Foto: Shutterstock

Ačkoli v posledních letech se v hubnutí propaguje hlavně vyvážený jídelníček bez hladovění, který vede k pomalému, ale udržitelnému hubnutí, stále existuje velká skupina lidí, kteří milují zkratky. A právě tito lidé jednou za čas opráší takzvanou vojenskou dietu.

O vojenské dietě se traduje, že se praktikovala v armádě, aby si její členové zvykli na menší přísun jídla, ale neexistuje žádný důkaz, který by toto tvrzení dokládal. Vojenský dietní plán je založený na konzumaci menšího množství kalorií, které se postupně snižuje. První den je to přibližně 1400 kcal, druhý den asi 1200 kcal a třetí 1100 kcal. Potraviny v plánu mají být údajně kompatibilní a jejich kombinace má přispívat k rychlému hubnutí. Ani toto tvrzení ovšem není nijak podloženo. Z pohledu zdravé stravy navíc jednotlivá jídla moc nedávají smysl.

Stravovací plán vypadá takto:

1. den
Snídaně: 1/2 grapefruitu, 1 plátek toastového chleba, 2 lžíce ořechového másla, káva
Oběd: 1 plátek toastového chleba, 1/2 plechovky tuňáka, káva
Večeře: 1 plátek masa, 1 hrneček zelených fazolek, 1 malé jablko, 1/2 banánu, 1 hrneček zmrzliny

2. den
Snídaně: 1 vařené vejce, 1 plátek toastového chleba, 1/2 banánu
Oběd: 1 hrneček sýru cottage, 1 vařené vejce, 5 slaných krekrů
Večeře: 2 párky, 1 hrneček brokolice, 1/2 hrnečku mrkve, 1/2 banánu, 1 hrneček zmrzliny

3. den
Snídaně: 1 plátek cheddaru, 1 malé jablko, 5 slaných krekrů
Oběd: 1 vejce, 1 plátek toastového chleba
Večeře: 1 hrneček tuňáka, 1/2 banánu, 1 hrneček zmrzliny

Hodnocení: Množství jídla při vojenské dietě odpovídá možná tak množství, které je vhodné pro menší nemohoucí ženu, který se celý den vůbec nehýbe. Pro všechny ostatní to bude pravděpodobně málo. Skladba jídelníčku je zcela nelogická – zbytečná je zejména přítomnost párků, zmrzliny a slaných krekrů. V jídelníčku je obsaženo poměrně málo bílkovin, které jsou důležité pro správné fungování těla i zasycení. Podhodnocený je také obsah tuků. Převládají sacharidy, ale i těch je v jídelníčku málo. Přísun zeleniny a ovoce (člověk by měl denně sníst pět porcí) je také velmi omezen, což znamená nedostatek vlákniny.

Na vojenské dietě je samozřejmě možné zhubnout. Podaří se to lidem, kteří jsou zvyklí jíst víc kalorií, výsledky však pravděpodobně nebudou trvale udržitelné. A váha se po návratu k předešlým stravovacím návykům vrátí zpět. Navíc ztracené kilogramy budou převážně voda a vyprázdněný žaludek a střeva. Aby se totiž člověk zbavil 1 kila tuku, musí spálit 7 700 kcal. Pro představu se takové množství energie spálí přibližně u 14 hodin běhu. Proto je hubnutí většinou pozvolné a jako rozumný kalorický deficit (rozdíl příjmu a výdeje) se uvádí 500 kcal denně.  

Reklama