To auto, přijíždějící zprava jsem fakt neviděl. Potřeboval jsem přejet z pruhu do pruhu. Podíval jsem se ledabyle do zrcátek, hodil blinkr a s vědomím „kdo by vyjížděl ze staveniště právě teď" odbočil. To, jak se dotýká mé pravé přední světlo boku projíždějícího Renaulta, mne řádně vyděsilo, a zvuk trhaného plechu ještě víc.
Klasická plechařina. Já jel 20 km/h, on vyjížděl ze stavby a víc než 30 km/h nejel. On mne viděl, já jeho ne. Vina byla jednoznačně na mé straně. Nedal jsem přednost v jízdě. Poškozený pán byl velmi slušný. Já také – vždyť jsem měl máslo na hlavě. Policie dorazila během hodiny a půl, což na páteční pražské odpoledne byl dobrý výkon.
Během chvíle nám však vysvětlila, že jsme je ani volat nemuseli. Aneb že jsem si to mohli vyřídit sami. A protože jsem dosud žil v několika mýtech, jakože hlásit se musí každá nehoda, kterou způsobíme na silnici, popřípadě ta, kde vznikla škoda nad 5 000 Kč, zjistil jsem, jak se má člověk po nehodě správně chovat a co a kam má hlásit.
Pokud se stane nehoda:
Nejprve se snažte uklidnit sebe i své okolí a bez paniky zjistit co nejobjektivněji, co se vlastně stalo, jaký je současný stav vzniklé situace, a hlavně nehrozí-li její zhoršení. Pokud lze předejít zhoršení situace, věnujte veškerou svou aktivitu tomu, abyste zabránili dalším škodám a především újmě na životě či zdraví ostatních účastníků dopravní nehody. Pokud je situace stabilizovaná, zjistěte, kdo a jak vážně je poraněn, abyste mohli neprodleně přistoupit k poskytnutí nezbytné první pomoci. Zjistěte také, je-li v dosahu někdo, kdo může, vyžaduje-li to situace, pomoci (svou odborností, technickými prostředky apod.).
Zajištění místa nehody
Jednoznačně první aktivitou by měla být Vaše snaha zabránit dalším možným újmám na zdraví a životě účastníků dopravní nehody a dalším materiálním škodám. Jde o takové aktivity, jako jsou: zabrždění pohybujícího se vozu, uhašení hořícího ohně, zabezpečení světelné či jiné zřetelné signalizace pro ostatní účastníky silničního provozu týkající se překážky silničního provozu, instalace výstražného trojúhelníku, odklizení nebezpečných předmětů z dráhy ostatních vozidel, odstranění raněného z dosahu nebezpečných předmětů, vyproštění raněného z hořícího objektu apod.)
Posouzení stavu postižených lidí
V okamžiku, kdy se situace stabilizuje a dále se nezhoršuje, přichází čas pro aktuální, rychlé a pokud možno objektivní posouzení stavu postižených účastníků dopravní nehody. Nejprve se věnujte aktivitám vedoucím k vyproštění zraněných z havarovaných vozidel a jiných objektů, zastavení vážných tepenných krvácení a prvotnímu ošetření vážných poranění. Dále je nutné, abyste učinili veškeré nezbytné kroky vedoucí k informování záchranných služeb, zdravotnických zařízení, policie ČR a hasičského záchranného sboru.
To jsem převzal z webu www.kooperativa.cz .
Pokud nedojde ke zranění, ale pouze ke škodě na majetku, máte dvě možnosti. Zavolat Policii, nebo nezavolat:
Podle pravidel, která vyplývají z nového zákona o silničním provozu (platí od roku 2001), nemusí být Policie volána k dopravní nehodě, při níž nebyl nikdo zraněn a škoda nepřesáhla hranici dvaceti tisíc korun. Problémy by neměly nastat, i když pojišťovna si vyhrazuje právo na postih, pokud nezavolání Policie má za následek ztížení likvidace pojistné události.
