Štědrý večer je pro děti hlavně o těšení se na Ježíška, respektive na dárečky. Kdybychom se třeba rozkrájeli a celý advent mentorovali o tom, jak je o Vánocích nejdůležitější být spolu, v klidu a zdraví, stejně si v duchu budou opakovat: „Jestlipak pod stromečkem najdu všechny dárky, o které jsem si psal/a?“ Ruku na srdce, nebyli jsme v jejich věku jiní. Koneckonců, i dospělí si často vzájemně přejí „bohatého ježíška“. Nezbývá, než uznat, že i na úhledně zabalených balíčcích záleží. Jde ale o to, kolik jich pod ozdobenou jedličku nebo smrček naskládat, abychom děti ušetřily naprostého zklamání, ale zároveň jim ponechali možnost radovat se z každého z nich. Přestože jde co do počtu o velmi individuální záležitost, psychologové se v konkrétním čísle shodují.

darky.jpg
Zdroj foto: Shutterstock

„Počet dárků by měl být vždy přiměřený. To znamená, že pro malé dítě jsou maximum tři dárky. Více dárků děti skutečně neocení, nestihnou se jimi totiž ani zabývat,“ doporučuje dětská psycholožka a psychoterapeutka Jitka Jeklová. Jde o to, že při záplavě dárků přestává jít o radost z obsahu balíčku, ale o vzrušení ze samotného aktu rozbalování. Čím více dárků před dítětem leží, tím rychleji již rozbalenou věc odloží, aniž by si ji prohlédly, a vrhnou se na zdolání balicího papíru na dalším. Často si pak ani nedokáží vzpomenout, co všechno dostaly.

„Děti dokáží plně prožít 3 až 5 dárků. Při větším množství dárků si užívají rozbalování a počítání, ne dárek samotný. Současně se učí, že hodnota vztahu se měří množstvím dárků. Do života si odnáší jednoduchou poučku, kvalitu vztahu lze vyjádřit počtem dárků. Čím více, tím lépe,“ potvrzuje negativní vliv příliš mnoha dárků i rodinná poradkyně, systemická terapeutka a spoluzakladatelka Akademie rodičovství Iva Kyselá.

  • Snadno se tak může stát, že děti začnou toužit po stále větším počtu dárků a poměřovat jejich množstvím i kvalitu Vánoc jako takových.

Jak děti v očekávání krotit?

Předně jim vysvětlete, že dopis Ježíškovi se nerovná objednávka dárků. Jde pouze o nápovědu, čím by jim mohl udělat radost. Může jim přinést dva, tři, nebo taky vůbec žádný ze seznamu, jak uzná za vhodné.

Zvláště malé děti mají tendenci toužit po všem, co vidí v hračkářství, reklamě nebo u spolužáků. Abyste zjistili jejich skutečné pohnutky a míru touhy po dané věci, hovořte s nimi o seznamu dárků v dopise Ježíškovi. „Nezpochybňujte přání, buďte pouze zvědaví: Co tě na hračce láká? U koho jsi ji viděl? K čemu ji potřebuješ? Smyslem je vyjádřit zájem a taky zjistit, zda vaše dítě nepodlehlo pouze reklamě,“ radí Iva Kyselá.

Na méně dárků je připravte. „Dítěti je potřeba vše vysvětlit předem, adekvátně věku. Je možné třeba dětem říci, že si mají přát jeden velký dárek, jeden dárek měkký a jeden třeba knížku. U malých dětí je vysvětlení jednoduché - Ježíšek by více neunesl!“ radí psycholožka Jitka Jeklová. Vždy je ale důležité, aby dítě alespoň jeden dárek podle svých představ pod stromečkem rozbalilo.

Rozbalování menšího množství dárků protáhněte na delší dobu. Můžete se v rozbalování třeba střídat, přičemž každý ten svůj ukáže ostatním. Teprve pak rozbaluje další. Pamatujte, že děti se učí nápodobou. Co uvidí u rodičů, to bude brát za vlastní.

Menším počtem dárků jim prospíváte

Jde hlavně o to, aby si děti dárky skutečně užily a vážily si jich. „Vím, že je dnes jiná doba. Nechci to kritizovat, sama pravnučkám kupuji plno dárečků. Nemůžu si pomoct. Ale když pak vidím, jak se předhánějí, která z nich jich má víc, jak rychle je rozbalí, nebo že nakonec ani nedokáží vyjmenovat, co že to dostaly, je mi z toho smutno. Za našeho dětství bylo balíčků pod stromečkem opravdu poskrovnu. Většinou věci, které jsme potřebovaly. A když se poštěstilo, tak i jedna vytoužená hračka. A jakou jsme z ní měly, panečku, radost! To dnešní děti už nezažijí,“ shrnuje Stáňa (82), prababička osmileté Barunky a šestileté Anežky.

Zdroj informací: Iva Kyselá - Akademie rodičovství, Jitka Jeklová, respondentka Stáňa

Čtěte také: