Hubnout, ale rozumem. Platí to i pro děti s nadváhou či obezitou: je přitom třeba mít na paměti, že zatímco některé rady platné pro dospělé se pro ně hodí, jiné rozhodně nikoliv.  I u potomstva se tak vyplatí hlídat třeba glykemický index - více se o něm dozvíte ZDE a ZDE, ale drastické diety, hubnoucí koktejly a za každou cenu nízkotučné potraviny by pro ně měly být tabu.

"Dítě by mělo hubnout pozvolně, asi tak jeden kilogram za měsíc," vysvětluje Zuzana Urbanová, specialistka na výživu dětí. Je přitom třeba mít na paměti, že ačkoli třeba matka jí racionálně a hubne, dítě by mělo mít jídelníček svůj, přizpůsobený potřebám rostoucího organismu.

Sedm zásad dětského hubnutí

1. Dítě by mělo jíst pětkrát až šestkrát denně, díky tomu mu bude rychle fungovat metabolismus. Nenechte dítě hladovět ani se přejídat. Nestresujte dítě žádnou dietou ani hladověním (při stresu produkuje organismus hormon kortizol, jenž brání hubnutí, mnoho lidí navíc na stres reaguje dalším pojídáním).

2. Snídaně je zákon. Dospělí u vás v rodině možná ráno nejedí, ale dítěti snídani připravte. Nezapomeňte na tekutiny. Neodpírejte dítěti ani druhou, ale skutečně lehkou večeři.

3. Vybírejte pro dítě potraviny s nízkým a středním glykemickým indexem, díky nimž má dítě dlouho pocit nasycení. Dítě by se mělo vyhýbat cukrovinkám, chuť na sladké lze uspokojit ovocem. Porce příloh by se měly zmenšit ve prospěch zeleniny.

4. Zaveďte pohyb. Dítě by se mělo denně věnovat nějaké fyzické aktivitě. Když není čas, jděte alespoň pěšky ze školy.

5. Nenuťte dítě držet diety ani mu nesmyslně nevyřazujte ze stravy třeba tuk nebo pečivo. Některé vitaminy se rozpustí právě jen v tucích, pečivo je také potřeba, ale volte raději celozrnné a jen slabě namazané.

6. Změny jídelníčku musí být důsledné, ale nenásilné.

7. Nenahrazujte dítěti lásku jídlem.
 

Příklad dětského jídelníčku, jak jej doporučují odborníci z Fóra zdravé výživy

Snídaně
celozrnné pečivo, 10 g rostlinného tuku light, polotučný bílý jogurt s kousky čerstvého ovoce

Svačina
200 ml neochuceného polotučného mléka nebo 2 plátky křehkého chleba se sýrem a zeleninou

Oběd
kuřecí přírodní řízek na houbách, poloviční porce rýže nebo těstovin, zeleninový salát

Svačina
sýr cottage s jablkem nebo pomazánka z polotučného tvarohu s okurkou nebo paprikou

Večeře
zeleninový salát s tuňákem ve vlastní šťávě (nebo šunkou, vejcem či sýrem) a olivovým olejem, 1 plátek křehkého chleba, ovocný jogurt

Tip: Jak poznáte, že dítě potřebuje hubnout?

Nemělo by vážit více, než kolik centimetrů má přes jeden metr. Pozor, platí to i pro děti zhruba od 120 centimetrů. Pokud potomek měří 130 centimetrů, neměl by vážit přes 30 kilogramů.