Vychovat děti tak, aby byly schopné podat pomocnou ruku všude, kde je třeba, považují rodiče za úspěch. I paní Zdena (43) za to dceru obdivuje, ale její povaha jí zároveň nahání strach.
„Natálka (18) zachraňovala vše živé už od malička. Neustále domů nosila poraněná zvířata, opuštěná koťata či zatoulané psy. Časem jsme si na ten zvěřinec zvykli. Jenže na střední škole nabrala její dobročinná povaha na síle. Začala navštěvovat různé dobročinné organizace, útulky a podobně. No a trávila v nich stále více času. S manželem jsme na ni byli pyšní. A jsme dodnes. Jen kdyby to nebylo to jediné, co ji v poslední době zajímá,“ svěřuje se Zdena.
Ve svých osmnácti letech má Natálie pocit, že jí gymnázium zbytečně zdržuje od bohulibějších činností. A tak šlo učení stranou. „Je ve třetím ročníku a její prospěch jde od desíti k pěti. Vůbec se neučí, občas nejde ani do školy, protože zase někde vypomáhá potřebným. Veškeré naše zákazy a příkazy jsou marné. Nic si z nich nedělá a pořád dokola opakuje, že ji nechápeme. Jistěže chápeme! Ale všechno má své meze! Kdo pak zachrání ji, až nedostuduje a nebude schopná najít práci? Už si s ní nevíme rady,“ přiznává Zdena.
Co na to odborník?
Zeptali jsme se psycholožky Jitky Jeklové z brněnské psychologické poradny.
„V tomto konkrétním případě bych (ostatně jako je u mě většinou zvykem) zvolila cestu společné domluvy a kompromisu. Určitě je potřeba ocenit, jaký čas dcera věnuje dobročinnosti. Ale v rámci kompromisu je důležité klást důraz na vzdělání, neboť je to cesta k tomu, aby se člověk této činnosti mohl věnovat ještě více a lépe, než jen z pouhého přesvědčení a nadšení. Díky vzdělání má dcera šanci uspět i na místech, kam se bez vzdělání nedostane, nebo jen velmi obtížně.
Možná by bylo dobré, kdyby matka projevila o dceřinu dobročinnost větší zájem, nebo klidně i nabídla součinnost. Třeba výměnou za dceřinu větší angažovanost při studiu. V rámci kompromisu by mohlo dojít ke stanovení podmínek, za jakých se bude dcera věnovat své bohulibé činnosti tak, aby zároveň úspěšně studovala školu.
U školy by bylo dobré se dohodnout na společném minimálním cíli (např. dobrý prospěch, či úspěšně složená maturita) a další kroky ke studiu už nechat na dceři s tím, že ale ve chvíli, kdy přestane studovat, tak také přestane doma bydlet a žít zdarma a matka tím de facto přestane podporovat její dobročinnost. Podpora jejích aktivit by znovu pokračovala, pokud by dcera znovu úspěšně pokračovala ve studiu. Jde tedy o kompromis dohodnutí podmínek dalšího studia, žití pod rodičovskou střechou a nepřímé podpory dceřiných zájmů.“
![]() |
---|
Čtěte také:
- Pláče vaše dítě ve školce? Musíte vytrvat, jde o projev adaptace, radí psycholožka
- Dítě a pes: Tohle svým potomkům raději nedovolte!
- „Našeho syna chválíme, na adoptovaného křičíme. Jsem snad špatná matka?“ ptá se Simona
Nový komentář
Komentáře
Syn po třech neplatných pokusech na učňáku, vzdělání zabalil. Nepomohlo vůbec nic. Ani moje slzy. Dokonce mu učitelé nabízeli, že mu pomůžou, přemlouvali nás (rodiče), ať to nevzdáváme.Ať ho přesvědčíme. Nebylo možné. Já psychicky na dně. Teď pracuje ve fabrice na tři směny. Jestli je spokojený? nevím. Mě se každopádně trochu ulevilo. Do práce chodí. A že bude nula bez vzdělání? Třeba jednou pochopí.
lalica — #14jo, kydání hnoje používáme pro syna jako odstrašujicí prostředek, pokud se nebude učit a neodmaturuje, tak to bude dělat celý život a funguje to perfektně
cilani — #2 Přesně tak, se vzděláním bude mít větší rozhled i přehled - kde a jak pomoci. Časem přijde na to, že měnit podestýlku nebo uklízet zvířecí exkrementy není to, co by jí naplňovalo a na studium může být pozdě nebo se jí nemusí chtít.
