Lidé čím dál tím častěji vyhledávají a podstupují nejrůznější očisty a detoxy. Jsou účinné a doporučil byste je?
Myslím si, že lidé podstupují tyto procedury především proto, že cítí potřebu změny přístupu ke svému zdraví. Se zrychlujícím se životním tempem se mnohdy nestíháme starat o své zdraví tak, jak bychom chtěli. Detoxy jsou pak jakousi pomyslnou hranicí a zároveň očekávaným startem nového životního stylu, na čemž neshledávám vůbec nic špatného, naopak. Problém však spatřuji ve způsobu, kterým chceme tuto změnu zahájit. Očistné kůry mohou být totiž někdy více na škodu než k užitku. 

obrazek.png
Foto: Shutterstock

Proč za vás nedávají smysl?
Většina detoxikačních kůr je soustředěna na stravovací restrikce, mnohdy směřující k vynechávání velmi cenných živin z jídelníčku, což je značně kontraproduktivní. Detoxikace funguje v našem organismu automaticky prostřednictvím činnosti orgánů, především jater a ledvin. V případě, že tyto orgány fungují tak, jak mají, nemají žádné detoxikační kůry smysl. Na druhou stranu, pokud by naše orgány správně nefungovaly, detoxikační kůry nejsou spásné. 

Jaká jsou rizika spojená s detoxem?
Očistné kúry jsou ve většině případech založené na výhradní konzumaci ovocných či zeleninových šťáv, speciálních čajů či příjmu potravinových doplňků. Efektem těchto procedur je pak zejména diuretický a projímavý. Výsledkem je významnější ztráta tělesných tekutin a vyprázdnění střev. Není vědecky podloženo, že by tento stav vedl k očistě celého organismu či posílení imunity. Při dlouhodobých či často opakovaných kúrách může naopak docházet k opaku, tedy oslabení obranných mechanismů našeho organismu. 

Může v některých případech silně ublížit?
Zde samozřejmě záleží na několika aspektech, a to jsou principy jednotlivých očistných procedur a také jejich délka dodržování. Řekněme, že například jednodenní očistné kúry, které jsou založené na výhradní konzumaci zeleniny či ovoce, případně jednodenní půsty, které mají historicky v mnoha kulturách své místo, nemohou pravděpodobně za normálních okolností nikterak závažně poškodit naše zdraví. Dlouhodobé, to znamená vícedenní, očistné kůry mohou vést k poškození střevního mikrobiomu, jehož živnou půdou je zejména vláknina. Při nízkém příjmu bílkovin a tuků je možné významně snížit schopnost našeho organismu bránit se nežádoucím vlivům, což může vést ke snížení imunity. Je potřeba si uvědomit, že pro dobrou imunitu nejsou potřeba pouze vitamíny a minerální látky, ale také kvalitní bílkoviny a tuky. Bez konzumace těchto nutrientů není mnohdy náš organismus schopen využít právě ani mnohé z vitamínů a minerálních látek. Dalším nežádoucím efektem může být významný nárůst tělesné hmotnosti, zapříčiněn přerušením dlouhodobé restriktivní detoxikační kúry. 

Pokud chce mít člověk čistý organismus, co byste doporučil?
Rozhodně bych doporučoval dodržování zdravého životního stylu. Zejména konzumaci dostatečného množství vlákniny z celozrnných obilovin, zeleniny, luštěnin a ovoce. Vláknina by měla být nedílnou součástí každého pokrmu. Jak jsem již zmínil, vláknina je živnou půdou pro náš střevní mikrobiom, jenž je důležitým pilířem našeho zdraví. Dále pak vyhýbání se konzumaci vysoce průmyslově zpracovaných potravin (instantní pokrmy, fast-food, pokrmy s vysokým obsahem aditivních látek), nikotinismu, konzumaci alkoholických nápojů. Naproti tomu je pro detoxikační schopnosti organismu nezbytný příjem dostatečného množství nekalorických tekutin. Příjem by měl činit pro dospělého člověka přibližně 35 ml na kilogram tělesné hmotnosti. Efektivitu organismu, včetně schopnosti detoxikace, bychom měli také podpořit pravidelnou pohybovou aktivitou. 

A čemu se vyhnout?
Rozhodně doporučením, která nabádají ke konzumaci jedné skupiny potravin, výhradní tekuté stravě, nebo těm, které slibují rychlou redukci tělesné hmotnosti.

Čtěte také:

Zdroj: rozhovor s nutričním specialistou PaedDr. Tomášem Ulčem

Reklama