Pokud se řidiči domluví, že Policii k nehodě volat nebudou, neměli by zapomenout na několik zásad:
· zapsat si svá jména, adresy, SPZ vozů a rodná čísla;
· poznamenat si jména a adresy svědků nebo dalších účastníků dopravní nehody;
· zjistit si, u které pojišťovny má viník nehody sjednané povinné ručení, a obrátit se přímo na tuto pojišťovnu, a to i bez policejního protokolu.
Jestliže se ve všech těchto bodech obě strany shodly a nedošlo-li ke zranění ani k větší škodě, pak je Policie na místě nehody zbytečná.
A kdy Policii ČR naopak volat? Pokaždé, nemohou-li se účastníci nehody dohodnout na tom, kdo ji zavinil, a nebo, když si není poškozený jistý výší škody.
Závěrem, my udělali chybu. Protože škoda na vozidle poškozeného byla evidentně nižší než 20 000 Kč a byli jsme schopni se domluvit, volali jsme Policii zbytečně. Mohli jsme si ušetřit hodinu a půl čekání na příjezd Policie a já nemusel platit pokutu.
Vám všem přeji, ať podobnou "inspiraci" jako já nezažijete, a hlavně jezděte opatrně!
Nový komentář
Komentáře
Zkusíte mi prosím někdo poradit, kde nebo teda u které pojištovny se dá dobře pořídit havarijní pojištění? Hledala jsem už u více, ale přijou mi ty ceny teda hodně vysoké no...
s tou skodou 20 tis. je jeste jeden zadrhel...pokud neni auto soukrome, ale firemni, tak je nutne volat policii, i kdyby byla skoda 5 korun...a priznejme si...hodne z nas ma auta "sluzebni"
Já jsem si taky doteď myslela, že ta hranice je 5000, ale volala bych radši vždycky. Volala jsem, a vyplatilo se. Sice viník dostane pokutu, ale zase je bez problému vyřizování s pojišťovnou.
tak tak, volat vždycky;) Kolegyně taky na parkovišti odřela auto, majitel nad tím mávl rukou že prej se nic nestalo a večer ji hledali fízli, že způsobila dopravní nehodu a z místa ujela!!
moje čerstvá zkušenost:
loni v listopadu jsem lehce nabourala auto, pán nad tím mávnul rukou, že prej nic. Já mu v podstatě nanutila svoje informace ať si to nahlásí. A on nic ozval se až po vánocích , že chce 5 tisíc na ruku. Takže nastala anabáze v pojišťovně, naštěstí jsme vše vyřešili k mé spokojenosti, jen pan poškozený byl trochu nevrlý. Takže poučení je, nahlásit škodu sama, což je zákonná povinnost, jak jsem se dozvěděla později.
přicházím se svojí troškou do mlýna...
to, co je tu napsané je sice pravda...ale má zkušenost mluví proti.
Se jsme byli účastníky dopravní nehody, škody na obou autech se pohybovaly cca na 15tis. Kč a tak jsme policii nevolali. Vyměnili jsme si vše potřebné, a pak to teprve začalo. Měli jsme pouze jednoho svědka, takže jsme nebyli schopni dokázat opak, ¨"poškoditel" se ze všeho snažil vykroutit, na pojišŤovně nahlásil, že to byla naše vina a žádné peníze jsme už nikdy neviděli.
Proto kdyby se v budoucnu nedej Bože cokoliv stalo, vždy zavolám policii, budu mít v ruce prötokol a peníze z nich již nějak "vymlátím". Ať bude škoda 1000 nebo 20000000 Kč...
Když jsme naposledy bourali, tak jsem volala Policii a první věc, která operátorku zajímala, zda nemáme škodu menší než 20 tisíc, aby nemuseli nikam jezdit. A druhá věc, v jakém okrese se havárie stala - i když už okresy dávno neexistovaly, přitom sem jí řekla, mezi kterými vesnicemi se to stalo...
