A tak jsem si ho vyzkoušela na vlastní kůži. Společně s trenérkou a vzpěračkou Lu Gregorovou a kolegou novinářem Reném. A víte, co? Bylo to skvělé. Vzhledem k tomu, že jsme oba na trénink přišli tímto sportem nepolíbení, užili jsme si ho na maximum, pěkně se zapotili a já zjistila, že moje pravidelné výběhy a šest lekcí jógy týdně jsou sice skvělé, ale jinak jsem pořád slaboučká jako čajíček. Což mi ale hezky rozšířilo obzory a druhý den jsem neuzvedla ani hrnek. Takže všechno v naprostém pořádku!

Crossfit jako životní styl

O crossfitu se říká, že je to návykové a lidé, kteří tento sport dělají, jej mají jako životní styl. Ne jen jako nějakou doplňkovou aktivitu. „Myslím, že se hodí především pro lidi, kteří jsou společenští, chtějí cvičit v nějaké komunitě a baví je neustálá proměnlivost,“ říká Lu a pokračuje: „CrossFit sám o sobě není úplně rehabilitační sport. Zároveň je ale skvělý v tom, že nabízí něco, co je praktické pro život, lidi nemají ten výraz rádi, ale jedná se prostě o funkční trénink. Dobře a prakticky složené pohyby. Lidé by měli cvičit pro to, aby byli připraveni na běžný život, aby zvládli třeba někam rychle doběhnout, něco těžkého zvednout, někam se přitáhnout. CrossFit učí lidi být odolnější.“

A s tím mohu jedině souhlasit. A přestože během crossfitu cvičíte sami za sebe, se svými váhami, ve svém tempu, tak okolo sebe máte další lidi, kteří dělají to samé. „Já vždycky říkám, že crossFit je takový individuální sport, který se cvičí v týmu,“ dodává Lu.

Trénovaní na maximum

Náš trénink byl postavený pro začátečníky, kteří s crossfitem nemají žádné zkušenosti. A tak nás naše trenérka Lu sledovala, jak umíme pracovat se svým tělem, jaký je náš rozsah a samozřejmě i zkoušela, co všechno vydržíme. A já musím přiznat, že mi v tělocvičně byla ze začátku hrozná zima, na tu jsem zapomněla během prvních deseti minut, kdy jsme šlapali na kole a dělali angličáky.


Jak jsem na začátku přiznala, neuzvednu příliš, a tak mě zajímalo, jestli se s tím dá pracovat a „nevlát“ za ostatními. Lu mi to vysvětlila jasně: „Jasné, že se na tom dá pracovat. Hodně lidí přichází s tím, že ani netuší, kde je jejich potenciál a začínají úplně, ale úplně z nuly. Obzvlášť holky se za celý život často se silovým tréninkem nesetkaly. Ať už proto, že stále (i když méně) fungují předsudky ohledně toho, že budou mít obří svaly nebo proto, že tu možnost nikdy neměly. Často se také potkávám s tím, že holkám cvičit zakazoval jejich partner. Což mi v roce 2018 přijde naprosto absurdní, ale pořád kluci asi mají strach ze silných holek (ve všech smyslech tohoto slova). Na rozvoji síly se dá hezky pracovat, když má člověk trpělivost a chuť. A je to skvělé, když po roce vidíš jak z holky co se třásla s 10 kg jednoručkou jsi najednou kočka, co dřepne 50kg na předním dřepu. Je krásné pak pomalu zjišťovat, jak silná jsi a jak skvělé máš tělo, protože to zvládne.“


A tak jsme makali dál, každý se svou vlastní zátěží a ve své rychlosti. Zkoušeli jsme dřepy, výdrž v obráceném prkně neb třeba dřepy se zátěží (tzv. goblet squats).
Na závěr si pro nás Lu připravila lahůdku v podobě typického crossfitového tréninku na principu 21 – 15 – 9. Jedná se o série opakování jednotlivých cviků. My měli za úkol spalování kalorií na veslařském trenažeru, hluboké dřepy a sedy lehy s podložkou pod zády. A byl to takový fofr a euforie z toho, jak makáme a vlastně si i fandíme, že nás to nesmírně všechny bavilo.

Crossfit a hubnutí

Mě na závěr zajímala otázka, kterou jistě zajímá mnoho žen, a to je hubnutí. Jak to je u crossfitu? Nabírají se nejdříve svaly, hubne se nebo vše zároveň?
„Já ti řeknu rovnou, že zakázku hubnutí nedělám. Z mého pohledu je důležité se se svým tělem poznat a skamarádit a začít ho mít rádi proto co dokáže a ne proto jak vypadá. To hubnutí pak přijde samo. Mám tento příklad v několika klientkách, které zhubly pod mým vedením třeba až 15 kg, ale nikdy to vlastně nebyl ten hlavní cíl. Ten cíl byl jiný: chci doběhnout tramvaj, chci se zbavit bolesti, chci se umět přitáhnout na hrazdě, chci mít sílu, atp.


U CrossFitu vás asi bude čekat vše v jednom. Budete hubnout a nabírat svaly a tělo se bude zpevňovat a to je podle mne důležité. Tělo je prostě hezké zpevněné, když vám nikde nic neplandá a netřese se, když se dokážete zvednout ze země, když vyjdete do třetího patra bez zadýchání, když zvednete bez bolesti v zádech svoje děcko a to je pak jedno jestli máte 40 nebo 80 kg,“
dodává na závěr Lu Gregorová ze studia Crossfit Homewtown.

Děkuji Ivet a Red Bullu za možnost a těším se zase příště! 

Foto: Lukáš Wagneter/Red Bull Media House

Také si přečtěte:

Reklama