shutterstock-1285836274.jpg
Foto: Shutterstock

Klinická nespavost zaznamenala od začátku pandemie výrazný nárůst a očekává se, že bude pokračovat. Přestože si dobře uvědomujeme, jak je spánek důležitý, je často jednou z prvních věcí, které zanedbáváme, zejména v dobách nejistoty. I když se potýkáme pouze s lehkým nedostatkem spánku, může to způsobit nežádoucí změny co se týče zdraví.

Mozek je řídicím centrem všeho, co děláme, a je nejdůležitějším orgánem v těle – řídí pohyb, krevní oběh, srdeční tep, teplotu a mnoho dalších tělesných funkcí. Je také zodpovědný za učení, paměť, způsob, jakým věnujete pozornost a jak přijímáte a zpracováváte informace. Spánek je základem zdravého mozku a bez něj můžeme ohrozit všechny funkce, které denně vykonává.

Věci, které nyní mohou ovlivňovat spánek:

  • Stres: Strach z nákazy, šíření infekce, příliš časté sledování zpráv, pocit bezmoci, nemožnost setkat se s rodinnými příslušníky nakaženými covidem atd.
  • Změna denní rutiny: Nedostatek fyzické aktivity, práce na internetu, nadměrná práce doma bez přestávek a vycházek, někdy nadměrný spánek během dne vedoucí k nespavosti, zvýšený čas strávený u obrazovky.
  • Finanční stres: Ztráta zaměstnání, nižší výdělky, nejistota v kariéře, rostoucí výdaje a žádný příjem.
  • Kromě toho může nespavost způsobovat různé další příznaky nemocí jako je dušnost, bolesti těla, úzkost, deprese, psychóza, noční můry, pocit zmaru.
  • Nedostatek spánku snižuje imunitu, rozšiřuje záněty, což vede k dalším příznakům a nespavosti, čímž se věc stává začarovaným kruhem.
  • Dalším faktorem, který k nespavosti přispívá, je izolace, dlouhé období karantény a nemožnost osobně hovořit s rodinnými příslušníky nebo přáteli.

shutterstock-1299304069.jpg
Foto: Shutterstock

Co se dá dělat?

Základem je pravidelný rytmus, péče o duši, která zahrnuje třeba koníčky, jako je hudba, umění, četba, ale i zdravá strava. Dále také dodržování spánkové hygieny, méně času stráveného u obrazovek, více fyzické aktivity, vyzkoušení relaxačních technik, vyhýbání se spánku přes den, snížení příjmu alkoholu, vyhýbání se negativním zprávám a udržování pozitivního přístupu.

Zdroj informací: Psychology today, magazín Health

Reklama