znamenko-seznam-i-do-textu.jpg
Foto: Shutterstock

Mateřská znaménka nejsou na rozdíl od pih jen shlukem koncentrovaného pigmentu, neboť jsou tvořeny i nervovými buňkami. Mohou být ploché nebo vystouplé a reagují na různé podněty, protože jejich povrch je citlivější než okolní kůže. Proto mohou měnit velikost, tvar či barvu a vyžadují tedy hlídání.

Preventivně bychom měli alespoň 1x ročně dávat znaménka kontrolovat dermatologovi. S vyšetřením určitě neotálejte, pokud máte více jak 25 let a objevíte si nové mateřské znaménko. Na škodu ale není ani domácí kontrola znamének metodou, která se jmenuje podle písmen abecedy metoda ABCDE. Všechny tyto kontroly jsou prevencí proti rozvoji rakoviny kůže. Ta se dá, naštěstí, ve většině případů a pokud se onemocnění zachytí včas, úspěšně vyléčit.

Samokontrola znamének technikou ABCDE

  • A = (asymetry) asymetrie: Zdravé mateřské znaménko je symetrické, to znamená, že má dvě stejné poloviny. Když se na něj podíváte, rozdělte ho shora dolů pomyslnou čarou a obě poloviny porovnejte. Pokud se značně liší, je třeba neprodleně vyhledat dermatologa. Pokud jsou v podstatě stejné, znaménko by mělo být v pořádku.
  • B = (border) hranice, ohraničení: Hranice znaménka by měli být pravidelné a hladké. Rozostřené okraje signalizují problém.
  • C = (colour) barva: Znaménka mohou být různé barvy od světle hnědé až po takřka černou. Každé jedno znaménko by ale mělo mít stejný barevný tón na celé své ploše. Pokud barvu mění, je třeba si ho nechat zkontrolovat.
  • D = (diameter) průměr: Zdravé znaménko nemá víc jak 5 mm. Pokud je větší, potřebuje kontrolu a sledování odborníkem.
  • E = (elevation) výška, vyvýšení: Největší pozornost je třeba věnovat znaménkám, na kterých jsou různé vyvýšeniny. Ty mohou signalizovat rozvoj melanomu.

Kromě pravidelných kontrol znamének se dá riziko vzniku rakoviny kůže minimalizovat používáním vhodných opalovacích krémů.

Jaká ochrana nechrání?

Bohužel, na trhu je mnoho přípravků na opalování, které ve skutečnosti neposkytují dostatečnou ochranu před UVA a UVB zářením, a proto mohou způsobit nejen spálení kůže, ale i přispět k rozvoji nádoru z mateřského znaménka. Úplně nevhodné na opalování jsou rostlinné oleje, opatrný je třeba být při používání krémů a mlék na opalování koupených již v dřívější době, protože všechny složky, které zabezpečují ochranu před UV zářením, na slunci degradují. Stop doporučujeme dát krémům s obsahem oxybenzonu – na kůži může způsobovat alergické reakce a zároveň škodí živočichům a korálovým útesům, ve vodě, ve které se natřeni krémem osvěžujeme.

Odbornice doporučuje zpozornět i tehdy, když opalovací krém obsahuje avobenzon. „Sluneční paprsky mohou způsobit jeho rozložení a zároveň se vstřebává do moči a mateřského mléka. Klinické studie sice ukazují, že je neškodný při nízkých koncentracích, což znamená pod 10 %. Ráda bych upozornila i na homosalate, který Evropská komise označila za nebezpečný při koncentraci vyšší než 1,4 %, protože může mít vliv na endokrinní systém,“ doplňuje seznam nežádoucích látek v opalovacích krémech laboratorní diagnostička Pharma MKL Katarína Ščasná.

Stačí SPF 30?

Ani ten nejúčinnější opalovací krém nedokáže pokožku a znaménka chránit déle než několik hodin, proto je ho třeba v průběhu dne aplikovat opakovaně – ideálně každé dvě hodiny. V případě, že se koupete, i častěji. Není třeba se bát, že by vaše pokožka nezískala žádaný bronzový nádech. I to přijde. Jen to bude pomaleji a zdravěji a trvanlivěji. Nejen u moře, ale už i v našich zeměpisných šířkách je intenzita slunečního záření tak vysoká, že není vůbec marné používat krémy s vyšším SPF. Faktor 30 by měl být podle odborníků dostatečný.

Zdroj: Laboratorní diagnostička Pharma MKL Katarína Ščasná, Pharma MKL

Reklama