Pestrá, vyvážená a pravidelná strava s dostatkem zeleniny a ovoce by měla být samozřejmostí pro každého z nás.  Stejně jako dostatek pohybu a kvalitní nepřerušovaný spánek. Jenže o tom se často lehce mluví, o dost hůře se tato pravidla zařazují do každodenního života. Kojící ženy by se o to však měly alespoň částečně pokusit – vím, s tím nepřerušovaným spánkem to ještě nějakou dobu žhavé opravdu nebude. Ale zdravá strava je základ. Nejen, že extrémně namáhané tělo potřebuje dostatek živin, ale do mateřského mléka přecházejí i škodlivé látky. A byla by škoda jimi tento přírodní zázrak kazit.

ALKOHOL: ČERNÉ PIVO = VÍCE MLÉKA? 

Pro „přítele dlouhých večerů s přáteli“ je nejlepší zvolit pravidlo nulové tolerance a vyřadit ho v průběhu kojení z jídelníčku. Zejména novorozenci a kojenci totiž neumí alkohol odbourávat. Ten přitom do mléka přechází stejně jako do krve. Jeho pravidelná konzumace může u dítěte zpomalit psychosomatický vývoj, zhoršit spánek, zpomalit váhové přírůstky nebo mu poškodit játra. Takže na babské rady typu: „pij pravidelně černé pivo, budeš mít víc mléka“ zapomeňte. To ale neznamená, že byste si nemohla příležitostně přiťuknout skleničkou piva nebo vína. Nejlepší je to udělat dvě až tři hodiny před dalším krmením. Praktická poznámka: nejlepší tedy je pít alkohol před nejdelší pauzou mezi kojením, kterou dítě má. To že tato pauza bývá zpravidla večer, je příjemným bonusem.

KOFEIN: HYPERAKTIVITA A ŠPATNÝ SPÁNEK?

Svého ranního nakopnutí v podobě šálku dobré kávy se nemusíte vzdát. Jen je třeba mít na paměti, že kofein přechází do mateřského mléka a protože se jedná o stimulant (jen se podívejte jak vás nabudí) může u dětí vyvolávat neklid a s ním spojené potíže jako je špatný spánek a častý křik. Takže pokud chcete mít klidnou noc, vychutnejte si svůj šálek kávy, coly nebo čaje raději ráno nebo dopoledne. Odpoledne a večer už na něj raději zapomeňte. Ani dopoledne byste ale neměla překročit hranici 300 miligramů kofeinu za den. To odpovídá zhruba třem šálkům kávy.

ZELENINA: ZPŮSOBUJE NADÝMÁNÍ?

Velká  část novorozenců trpí nadýmáním a bolením bříška. Je ale třeba vědět, že ne každé miminko probrečí noc jen proto, že jeho máma zbožňuje čočkovou nebo brokolicovou polévku. Obecně platí, že zelenina, po které má s nadýmáním problémy matka, způsobí potíže i miminku. Potenciální nepřátelé klidného spánku mohou být: luštěniny, cibule, zelí, kapusta, brokolice, kedluben, pórek, pažitka nebo česnek. U zmíněného česneku ale výzkumy ukázaly, že by neměl dítěti způsobovat potíže, pokud ho zná a je na něj zvyklé už z prenatálního období. Takže pokud jste se mu nevyhýbala v těhotenství, rozhodně toto přírodní antibiotikum nezatracujte bez vyzkoušení.

Mimo zeleniny může být nadýmání způsobeno i čerstvým pečivem, citrusy, někteří podezřívají i čokoládu (ojojoj). Často se nedoporučují ani perlivé minerálky. Z nich ale do mateřského mléka nic škodlivého nepřechází (ani bublinky), tak se kvůli této pověře části svého pitného režimu nevzdávejte.

KOŘENÍ A EXOTICKÉ OVOCE: BUDE MÍT OPRUZENÝ ZADEČEK?

Dětské opruzeniny mohou mít řadu příčin. A exotické ovoce nebo kořeněná jídla můžou, ale taky nemusí, být jednou z nich. Rozhodně byste si při jejich konzumaci měla dát pozor a vyzkoušet je nejprve v malém množství. A nejlépe postupně. Pokud se vám bude zdát, že na ně vaše dítě reaguje, jednoduše podezřelou potravinu na pár dní vynechte a sledujte, jaký vliv na kůži vašeho děťátka tento krok měl. Není nutné vzdát se chilli nebo citrónu dopředu a bez boje.

