Pokud co nevidět povedete potomka do první třídy, možná i vám bleskne hlavou, zda jste pro jeho přípravu udělali opravdu vše. Jenže co když jste pro něj naopak udělali až příliš? Stále více dětí přichází do školy se znalostmi, které by se měly teprve získávat. Co je dobré dítě předem naučit a z čeho se netřeba stresovat, na to jsme se zeptali pedagožky Markéty Klempířové, zakladatelky projektu domácí školy Za výlohou.
Můžete potvrdit, že někteří čerství prvňáčci umějí už při nástupu do školy psát a číst?
Je to tak. Řada dětí dnes chodí do školy s odkladem. Jsou tak o rok starší a často už znají písmenka a umí třeba i trochu počítat. Tato skutečnost podle mě vytváří nevhodný tlak na ostatní rodiče předškoláků, aby jejich děti nezůstaly takzvaně na ocase třídy, protože nejsou v tomto směru dostatečně připraveny.
Jak takový nepoměr ve znalostech dětí vypadá ve škole? Vědí si s ním učitelé rady?
S touto nevyrovnaností v dovednostech a znalostech má moderní škola počítat a jejím cílem má být děti rozvíjet dále na jejich úrovni, nikoli srovnat je během první třídy na jednu jedinou úroveň. Pak to vypadá tak, že slabší děti jsou přetěžované a rychlejší naopak zpomalované. Až jsou všechny pěkně na provozně únosném průměru.
A není tedy lepší naučit základy i své dítě, aby nebylo pozadu?
Co to znamená - přiměřeně samostatné?
Nových podnětů a starostí bude mít dítě v první třídě víc než dost, netřeba situaci ještě komplikovat tím, že se sám neobstará na toaletě, že si neumí zavázat tkaničku, že věčně někde něco zapomíná. Mělo by se tedy samostatně starat o své věci, zavázat si tkaničky, nepanikařit v neznámém prostředí - nebát se zeptat, říct si o pomoc, přiměřeně se obléknout na vycházku s družinou a podobně. Mělo by umět také přiměřeně komunikovat. Odpovídat na otázky ano - ne, mluvit tak, aby mu ostatní rozuměli, pozdravit, požádat, poděkovat, omluvit se. Jeho zralost se projevuje i schopností 5 až 10minutové koncentrace v momentě, kdy se mu nechce. Uměním počkat na nějaký svůj požadavek. To je důležité, vůbec to není o tom umět dopředu číst či psát.
A není to tak, že děti učí věci, které patří až do první třídy, ve školkách?
Ano. Některé školky se více než na získávání uvedených kompetencí zaměřují na vyplňování písanek a listů s uvolňovacími cviky. Uvolňovací cviky jsou sice důležité, ale do školky patří spíše na větší formáty papíru, aby se předešlo přetěžování zápěstních kůstek, které v této době osifikují. Vhodnější je proto uvolňovat celou ruku od ramenního kloubu, loket. A u jemné motoriky pak doporučuji volit aktivity přirozené věku typu navlékání korálků, zavazování tkaniček, stavění z lega, kostek, ale také třeba pomoc v domácnosti. Snadné šroubování, skládání prádla, v kuchyni zase například míchání či krájení, vhodné je také modelování, malování a jiné aktivity, které například pomáhají rozvíjet spolupráci oka a ruky. Ta je významná pro budoucí psaní.
Čtěte také:
- „Děti ani nemusí vědět, že si přes prázdniny učivo opakují,“ radí pedagožka
- Rozmar rodičů, nebo kvalitnější výuka? Takhle vypadá domácí vzdělávání v praxi
Nový komentář
Komentáře
Nejdulezitejsi je socialni zralost...Skola je od toho,aby ditko psat a cist naucila..ale pokud dite nezvlada prevkekani, nepozna si sve veci, je hrave...ma smulu.Predcasne zaskoleni se nezkompenzuje nikdy..Pak je nestastne potazmo neuspesne dite a nestastni jsou i rodice..
místo aby se děti samy učily číst, měly by se spíš naučit vyjadřovat
bzanda — #1 není to o učitelech, ale o dítěti, jak je samo motivované. Třeba já jsem se naučila sama číst ve čtyřech letech, než jsem šla do školy, četla jsem plynule, na celém prvním stupni jsem si vyplňovala učebnice a pracovní sešity dopředu, protože jsem se šíleně nudila a nechápala, proč to těm ostatním jde tak pomalu. Skončilo to tak, že jsem se nudila jak
, nic mě nemotivovalo a hlavně - nikdy jsem se nenaučila učit. Takže přehazovat zodpovědnost na paní učitelky je liché. Tu vnitřní motivaci a ctižádost v ní rozvíjejte vy, ať nedopadne jak já.
Vážně...
Moje nejmladší dítě u zápisu zarecitovalo báseň jak lvové bijem o mříže- myslela jsem, že se propadnu. A korunovala to u tabule s geometrickými tvary, když prohlásila:"tady nemají lichoběžník".
misa.35 — #8 Právě. A ještě se ptali na počítání, zda umí napočítat do deseti.
*Lefff* — #7 Naše dcera šla v pěti letech a je to v pohodě. Není třeba se ničeho bát. Ti,c o mají odklad většinou mají co dělat sami se sebou.
rozhodně neučit, pak ruší ty, co to neumí
*Lefff* — #7 vnučka šla loňského školního roku do první třídy - šest jí bylo "až" 4. září. Musela mít souhlas a vyjádření z MŠ, ZŠ od zápisu a pedagogicko-psychologické poradny. Určitě je u některých dětí znát půlrok. My máme vesnickou dvoutřídku. Prvňáků bylo 11 a s nimi ve třídě byly tři třeťáci. Vidím výhodu jednak v počtu žáků ve třídě, vedení k samostatnosti a hlavně, ty děti spolu chodily i do školky, takže se téměř všechny znají. Každé dítě je jiné a paní učitelky by si s nimi měly umět poradit. Naše paní ředitelka a paní učitelka jsou super, děti je milují a do školy se těší.
Přeji všem prvňáčkům, ať se jim ve škole líbí, najdou nové kamarády a mají hodné paní učitelky.
chanahd — #6 Ano u nás to samé, dokonce chtěli napsat jméno na tabuli
.
Syn jde do první třídy v čerstvých 6 letech. Umí přelouskat velká písmenka ve Čtyřlístku, s chybami napsat tiskace krátký text. Vše se učil sám, prostě chtěl. Učiva se nebojím, bojím se spíš věkového rozdílu spolužáků ve třídě. Rozmáhají se odklady a některým dětem bude na začátku první třídy už třeba 7 a půl. Na druhém stupni s příchodem puberty to bude znát.
U zápisu do první třídy se tady u nás ptali, jestli se dítě umí podepsat, tak mi to připadá, že v mnoha školách to už očekávají, že dítě bude umět písmenka
jo nás to čeká
vnučka jde už do druhé třídy . první zvládla v pohodě , nic jsme ji předem neučili , sama se naučila pár písmenek a hlavně hodně kreslila .
Můj vnuk jde také do první třídy.Tak jsem na to zvědavá?
Nás čeká teprve nástup do školky, tak jsem na to zvědavá. Hlavně na toho, že malý nemluví, takže rovnou se školkou půjde ruku v ruce s logopedií. No uvidíme, snad mu v tomto směru kolektiv pomůže.
Chystáme už věci do první třídy a naše malá už číst i počítat umí. Ale je ten typ, který se to učí s nadšením a sám. Písmenka ji zajímaly už ve dvou letech. Nemyslím ale že by se ve škole nudila, to je na paní učitelce