Poslední z podzimního seriálu je na téma „noční hlad“. Potýkáte se také s tímto problémem?

Co když nás trápí „noční hlad“? Neudržíme se a vyluxujeme ledničku. Jak na to reaguje naše tělo?
Naše tělo je „naprogramované“ tak, že ve dne jím, v noci spím. Pokud se v noci budíme hlady, je to jednoznačný signál, že něco musíme změnit, protože noční hlad není pro naše tělo přirozený. Příčinu je potřeba hledat ve dne. Buď se špatně stravujeme, a to vede k tomu, že se v noci budíme hlady. Pak je řešení relativně snadné – změnit své stravovací návyky. Může se ale také jednat i o tzv. syndrom nočního jedení, což není tak obvyklé. Nicméně tady už je potřeba diagnostika psychologa a jeho následná pomoc.

Jak to vidíte jako odborník – co je na tom špatně?
Spánek je základní fyziologická potřeba nezbytná pro správnou funkci našeho organismu. V noci jsou naše tělesné procesy nastavené na minimum. Sníží se tělesná teplota i krevní tlak, uvolní se svalstvo, zpomalí se dechová frekvence. Naše tělo využívá spánek na regeneraci, obnovu či opravu buněk. Kvalitní spánek nám zlepšuje imunitní systém a působí také jako prevence proti kardiovaskulárním onemocněním. Navíc ve tmě naše tělo produkuje hormon melatonin, který funguje jako ochrana proti oxidativnímu stresu, tzn. že mimo jiné i zpomaluje stárnutí. Pokud se v noci vzbudím a najím se, naše tělo nemůže správně zregenerovat. Z dlouhodobého pohledu to může mít na náš organismus velmi špatný vliv a noční přejídání bude velmi pravděpodobně stát za vznikem různých onemocnění, obezitu nevyjímaje.

Někdo má tuto „závislost“ třeba i delší dobu, jak se toho ideálně zbavit? Zamykat ledničku nebo si dojít za psychologem?
Pokud se s tímto problémem potýkáme již nějakou dobu a nedaří se nám tento stav změnit, začala bych návštěvou zkušeného výživového poradce. Ten sestaví zdravý vyvážený jídelníček tak, aby náš organismus nepostrádal žádné živiny. V případě, že ani vyvážený jídelníček nebude fungovat, obrátila bych se na psychologa.
Důležité je také dodržovat správnou spánkovou hygienu. Pro spaní zajistit dobře vyvětranou místnost, optimální teplotu (18–20 °C), ticho a tmu. Z ložnice odstraňme veškeré rušící předměty i alergeny. Před ulehnutím nepijme kávu, černý či zelený čaj, kolové nápoje ani kakao, a to nejlépe 4–6 hodin před spaním. Citlivější jedinci by se měli vyvarovat pití těchto nápojů během celého dne či noci. Kofein působí stimulačně a spánek tak ruší. Navíc rovněž obsažený tein má močopudné účinky, takže bychom mohli v noci pochodovat častěji na toaletu. Před spaním bychom také neměli kouřit, protože nikotin také působí povzbudivě, ani pít alkohol a vyvarovat se konzumaci těžkých jídel těsně před ulehnutím.

Kdy bychom měli naposledy večer jíst? Tyto teorie a rady se liší. Jak to vidíte vy?
Máte pravdu, rad a různých doporučení o tom, co a kdy naposledy večer jíst existuje mnoho. Já si myslím, že bychom měli především poslouchat svoje tělo. Neměli bychom chodit spát přejedení, ale ani hladoví. Já jsem zvyklá jíst naposledy cca 2–3 hodiny před spaním. Toto je ale velmi individuální. Důležité je také, co večeříte. Večeře by měla být spíše lehčí, snadno stravitelná.  Zelenina s rybou nebo krůtím masem je ideální. Oproti tomu smažený sýr s hranolkami budeme trávit až 8 hodin! Náš organismus pak bude mít celou noc spoustu práce namísto toho, aby regeneroval a odpočíval.

A co večerní pití alkoholu, žádné velké množství, ale řada lidí je zvyklá si večer nalít skleničku vína. Když chceme mít štíhlou postavu, máme se toho vyvarovat?
 Alkohol sice způsobí krátkodobé uvolnění organismu a ospalost, pomůže tedy s usínáním.  Často ale zapříčiňuje předčasné ranní probouzení a únavu během dne. Spánek navozený alkoholem je totiž nekvalitní, neosvěžující. Pokud chceme mít štíhlou postavu, měli bychom alkohol večer vynechat. Představuje totiž kalorickou bombu s velkým množstvím cukru. Navíc uvolňuje zábrany a určitě budeme mít chuť ještě i něco dalšího k vínu uzobávat. A to už se na naší postavě projeví.

O Martině Dvořákové
Martinu nadchl zdravý životní styl natolik, že svůj koníček proměnila v roce 2006 v hlavní pracovní náplň. Jako výživová poradkyně vede a motivuje klienty i z řad celebrit k úspěšnému hubnutí. Mohli jste ji vidět také na televizních obrazovkách v pořadech Snídaně s Novou, Sama doma nebo Dobré ráno na České televizi nebo V ránu na gauči na TV Seznam, kde se podělila o své zkušenosti a dietní tipy. Od začátku roku 2015 se stala hlavní výživovou poradkyní KetoDiet, oblíbené české proteinové diety.

Věnuje se také vlastnímu blogu o zdravém vaření pro celou rodinu. Začtete se do jejích článků www.ketomartina.cz nebo ji sledujte na Instagramu @ketomartina.

Přečtěte si také:

Reklama