Vojta Ruso je český reprezentant v rychlostní kanoistice, který svoji vášeň pro sport rozšířil o snahu dostat mezi české sportovce oblečení funkční, ale hlavně prokazatelně pomáhající při tréninku a při maximálním výkonu během závodu. Přesně to představuje oblečení kompresní. 
Já osobně jsem ho považovala za hit mezi běžci. Kdo neměl kompresní podkolenky, jako by ani nebyl. Tuto “druhou kůži” jsem si ale zamilovala ve chvíli, kdy jsem v kompresních legínách uběhla maraton a v triatlonovém dresu, který je neuvěřitelně sexy, ujela na kole téměř 100 kilometrů.
A tak jsme si o tomto módním a sportovním zázraku s Vojtou povídali. Protože za kým jiným jít pro moudra, než právě za profi sportovcem. Takže, kde se vzalo? Proč je tak trendy a jaké jsou jeho benefity? 

Mám pocit, že se kompresní oblečení, respektive podkolenky, staly velkým hitem posledních několika let. Proč tomu tak je? Předpokládám, že to žádná novinka není. 
Přesně tak. Vidíme to teď skoro všude, ale novinka to není. Kompresní oblečení začalo být populární už před 10 - 15 lety v zemích jako Austrálie a Nový Zéland. 

Co si o tom, jak moc lidé kompresní podkolenky/ponožky nosí, myslíš? Je to trend nebo opravdu dobrá pomůcka?
Určitě je to trend, ale podle mě je to vývoj toho, jak se o sebe staráme. Přirovnal bych to k ochraně životního prostředí. Také je to téma, které se začalo opravdu řešit až v posledních letech a to je dobře. Komprese je jen pokračování toho, že se zajímáme o své tělo. Chceme jíst zdravě, žít aktivně, a komprese je pomůcka, která nám pomáhá chránit naše tělo a udělat nám pohyb příjemnější. Podkolenky jsou základem pro ochranu kotníku, lýtka a předcházení zranění. Ochranu ale potřebují i kolena, ramena, předloktí a další svaly. Obecně platí, čím více svalů je zapouzdřených v kompresi, tím lépe. 

Komprese jako taková je jedním z preventivních opatření před otoky nohou a křečáky. Proč je doporučována při sportu?
Jde hlavně o výkon, ochranu a regeneraci svalů. Pokud se vrhneme přímo na čísla, tak komprese od 2XU o 18 % zvýší krevní oběh pro delší výdrž a odstranění laktátu, který nás drží zpátky - cítíme to, když se nám zakyselí a tuhnou svaly. Zvýší o 5 % maximální výkon a o 47 % sníží bolest svalů. Nezdá se to moc, ale opravdu každé procento je při výkonu znát. 
Ve sportu začalo využití kompresního oblečení před cca 15 lety. Jednalo se o způsob, jak chránit svaly ragbistů před nárazy. Nyní pomáhá od olympioniků, speciálních sil Námořnictva Spojených států, týmů NBA po hobby sportovce, kteří nechtějí nechat své svaly ve štychu. 

Udělá mě kompresní oblečení rychlejší? Výkonnější? Šikovnější?
Mělo by (smích). Asi bych to shrnul větou: Ne všechny legíny jsou si rovny. Můžeš vytvořit o velikost menší legíny, které tě stáhnou, a říkat tomu “komprese”. Někdy už je to ale hazard se zdravím. Nejdůležitější je správný tlak na správných místech. Je důležité lékařské testování a pak se můžeme bavit, zda je to opravdu kompresní oblečení se všemi výhodami - jako je zvýšení rychlosti, výkonu, regenerace a ano, i šikovnosti. Šikovnost je vlastně “svalové uvědomění” které se aktivuje posturálním svalstvem, na které naše kompresní oblečení míří. 

Na jaký sport bys kompresní oblečení doporučil? 
Na všechny, při kterých zapojuješ svaly. Běh, fitness, joga a teoreticky i sex. Jde o každého, aby to vnímal podle sebe. Chceš být při pohybu v pohodlí? Chceš dosáhnout maximálního výkonu? Chceš dát svým svalům tu nejlepší ochranu? Pak je pro tebe komprese to nejlepší. 

Když už se pro kompresní oblečení rozhodnu, podle čeho si ho mám vybírat? 
Určitě podle testování. Zda má prověřené doporučení a je testováno na zdravotních zařízeních. Pak je ideální si ho vyzkoušet. Pořád platí - ne všechny legíny jsou si rovny. V kompresním oblečení nesmíš mít pocit, že máš něco na sobě. Měla by to být tvá “druhá kůže”. To oceníš hlavně, pokud se chceš opravdu soustředit na pohyb, a ne na to, že ti něco padá, sklouzává a podobně...

Liší se nějak síla komprese? Je to například podobné jako se sportovními podprsenkami, které mají různou oporu? 
Přesně tak. Každý výrobce má použitou svou sílu, která se určuje na rtuťovém sloupci (označení mmHg) a je v různých částech odlišná. Například u nás máme 3 různé síly - od 15mmGH pro sporty s nízkou intenzitou, až po 30mmHg s nejsilnější kompresí pro maximální podporu a regeneraci.  

Dočetla jsem se, že má kompresní prádlo anticelulitidní účinky. Je to pravda? Budu díky nošení komprese hezčí a hubenější?
To jsme všichni, i bez komprese (smích)! Ale ano, kompresní prádlo má anticelulitidní účinky a stahovacím efektem zpevní svaly a drží je na svém místě.

Jaké jsou největší omyly o kompresním oblečení, které ses doslechl? 
Že nepomáhá. A že je u všech stejná komprese, jen někdo si potřebuje “vydělat”. S tím si ale nemá cenu dělat vrásky. Nejlepší argument je osobní vyzkoušení. Ten první pocit rozdílu mluví za sebe. 

Mohou kompresní oblečení nosit i děti? 
Ano, pokud budou nosit prověřenou kompresi, tak je účinek stejný jako u dospělého. 

Jakou vidíš budoucnost ve sportovním oblečení? Kam se mohou posunout trendy a funkce? Myslím na případ, kdy nějaký ten dálkový běžec uběhl maraton za rekordní čas, ale neuznali mu ho kvůli botám, které mu “pomáhaly”. 
Technologie a látky se stále vylepšují. Například už nyní v triatlonu dokážeme vytvořit tak prodyšný a funkční materiál, až je neuvěřitelné. Stejné jsou i legíny - maximální jemnost, ale zároveň ohromná síla ve výdrži. Dále tkaniny, které se aktivují tělesným teplem a začnou samy vytvářet teplo. Nedávno jsme vytvořili limitovanou cyklistickou edici navrženou s tkaninou proti odření, která je 15x silnější než ocel. Už to vnímám jako obrovské kroky dopředu. Třeba nás v budoucnu čeká oblečení jako z pavučiny, tomu už jsme blízko.  

Také si přečtěte:

Reklama