Skutečně zajímavý příspěvek zaslala k dnešnímu tématu čtenářka Minerálka. Její přítel je řidičem autobusu a tak má z první ruky spoustu informací o chování cestujících. To je někdy vážně otřesné...
Co všechno po sobě jsou schopni zanechat cestující v hromadné dopravě? A jak otřesně se někteří chovají? To se dozvíte v příspěvku čtenářky Minerálky k dnešnímu tématu.
Minerálko, některé věci jsou k neuvěření, že?
Autobusem a vůbec MHD jezdím denně do práce, ale díky příteli, který je řidičem autobusu, mám i trochu jiný pohled. Jeho práce je hodně o odvaze a asi ještě víc o nervech. Občas s ním jezdím večerní linky a když se přestanu dívat jako jeden z mnoha, pro koho je řidič jen bezejmenný prvek ovladající autobus, nestačím se divit.
Cestující neupozorňují na výstup na zastávkách na znamení a pak na něj řvou, jak si dovoluje nezastavovat (asi by měl být telepat) - nespokojený cestující si pak stěžuje a přítel "na koberečku" třeba až měsíc na to složitě vysvětluje, jak se celá věc udála. Několikrát byl i přímo za volantem fyzicky napaden - ačkoliv byl autobus plný lidí, když na něj zaútočil arogantní cestující, nikdo mu nepomohl a přítel jednou skončil se zlomeninou lebeční kosti v nemocnici, stihl jen otevřít autobus, všichni vystoupili a odešli, pak omdlel a do příjezdu policistů a sanity s ním zůstala jediná cestující - důchodkyně (toto se stalo ve tři hodiny odpoledne, takže autobus byl plný lidí jedoucích domů z práce)...
Neskutečný nepořádek, který po cestujících denně v autobusech zůstává, by byl kapitolou samou pro sebe - ne „jen" sáčky od jídla, různé nedopité láhve a žvýkačky nalepené všude možně, ale celkem často i použité kondomy a jednou při úklidu na konečné objevil na zadní sedačce dokonce h***o... Ano, čtete správně - při úklidu. U menších společností totiž autobusy neuklízejí uklízečky, ale sami řidiči. Nedivte se potom, že když někoho vidí nastupovat s kelímkem limonády v jedné ruce a s rozjedeným hamburgerem v druhé, dostane dotyčný na výběr buď okamžitě vše uklidit nebo si vystoupit. Ono odstraňovat třeba kečup z polstrované sedačky není nic moc, navíc během trasy to řidič nemá možnost udělat a než dojede na konečnou, nějaký jiný cestující si do toho sedne, umaže si kabát a výsledkem je opět stížnost a přinejmenším snížení platu...
A pozor - jedno malé překvapení - když do zadní části autobusu nastoupí s davem silně aromatický bezdomovec nebo opilec, než se jeho „vůně" donese až dopředu k řidiči, může dotyčný zase v klidu někde vystoupit. Není nic snazšího než řidiče požádat, aby dotyčného vykázal, on na to má pravomoc, ale musí o něm vědět.
Jako cestující nadáváme, když nám ujede autobus před nosem, ale neuvědomujeme si, že v autobusech jsou GPS, řidiči musejí dodržovat jízdní řády - stačí nečekaná situace na silnici, autobus se díky tomu řekněme 2 minuty opozdí a pak opravdu nemůže na každé zastávce čekat, až doběhneme... Stejně tak takové "pane řidiči, zastavte mi prosím tady na křižovatce, mám to blíž domů a mám těžké tašky" - pokud sedí v autobuse tajná kontrola, pro řidiče podobné gesto dobré vůle může znamenat okamžité propuštění z práce.
Tak vám nevím, co říct na závěr... Snad jen chovejme se k druhým tak, jak chceme, aby se chovali oni k nám. A pokud se na nás zrovna řidič v MHD neusměje, usmějme se my na něj - třeba od rána už dvakrát vytíral poblitý autobus nebo mu linku před námi někdo sprostě vynadal - náš úsměv a obyčejné "dobrý den" mu zlepší náladu a nás to zase tolik snad nestojí. :-) Všichni jsme jenom lidi...