Zatímco operátorku vůbec nezajímalo, zda je někdo zraněn, zda někde nepřekážíme v provozu, zda nepotřebujeme hasiče, aby někde něco vyprostili nebo uklidili na silnici...
Takže ponaučení, policii volejte, přinejhorším dostanete vynadáno že je otravujete...
Já radím VOLAT POLICII VŽDY!
1. pojišťovna může krátit pojistné plnění z důvodu nepřítomnosti policie.
2. řidič, který nehodu způsobil, se může do protokolu vyjádřit, že se necítí vinen a pojistné plnění je kráceno také.
Nám minulý týden nějaký dobrodinec docela dost nabořil auto zaparkované před domem (škoda cca 20 tis.) a ujel.
Naštěstí venku byli nějací lidi, co si napsali číslo viníka, takže známá, co šla kolem, zazvonila na manžela, ten dostal od těch lidí číslo a popis auta a z protějšího bazaru mu půjčili digitální foťák. Auto našel o čtvrť dál asi za půl hodiny. Na policii sice čekal 4 hodiny(a to jim volal i to, že jim to auto našel), ale pak se zjistilo, že auto je kradené. Policie ho dovezla znova k tomu autu, kde se setkal se šťastnými majiteli, kteří už vůbec nevěřili, že autíčko uvidí. Vida, štěstí v neštěstí
A nejlepší je když vám čelně zdemoluje auto, člověk, kterej nemá zaplacený povinný ručení. Když si dáte nový auto do servisu, a za týden volají z pojišťovny, že pojistka škoditele je už tři roky neplacená .
Yfča: poškodila jsi dům, mělo by to jít z tvého povinného ručení, zrovna tak jako ploty, sloupy , krajnice. povinné se vztahuje na všechny škody, ne jen na vozidlech.
mam-ča: mam-čo, kde jsi byla v únoru? Do mě natachtil zezadu chlapík a se slovy "to máte dobrý" odjel, než jsem se stačila vzpamatovat. A to mám chlapa "z oboru"
Přesto, že tuto vyhlášku (škoda do 20ti tisíc) znám, Policii bych volala v každém případě. Zvláště, pokud je možné vykládat si průběh nehody (vinu) různými způsoby, a to jde téměř v polovině případů. Na svědky se nespoléhejte, i očití svědkové nebudou čekat půl dne, až dorazí Policie, a víckrát už je neuvidíte. Navíc odhad škody laikem nemusí být správný. Pokud bouráte starou Škodovku, tak se do těch 20ti tisíc určitě vejdete, ale u nových vozů může těch 20 tisíc stát třeba jenom nárazník. Protokol Policie s fotodokumentací jistí i ty případy, kdy někomu ťuknete nárazník, a on pak následně tvrdí, že měl prasklý chladič…a další díly, a na váš účet si udělá generálku půlky auta.
Spousta řidičů je po nehodě tak konsternovaná, že si nezajistí ani potřebná data zúčastněných. K tomu účelu je dobré mít v dokladech založený formulář „Protokol o nehodě“, který rozesílá svým klientům většina pojišťoven.
Takže mnoho šťastných kilometrů bez nehody, a když už nějaký ten škrábanec utržíte nebo způsobíte, vždycky bych pro jistotu volala Policii. Nevíte, na (do) koho narazíte.
Yfča: ťukla jsi při parkování o roh domu - to je ono.
Yfča: tos dostala za přestupek, škoda s tím nesouvisí
Faktem je,že pojišťovny mají připomínky,když v protokolu není uvedeno jaká policie nehodu vyšetřovala,ikdyž se jedná o podlimitní částku.Z vlastní zkušennosti policajty volám,ona byť 1000 korunová pokuta,je pořád míň,jak neuhrazená částka za pojistnou událost.PS:Teda ne,že bych bourala,ale jsem majitelkou kamionové dopravy,proto ty zkušennosti ...
Radku, škoda se nemusí hlásit pokud nepřesáhne dvacku. Ale to platí už nějakou dobu, stejně jako padesátka ve městě.