SYROVÉ MASO A PLÍSŇOVÉ SÝRY: UŽ MŮŽU?

V těhotenství jste se jim vystrašeně vyhýbala, teď si jich můžete dopřát kolik jen snesete. Syrové maso nebo plísňové sýry nejsou samy o sobě pro dítě škodlivé ani v těhotenství. Problém je, že často obsahují bakterie jako je listerie nebo toxoplazmóza, které jsem pro plod těhotné ženy velmi nebezpečné. Do mateřského mléka však tyto bakterie nepřechází, tak se nebojte zakousnout do křupavé topinky s tatarákem.

MOŘSKÉ RYBY: ALERGEN NEBO ZDROJ PROSPĚŠNÝCH LÁTEK?

S mořskými rybami je to složitější. Poslední výzkumy sice poukazují na jejich prospěšnost a doporučují tučné mořské ryby jíst jedenkrát týdně jak v době těhotenství, tak při kojení. I když jsou často považovány za alergen, je tomu právě naopak a jejich konzumace pomáhá vzniku atopického exému předcházet. Jenže. Moře je v současné době plné chemikálií a škodlivých látek. A ty se dostávají do těl ryb. Určitě se tedy vyplatí, připlatit si za rybu v bio-kvalitě a s jejich konzumací to nepřehánět.

MLÉČNÁ BÍLKOVINA: ČASTÝ NEPŘÍTEL?

Hodně se o ní mluví, procento kojenců, které alergií na tuto látku skutečně trpí však není příliš vysoké, hovoří se o jednom procentu. Projevovat se může různě: průjmy, vyrážkou, krví ve stolici, ale dokonce i dýchacími problémy. Proto je vždy lepší se před nasazením tzv. bezmléčné diety nejprve poradit s dětským lékařem a alergii zkusit prokázat. Tato dieta totiž představuje pro kojící matku pořádnou výzvu. I když se to možná na první pohled nezdá, mléčná bílkovina je obsažena v mnoha potravinách zcela odlišných od mléka a jogurtu. A tak při jejím vyloučení z jídelníčku může dojít nejen k úbytku vápníku, ale i dalších důležitých látek. Což pro už tak vysílené tělo ženy může být velký šok.

LÉKY: CO KDYŽ PŘI KOJENÍ ONEMOCNÍM?

S léky se při kojení musí opatrně, neboť u většiny z nich menší či větší část do mateřského mléka přechází. To ale neznamená, že je třeba na ně úplně zanevřít. Naopak. V některých případech je rozhodně lepší vzít si lék, i za cenu lehkého působení na dítě, než nechat matčino onemocnění bez ošetření. Vždy je ale dobré poradit se s lékařem či lékárníkem, podle závažnosti onemocnění. Jaké léky si bez obav můžete naordinovat sama?

  • Uvolnit ucpaný nos můžete sprejem s mořskou vodou, pomoci může i inhalace. Při ní stačí nalít vroucí vodu do misky, dát si přes hlavu ručník a pět až deset minut dýchat stoupající páru.


    Pokud se ani tehdy ucpaný nos neuvolní, zkuste si pod nos natřít osvědčenou „tygří mast“ nebo pár kapek tea tree oleje.

  • S teplotou do 38 osmi stupňů zkuste překonat bez léků. Při vyšších teplotách potom volte přípravek v němž je účinnou látkou paracetamol. Například klasický Paralen.
  • Při bolesti v krku je nejdůležitější často polykat a udržet krk vlhký. K tomu nepotřebujete žádný zvláštní přípravek. Stačí šalvějový čaj nebo jakýkoli bonbon. Výborné jsou ale i přípravky z lékárny s obsahem islandského lišejníku.

  • Na suchý a dráždivý kašel zkuste tymián.

SHRNUTÍ: Při kojení není třeba své stravovací návyky zásadně měnit nebo se v něčem omezovat. Platí jednoduché pravidlo: jezte na co máte chuť, pijte kdy máte chuť, ale nic nepřehánějte. Dbejte na zdravou stravu: dostatek ovoce, zeleniny, celozrných produktů, občas si dopřejte maso a mořské ryby. Vyvarujte se přemíry sladkostí a tučných jídel. Pokud navíc máte možnost nakupovat lokálně vypěstnovanou sezónní zeleninu  v bio-kvalitě, věřte, že jste pro sebe i své dítě udělala maximum.

Reklama