Dcera od známé zběhla z VŠ a zpívá s kapelou po plesech a oslavách. Je nadšená a její máma také. Já už jejich nadšení nesdílím. Pokud nebude výborný profesionál, tak se v show byznysu neprosadí natolik, aby jí zpěv živil do důchodu. Mít vzdělání - to je dnes pro mladé nezbytností.
Vím, o čem mluvím. Dcera s maturitou měla velký problém najít místo, ale po ukončení VŠ bylo nabídek více a hlavně takových, které ji zaujaly. Dnes pracuje v oboru, který vystudovala a je spokojená.
kamarádčin syn to vzdal půl roku před maturitou a nic s tím rodiče nemohli udělat.Šel dělat co ho bavilo a je velmi spokojený.
Před pár lety jsem podobně pomáhala klukovi, který chtěl být zedník, ovšem studoval maturitné obor...vysvětlení "bez maturity budeš helfr, s maturitou mistr a vyber si sám" bylo nad všechna výchovná ponaučení...odmaturoval bez potíží. Jakkoliv mám na psycholožky obvykle hodně skeptický názor, tak tahle mi mluví z duše.
Někdy mám pocit, že "dotáhnout" to k maturitě je pouze snaha rodičů, nikoliv jejich dítek. Dnes děti nejsou zvyklé "makat". Všechno mají, nic nepotřebují a co stojí trochu více námahy, nedej bože dřiny, je zbytečné, nebo se z toho hroutí. Pokud nemají rodiče na Natálku mimořádný vliv, pak nic nezmůžou. Nemyslím si, že nechuť dcery chodit do školy a učit se, je dána pouze jejím zájmem o dobročinnou činnosti. Zkrátka, ve škole jí to nebaví...
já mám skvělou snachu, moc si rozumíme








a já jsem nespokojená, když syn má ve třeťáku průměr vysvědčení 2, asi musím přestat být tak náročná
Hlavně aby z ní nebylo další nemakačenko ze ziskové organizace, které se můžou přetrhnout aby pomohli cizím (myšleno ne-čechům, ne-evropanům) a na vlastní (evropany, čechy) kašlou a je jim jedno, že tu je kdovíkolik bezdomovců, že tu je kdovíkolik lidí na hranici chudoby, nemocných, ale Bohužel bílých, takže ti přece pomoc nepotřebují. Hlavně že "pomůžou" chudáčkům slimáčkům, kteří se jen třesou na to, až v Evropě zavedou to své zrůdné "právo" šaríja a budou moc legálně znásilňovat a vraždit a budou zneužívat náš sociální systém a naši až příliš velkou toleranci. Ať žije diskriminace lidí...
ToraToraTora — #4 Suzanne — #6 Asi tak
Ale no jo, no... Měla jsem podobné období, prostě jsem začala ve čtvrtém ročníku gymnázia mít pocit, že ne a ne a ne. Ani jsem nemusela zachraňovat svět, prostě jsem nechtěla dělat nic. Moji milující rodiče (oba vzděláni) mohli dělat, co chtěli, ale nakonec to ustáli, aniž by mě zavrhli. Ten gympl jsem dokončila (s velmi odřenýma ušima), vdala se, povila, rozvedla. A pak jsem dostala něco jako rozum.
Měla jsem to o to náročnější, protože jsem vysokou dělala s malým dítětem a jedním a půl pracovním úvazkem na krku.
Tím chci jenom říct, že to není žádná tragédie, většinou ti haranti nějaký ten rozum časem dostanou a nejsou z nich žádné ztracené existence. Přeji hodně síly a trpělivosti
Paní psycholožka radí dobře.
Znala jsem jednu paní a ta dělala co mohla i s manželem ,aby dcera školu dokončila .Bylo to podle jejího vyprávění hodně náročné pro celou rodinu .Ale bohužel mohli dělat cokoliv nic nepomohlo.Její dcera školu nedokončila ,navíc otěhotněla a nakonec bydlí i s dítětem u svých rodičů.
Určitě bych jí vysvětlila, že škola je cesta k informacím, jak cíleně pomoci. a trvala bych na určité úrovni prospěchu.
Ježíš, tak ji podpořte a vysvětlete, že bez vzdělání těm potřebným bude houby platná. Měla by se vyznat v zákonech, v možnostech kde získat podporu pro svou činnost, pro potřebné.. S dostatečným vzděláním to bude snažší, i když ne snadné..
Je to těžké, obě dcery mají podobnou povahu, nejraději by spasily celý svět. Na VŠ nešly a obě si doplňovaly vzdělání až jako vdané a s dětmi. Ale dělají co je naplňuje a baví.