Děkujeme za velmi poučný příspěvek od čtenářky s nickem Tana M. Co byste jí poradily, milé ženy-in?
Milá redakce, dnes je moc hezké téma. Já jsem si při dnešním tématu připomněla, že své děti jsem naučila téměř vše. Číst, psát, počítat, pracovat s počítačem. Prostě všechno. Do puntíků. Nedělalo mi žádný problém sedět s klukama, a vše jim v klidů vysvětlit, pochválit, odměnit.
Jediné, co jsem neudělala a to si budu vyčítat do konce svého života, hospodařit a ovládat "tok financí". Tedy konkrétně, nedokázala jsem jim ukázat jak se peníze těžce vydělaváji, jak se těžce šetří. To pokládám za velmi velký dluh vůči dětem. To bohužel mělo své důsledky.... zná to každý, kdo má děti.
Ovoce této mojí nezodpovědnosti přineslo těsně po škole první " hořké " plody. Jeden ze synů tím, jak nevěděl, jak je nutné 100x více dělat , než utrácet... tak se brzy dostal do spirály, ze které jsme já i manžel museli pomáhat . Jak jinak, platit za něho dluhy, které udělal v době, když dospíval. Chtěl se vyrovnat všem ostatním klukům ve třídě, chtěl mít mobil, počítač, chtěl chodit na festivaly hudby, bavit se, kupovat si in oblečení...
Dnes bych celkem uvítala, kdyby ministerstvo školství místo přiblblé sexuální výchovy ,, zavedlo pro děti předmět do výuky *peněžnictví, hospodaření s penězi. Hlavně pro puberťáky.
Přeji hezký den.
Tana M
Pozn. red.: Text nebyl redakčně upraven.
Já myslím, milá Tano M, že hospodaření s pěnězi se dítě musí učit už od útlého věku. V pubertě už je asi pozdě. Ale docela by mě zajímalo, kdo mu ty peníze půjčoval?
Co si o tom myslíte, milé ženy-in? Zavedly byste také takový předmět na školách, nebo je to na rodičích, jak naučit děti hospodařit?
Kde udělala Tana M chybu?
Také jste něco zanedbala při výchově? Co se vaše dítě ne a ne naučit?
Co jste ho naopak naučila a jste na to hrdá?
Napište nám na dnešní téma "Učení" na adresu: redakce@zena-in.cz
Nový komentář
Komentáře
astrolog — #15 napsal jsi to moc hezky. Ale v životě si člověk něco vyčíta, co mohl udělat lépe....
Tano M -nic si nevyčitej. Ono toho co matka může naučit své děti tak moc zase není. Vyčůrat, vykakat a spát. Ty "děti" mají totiž svoji vlastní povahu. S tou zrovna moc nehneš. Může být i hodně odlišná od té tvé. Je otázka pohledu čí názor /povaha/ je správný a jak se projeví v celém životě.
urraca — #13
Souhlasím!
A rovněž tak i s krátkým komentářem Dany S.
Tany je mi upřímně líto, někdy se to i přes veškerou snahu nepodaří.
Finanční gramotnost chybí i spoustě dospělých. Ale fakt je, že různých finančních pastí existuje spousta, těžko se v tom orientuje. Kolik lidí se dokonale vyzná ve své pojistce, hypotéce nebo ve všech bankovních fíglech? Každý ústav přece předkládá "nejvýhodnější podmínky"! Teď mi přijdou docela nebezpečné ty různé kreditní karty, které vám cpe kde kdo. A pak je ještě sféra všech možných podvodníků, prodejních akcí atd.
Myslím, že tohle všechno se ve škole vyučovat nedá. Od něčeho by taky měli být rodiče. Je to totiž spíš o konzumním přístupu k životu a nadměrné potřebě věcí, které symbolizují blahobyt - mají prostě tu správnou značku. Skromnost není v módě. Ale říká se, že komu nestačí málo, tomu nestačí nic.
Dante Alighieri — #2 No dovol! V matematice a fyzice se neučí blbosti. Tyhle předměty by právě děcka potřebovaly víc, aby je naučily logicky myslet. Jenže rodiče raději spolknou, že se děcka učí nazpaměť vyplňovat slepé mapy a vyjmenovat všechna díla nějakých dávno nečtených spisovatelů, které za chvíli stejně zapomenou, a o matematice a fyzice děckám řeknou, že je to blbost a učí je to tam zbytečně, protože oni to taky nikdy nepotřebovali. Pak to vypadá jak to vypadá.
souhlas s Danou u nás to tak naštěstí probíhalo
Na některých ZŠ se už učí finanční gramotnost. Jako hvězdy se ukázaly loni na celostátním kole děcka tuším z Českých Budějovic. Ten soutěžní test jsem si dělala doma v klidu, ale čas jsem měla horší. Vím, že jednu otázku jsem ze srandy dala bývalé kolegyni a ta na mě vyvalila oči.
Altamora — #8 otázka komunikace..... je taky hodně diskutovanou otázkou. Kde se to holobrádkové mají naučit.? Ve škole nic takové neprobíha. Pak když člověk dospěje, a jde do zaměstnání , první co se snaží zaměstnavatel objednáva pro své zaměstance kurzy , školení... komunikace v pracovním prostředí, komunikace s obtížním klientem,komunikace ,........s vesmírem..
Dante Alighieri — #2 Na tu komunikaci by stačilo, kdyby byla preferovaná výuka ke spolupráci místo konkurenčního prostředí. Určitě jsou profese, kde je soutěživost kladnou vlastností, ale rozumný vedoucí preferuje spíš prostředí, kde si lidé vzájemně nekonkurují, ale snaží se, aby celek měl dobrý výsledek. Co je platný dobrý sólista, když pak ostatní demotivuje? A kdo umí komunikovat se spolužáky a kolegy, má pak menší problém při komukaci s partnerem.
krokodylice — #6 krokodylice — #6 Krokodýlice, jak to víš? . To přesně se přihodilo mému synáčkovi.Výhodná nabídka. Měl věk.... a hned banka nabídla kontokorent.... a dál nemá význam vysvětlovat.
malvina — #3 Banky si dovedou děti dobře ohlídat. Jak jim padne příslušný věk, už se objeví "výhodné" nabídky.
Dante Alighieri — #2 souhlasím s tebou.
Altamora — #1 myslím, že si potvrdíme jen to o čem vědí všichni rodiče,.Děcko se učí o těch pověstných lakatamylázách ale přitom...... neví o základech finančnictví vůbec ale vůbec nic.Souhlasím s tebou.
na otázku, kdo mu pujčoval peníze, je jednoduchá ale velmi smutná odpověd. Banka, kde měl založené studentské konto, a pak taky kamarádi. To je hodně poučné.
Altamora — #1 Tu já taky + ještě by se měla přidat nějaká výchova o vztazích a komunikaci. Děti se ve škole učí blbosti v matematice a fyzice, které nikdy nebudou potřebovat, ale pak si neumí něco vyjasnit s partnerem. Hlavně když umí spočítat nějakej logaritmus - to je pro život fakt důležitý.
Já bych uvítala to finančnictví místo vět podmětných a přístavků volných a laktamyláz a jiných věcí, o kterých detaily znát netřeba. Sexuální výchovu bych rozhodně ponechala.