Nakupovat potraviny podle sezónní dostupnosti se vyplatí i ekonomicky a v době všeobecného zdražování je to dost důležitá věc. V neposlední řadě je sezónní jídelníček také šetrnější k životnímu prostředí, protože v jídle eliminujeme potraviny, které se dováží přes půlku světa.

Sezónní potraviny jsou takové, které v daném období přirozeně dozrávají. Můžete je sehnat nejen v obchodech, ale také na farmářských trzích či si je vypěstovat na zahrádce nebo ve skleníku. Některé na vás dokonce čekají i ve volné přírodě. 

ve.jpg
Foto: Shutterstock

Ředkvičky
Křupavé ředkvičky potěší jazýček svou lehce pikantní chutí a dietáři jistě ocení jejich nízkou kalorickou hodnotu. Ředkvičky jsou mimo jiné zdrojem draslíku nebo zinku a obsahují také kyselinu listovou nebo vitaminy C a K. Tím, že 95 % jejich obsahu tvoří voda, působí ředkvičky močopudně. Kromě toho, že se skvěle hodí do salátů, mají i další využití. Připravit si z nich můžete například pomazánku.

Tip na ředkvičkovou pomazánku: Ředkvičky nastrouhejte, osolte a chvilku počkejte, až pustí vodu. Přebytečnou vodu vyždímejte, přidejte polotučný tvaroh, jarní cibulku, osolte, opepřete a podávejte třeba s čerstvým celozrnným chlebem.

Chřest
V dubnu startuje také sezóna chřestu. Ten můžete sehnat bílý, zelený, ale i ve fialové variantě. Kromě kyseliny listové disponuje také vitaminy A, C nebo K. Výzkumy ukázaly, že vařený chřest má pozitivní vliv na trávicí systém, působí jako prebiotikum a vyživuje prospěšné bakterie v zažívacím traktu. Další výzkum dokonce naznačuje, že chřest má díky obsaženým flavonoidům a vláknině schopnost mírnit příznaky kocoviny a také potenciál snížit poškození jater způsobené alkoholem.

Medvědí česnek
Pokud jste to ještě neudělali, je nejvyšší čas vyrazit na lov medvědího česneku. Od března do dubna má totiž nejlepší chuť. Je zdrojem vitaminu C, A, B1 či B2. Obsahuje i hořčík a nezanedbatelné množství železa. Studie také hovoří o jeho účincích na snížení krevního tlaku. Jeho využití je rozmanité, můžete si z něj připravit polévku, pesto nebo ho natrhat do velikonoční nádivky.

vegg.jpg
Foto: Shutterstock

Rané brambory
Staré brambory, které se naklíčené válejí ve sklepě celou věčnost, sice sníme, ale extra potěšení z toho nemáme. Ovšem čerstvé rané bambůrky vařené ve slupce – to je jiná. Ty se dají klidně jíst i samostatně. Podle Medical News Today jsou brambory bohaté na vitamin C nebo vitamin B6. Jsou také zdrojem zinku.

Tip na odlehčený bramborový salát: Skvělou chuť raných brambor si můžete vychutnat například v lehkém bramborovém salátku. Dejte do něj brambory uvařené ve slupce a dále třeba ředkvičky, hrášek, vajíčko a dresing připravte z bílého jogurtu, hořčice, soli a pepře. 

Mladé kopřivy
V dubnu je také ideální čas začít se sběrem mladých kopřiv. Využít je můžete do slaného koláče, do nádivky nebo si z nich připravit čaj. Z prospěšných látek v kopřivě najdeme například vitamin C, třísloviny a minerály. Studie poukazuje například na její antioxidační, antimikrobiální a také diuretické účinky.

Tímto výčet potravin, které se hodí na jaro, samozřejmě nekončí. Pochutnat si můžete také na řeřiše a nejrůznějších druzích klíčků. Pozor ovšem na ty kupované kvůli možnému obsahu plísní. Návod, jak na domácí klíčení, najdete například zde

Zdroje: Healthline, Everli, Medical News Today, NCBI, PubMed, MDPI
 
Čtěte také: