Foto: Shutterstock
Zájem o brigády je letos vysoký ze strany zaměstnaných lidí. Mnoho Čechů se totiž vlivem zdražování a inflace potýká s finančními problémy. Zvýšení platu u stálého zaměstnavatele jim buď nestačí, nebo se ho ještě nedočkali. „Některé podniky teprve navyšování mezd plánují, jiné se ještě nevyrovnaly s dopady covidové krize. Řešení nepříznivé finanční situace tak Češi nachází v přivýdělku formou sezónní práce,“ vysvětluje Martin Jánský, ředitel divize pro agenturní zaměstnávání společnosti Randstad Česká republika.
Na brigádě si přitom Češi mohou letos přivydělat i několikanásobně víc než v předchozích letech. Nejčastější nabídka mzdy se pohybuje mezi 130 až 140 Kč na hodinu, lze ale najít i pozice s hodinovou odměnou 200 Kč. Krátkodobá zaměstnání si uchazeči vybírají hned podle několika faktorů. Klíčová je aktuálně především výše odměny, podstatný je ale i druh práce nebo flexibilita úvazku. Studenti preferují administrativní pozice a sektor volného času. Raději budou prodávat zmrzlinu na koupališti než pracovat na směny ve výrobě. Pro zaměstnané, kteří si chtějí přivydělat na živobytí, je podstatná hlavně flexibilita, jelikož potřebují brigádu skloubit se svým zaměstnáním.
Největší poptávka po brigádnících je v oboru cestovní ruch, konkrétně v zábavním průmyslu a v segmentu HORECA (hoteliérství, restaurace a kavárny). Tito zaměstnavatelé brigádníky letos mnohdy najímají s vidinou, že svůj úvazek nakonec prodlouží. „Vidíme to například v cestovním ruchu, zábavním průmyslu, HORECA i v maloobchodech, odkud lidé během covidové krize odešli a podniky momentálně trpí na malý počet zkušených zaměstnanců,“ doplňuje Petr Douda, tiskový mluvčí společnosti Randstad ČR.
Kromě zaměstnaných Čechů se k typickým brigádníkům, jako jsou studenti či senioři, letos připojí i uprchlíci z Ukrajiny. Zájem mají o krátkodobá zaměstnání především v hotelnictví a pohostinství. Navzdory obavám ale nejsou pro české pracovníky na trhu práce konkurencí. Poptávka se pravděpodobně nepokryje a nabídka ji bude nadále převyšovat.
Zdroj: divize pro agenturní zaměstnávání společnosti Randstad Česká republika, Martin Jánský - ředitel Randstad, Petr Douda - tiskový mluvčí Randstad ČR
Nový komentář