Minerálka
Pozn. red.: Text neprošel jazykovou korekturou.
- SOUTĚŽ: PROTECTUM GINGO podporuje ochranu před zákaly.
Téma dne 8. února 2011: Zážitky z hromadné dopravy
- Máte nějaký komický zážitek z hromadné dopravy?
- Máte nějaký smutný zážitek z hromadné dopravy?
Sem s nimi! Posílejte mi své příběhy k tématu na redakční e-mail, uveřejněný níže. Nemusí to být jen zážitky komické či trpké, pište mi i o svých nespokojenostech, tedy věcech, které se vám na hromadné dopravě nelíbí. Prostě si trochu zanadávejte! Záleží na vás, co mi o hromadné dopravě napíšete. Pokud ale chcete získat pěkný dárek, totiž knížku vyloženě tematickou: Jak si zachovat chladnou hlavu autorky Barbary Beckhamové z nakladatelství MOTTO (viz obrázek níže), ať je váš příspěvek dlouhý alespoň jako tento odstavec textu.
- Redakční e-mail: redakce@zena-in.cz (klikni)
- Heslo: HROMADNA DOPRAVA
Nový komentář
Komentáře
moc hezký článek
Díky za pohled z druhé strany, zajímavé.
mineralka7 — #2 víš, já bych to chápala na delší trati nebo na trati s nějakými problémy, ale když má celá trať 18 km, je na nich 5 zastávek a z toho jedna jediná na znamení, tak by to opravdu problém být neměl. Nehledě už na to, že kdyby tam přibrzdil a mrkl za sebe, jestli někdo nevstává, taky by ho to nic nestálo. Ale je mi jasné, že jsou trasy, ketré jsou složitější a kde to nejde.
mineralka7 — #2 kdysi jsem jezdila s řidičem, který celou cestu pořád někomu nadával, když neměl po ruce žádného pasažéra, tak si aspoň otevřel okno a řval nadávky na lidi venku
pajda — #1 Na takové lince, jako jezdíš ty, je to opravdu částečně na řidiči, ale na druhou stranu on se musí řidt tím, co dostane za pokyny z dispečinku. A pokud tam má napsanou zastávku na znamení nebo ji nemá napsanou vůbec, nic s tím neudělá. Je "jenom" řidič, tohle ovlivnit nemůže. A jeho hlavní náplní je bezpečně přepravovat cestující, tak se nedivím, že někdy nenosí v hlavě každý lístek, který komu prodá. Navíc danou trasu projede za den několikrát.
Ufff, teď to vypadá, že za řidiče těžce bojuju, ale taky je mi jasné, že se mezi nimi najdou "kreténi", jako všude. Mluvím spíš obecně.
Hmmm...Jezdím na lince, terá má ve všech jízdních řádech uvedenou zastávku u naší obce jako niormální zastávku. Několikrát jsme upozorňovali, že zastávka je jediná, ze které se zle do vesnice s cca 1000 obyvatel dostat. Marně. Na zastávkách se opakovaně objevuje "na znamení", i když jízdí řád o tom nic neví. To by až tak nevadilo, ale co je opravdu chuťovka je fakt, že i když si koupím lístek "na rozcestí", tedy na dotyčnou zastávku, tak ji šofér klidně přejede a pak je ještě sprostý. Lístků prodává cca 5 za jízdu, protože většina lidí jede s univerzálkou a opravdu by si mohl zapamatovat, kam je prodá - jediná naše zastávka je totiž mezi pásmy. Někteří řidiči prostě odmítají vzít pasažéry do naší vesnice na palubu - jednoduše prohlásí, že nezastaví a hotovo. Pak se ale těžko můžou řidiči divit, že jsou cestující naštvaní...o tom, že někteří z nich vyjíždějí pozdě jen proto, že si jdou koupit svačinu nebo si vedle autobusu zapálí cigárko ani nemluvě.