesku musíte počítat s tím, že blesk pravděpodobně zničí všechnu elektroniku. 

Naše redakční zkušenost: Myslím, že jízda v bouřce je stejná v jakémkoliv autě. Rozhodně nemůže být v elektromobilu rizikovější.
60ab9c2f5f397blobid0.jpg
Foto: Klára Křížová

6. Vjezd elektromobilů na dálnici je zakázán

I takové obavy se mezi lidmi občas objeví. Na dálnici přitom mohou všechna vozidla, jejichž rychlost dokáže překročit hranici 80 km/h. Všechny elektromobily přitom snadno dosáhnou i maximální povolené rychlosti 130 km/h. Nemusíte se tedy obávat, že elektrická auta jsou jen do města nebo na okresky. Jenom počítejte s tím, že stejně jako u jiných aut roste spolu s rychlostí jízdy i spotřeba. V případě elektromobilu se nejedná o spotřebu pohonných hmot, ale o kWh.

Naše redakční zkušenost: Elektromobil Kia e-Niro jel rychlostí, jakou jsme jako řidičky chtěly. Není to tedy tak, že jede pomalu a na dálnici nesmí. Klára s testovaným autem jezdila po dálnici pravidelně, a to i na nejšetrnější jízdní režim Eco, při kterém se spotřebuje nejméně energie. Rychlost kolem 130 km/h byla úplně v pohodě.

7. Elektromobil má na jedno nabití nízký dojezd, vybije se a zůstanu viset na půli cesty

Současné elektromobily už jsou plnohodnotnými parťáky na cestu a na jedno nabití dokážou urazit mnohem více, než jejich předchůdci. Například crossover Kia e-Niro má dojezd v kombinovaném režimu 455 km. Ještě lépe jsou na tom elektrická auta ve městě. Zmiňované e-Niro ve městě ujede 615 km a třeba další crossover KIA e-Soul dokonce 648 km. Pokud se vám tedy náhodou auto zastaví cestou z nákupu, bude to spíš proto, že jste až moc dlouho ignorovali upozornění na docházející energii. Ale v tomto případě vám Kia podá pomocnou ruku v podobě Kia Assistance, kde vám v rámci 7leté záruky vybitý vůz bude odtažen do nejbližšího autorizovaného servisu.

Naše redakční zkušenost: Plně nabité Kia e-Niro má dojezd kolem 450 km. Je jasné, že když s ním jedete hodně svižně, a ještě k tomu na režim sport, bude spotřeba a délka dojezdu nižší. Záleží na vás, jak s autem jedete. Vždy ale na displeji jasně vidíte, kolik energie máte a jaký je dojezd. Pokud ale mapujete nabíjecí stanice kolem své trasy, rozhodně se vám nestane, že se auto vybije a vy budete ve stresu co s tím. Je to stejné jako když vám dochází benzín, také ho neprojedete a pak si zoufáte, že je pumpa daleko.

8. Elektromobil je nebezpečný, protože není slyšet

Žijeme bohužel v době, kdy chodci často nevěnují kvůli telefonům nebo hudbě pozornost ani hlučné tramvaji. S tím musíte počítat, ať už řídíte normální auto, nebo elektromobil. Elektromobily jsou navíc povinně vybavené „plašičkou chodců“, tedy generátorem hluku, který musí do rychlosti 20 km/h vydávat zvuk o síle 56 decibelů. To se rovná běžné hlasitosti televize. Chodec, který je zvyklý na to, že projíždějící auta vydávají určitý zvuk, tak díky tomu není v ohrožení.  A na ty nepozorné potom musíte dávat pozor v každém autě. V moderních elektromobilech vám navíc může pomoci systém autonomního brzdění s rozpoznáváním chodců, který v případě potřeby zasáhne do řízení a vůz zastaví.

Naše redakční zkušenost: Ano, elektromobily jsou velmi tiché, ale určitě tím nejsou nebezpečné. Je ale dobré na to myslet, protože někdy zamyšlení chodci nebo ti, co mají sluchátka mohou elektroauto neslyšet. Pokud vás nějaký chodec nebude vnímat, nepomůže ani generátor hluku, můžete použít klakson.

9. Provoz elektromobilu je drahá záležitost

Tahle výtka je zčásti oprávněná a hodně záleží na tom, jak moc s autem budete jezdit. Samotný provoz elektromobilu je mnohem levnější než provoz klasických aut, ale jejich pořizovací cena je zatím pořád hodně vysoká. Elektromobil se vám tak vyplatí hlavně v případě, že s ním budete hodně jezdit. Doby, kdy jste mohli neomezeně jezdit za paušální poplatek několika stovek korun měsíčně, jsou sice pryč, pořád ale „doplníte šťávu“ výrazně levněji než u klasického auta. Pokud například budete svého elektrického parťáka nabíjet doma, vyjde provoz auta zhruba na čtvrtinu toho, na co by vás vyšel provoz běžného spalovacího vozu. Ve velkých městech k tomu přičtěte parkování na barevných zónách zdarma a najednou už může dávat elektromobil vedle ekologického i ekonomický smysl.

Naše redakční zkušenost: ano, elektromobily patří k těm dražším autům. Jejich provoz je ale levnější než klasických aut na benzin či naftu. 
60ab9c2f7962eblobid1.jpg
Foto: Klára Křížová

10. Výměna akumulátoru v elektromobilu každé dva roky

Možná jste někde slyšeli zvěst, že se akumulátor u elektromobilu musí měnit každé dva roky. Naštěstí není pravdivá. Akumulátory jsou vyráběny tak, aby měly celoživotní výdrž. Automobilky proto na výdrž akumulátoru v elektromobilech poskytují různé záruky. Například KIA garantuje, že po 7 letech nebo 150 000 ujetých km neklesne kapacita baterie pod 70[SP1]  %. Navíc se na funkčnost baterie vztahuje klasická 7letá záruka této značky. Avšak v případě poklesu kapacity akumulátoru během provozu a v rámci záruky, dokáže automobilka KIA pomocí speciálního zařízení „Battery modul ballancer“ navrátit vašemu vozu ztracenou kondici.

Naše redakční zkušenost: Svět elektromobility se neustále vyvíjí a je dobré si zejména technické vybavení ověřovat. Mýty mohou způsobit i zastaralé informace, které už dávno nejsou aktuální.

S kolegyní Karolínou připravujeme společnou recenzi k testovanému e – Niro od Kia kde shrneme naši zkušenost, na kterou se můžete těšit. Stejně tak na naše další testování elektromobilu e – Soul od Kia.

Pro zajímavost: Společnost Kia Czech jako jedna z prvních značek na českém trhu spustila centrální online prodej svých vozů. Zákazníci si mohou vůz objednat na webových stránkách značky Kia pod tlačítkem KIA Online Prodej, případně přes záložku Chci vůz Kia. V obou případech se dostanou na virtuální tržiště s aktuální nabídkou vozů.

Naše články:

Reklama