Dodávky elektřiny či plynu lze reklamovat jako každé jiné zboží. Bránit se můžete vždy, když dodavatel neplní své povinnosti stanovené energetickým zákonem, vyhláškami či konkrétní smlouvou. Zřejmě nejčastějším předmětem reklamace je ale vyúčtování spotřebované elektřiny či plynu. Jak reklamovat chybné vyúčtování za energie?
„V prvé řadě je třeba říci, že reklamace zpravidla nemá odkladný účinek. Znamená to, že fakturu za odebranou energii musíte zaplatit, i když s výší fakturované částky nesouhlasíte. V opačném případě riskujete vymáhání dlužné pohledávky s případnými sankcemi,“ upozorňuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.
Nejprve nahlédněte do smlouvy a obchodních podmínek svého dodavatele, kde zpravidla bývají uvedeny podrobnosti o postupu při vyřizování reklamací. Měli byste se z nich dozvědět kde, jakou formou a v jaké lhůtě je třeba reklamaci uplatnit. Obecně platí následující pravidla:
Dodavatel musí vyřídit reklamaci vyúčtování nejpozději do 15 kalendářních dnů ode dne doručení reklamace.
Dodavatel je povinen vyrovnat rozdíl v platbách způsobený nesprávným vyúčtováním nebo nesprávným měřením dodávek do 30 kalendářních dnů ode dne doručení reklamace, je-li uznána jako oprávněná. Nedodrží-li tuto lhůtu, náleží zákazníkovi náhrada ve výši 600 Kč za každý den prodlení, nejvýše však 24 000 Kč; u dodávek plynu jde o částky 750 Kč denně, nejvíce však 7500 Kč.
Reklamaci můžete uplatnit jakýmkoliv způsobem (písemně, telefonicky, elektronicky atd.). Dodavatelé energií často zřizují zákaznické linky a nabádají zákazníky, aby jejich prostřednictvím reklamace řešili. Tyto linky poslouží dobře pro prvotní informaci, samotnou reklamaci je však vhodné podat písemnou formou – ta zajistí prokazatelnost vašich tvrzení, tedy kdy byla reklamace uplatněna, co bylo jejím obsahem atd.
V dopise uveďte, že se jedná o reklamaci, dále své identifikační údaje (jméno a příjmení, adresu), údaje reklamované faktury (variabilní symbol, zákaznické číslo, číslo odběrného místa), popřípadě popište jiné reklamované vady. Pokud reklamujete vady měření, je vhodné uvést též číslo elektroměru či plynoměru a případně zjištěné stavy. Je vhodné uvést i přesný popis reklamované skutečnosti a případně navrhnout důkazy.
„Pokud dodavatel vaši reklamaci nevyřídí nebo nedodrží uvedené lhůty, můžete se obrátit na Energetický regulační úřad, který dohlíží nad dodržováním předpisů v této oblasti. Nejste-li spokojeni s vyřízením reklamace, máte také možnost obrátit se na soud,“ uvádí Lukáš Zelený.
Autor článku: dTest
Nový komentář
Komentáře
Já už jsem to také slyšela, že se dá vyúčtování reklamovat. Obávám se, že zrovna naší domácnosti se to týká, máme dost vysoký nedoplatek. To asi není možné.
dTest dělá záslužnou práci
Rikina — #20A to vyúčtování chodí na dvou papírech s velice hustým tiskem. Bez kalkulačky nemáš šanci, lidi si obvykle berou k ruce vyúčtování loňské, nové vyúčtování mívá obvykle jiné kolonky....prostě je to zamotané a to, že ty jsi chytrá hlava neznamená, že to ti druzí zvládnou levou zadní.
Třeba já: opravdu nejsem blbá a mám to potvrzeno podle různých zkušeností, ale tohle pro mě není.
Rikina — #20Hele, já bych se klidně spokojila jenom se základními údaji.
Konečný stav, počáteční stav, spotřeba. V jednotkách, které jsou rovněž jasné. Bohužel to ale nemůže být jediný údaj, poněvadž pouhá spotřeba by dodavatele nemohla uživit - a nějaké ty náklady jistěže má. Ono je potřeba mlžit a komplikovat. Jinak by těžko vysvětlovali, proč v době, kdy trvale klesá cena zemního plynu (u elektřiny je to určitě to samé v modrém), spotřebitelé nedostanou vysoké přeplatky.
To je to, co je hlavním zájmem každého dodavatele, mít co nejvyšší zisk. Lidi se bez elektřiny ani plynu neobejdou, stejně jako ve městech bez vody. Takže se můžou škubat dohola a oni zaplatí, budou nadávat, ale zaplatí!
kobližka — #18 No.
Tak jsem se nad tím zamyslela, a napadlo mě, jestli to nepramení ze stejného zdroje, jako když se traduje, že je tááák strašně složité číst mapy a jízdní řády... Ale ono to složité není, jenom plno lidí má tendence podlehnout prvnímu dojmu - kouknu na to, vidím - jéžiš, tolik písmen, symbolů, řádky, sloupečky, šmarjápanno, to přece nemůžu pochopit - a vypnou mozek. Prostě přestanou nad tím přemýšlet, protože je ochromí ta jejich jistota, že to přece je tak složité, že to pochopit nejde, tečka. Bludný kruh. Pokud se tohle překoná, tak se obvykle zjistí, že je to vlastně dost jednoduché a pak se dotyčný diví sám sobě, proč mu to dřív připadalo tak náročné.
Ohledně map a jízdních řádů to mám ověřeno v praxi - skutečně stačilo pomoct překonat ten odpor, donutit jedince, aby ten mozek nevypnul a myslel, a ejhle, ono to šlo, najednou to chápal a po čase už se orientuje sám a dobře. Možná je to s fakturami za energii stejný problém. Žijeme v době, kdy jsou lidi všeobecně líní i číst, natož myslet. Už tenhle můj příspěvek nejméně 80% čtenářek nedočetlo do konce, poněvadž je moc dlouhý, plný písmen a slov, a ony jsou zvyklé se vyjadřovat pomocí SMS a smajlů.
Informace dodavatelů energie jsou mnohdy často zcestné.
Rikina — #16 No,tak že neznáš nikoho,to už v tomhle případě není pravda,protože znáš minimálmě Gerdu a mě
Navíc teda já faktury za různé služby i vystavuju. Za sebe i za klienty. A překvapivě, když vystavím úplně jednoduchou fakturu, kde je jedna částka a jedna věta, tak se to nelíbí. Plátce chce vědět, jak se k té částce došlo, kolik za co, vodkud kam a podobně, a musím dělat podrobné rozúčtování na hodně položek, aby byli lidi spokojení, že teda vědí, za co platí. A přesně to samé dělá ten ČEZ a jiní dodavatelé energií. Podrobně a přesně rozepisujou, kolik za co.
gerda — #11 To přeháníš.
Faktuře za elektřinu rozumí i moje 80letá matka, která jaktěživo účetní nebyla, a 85letý tchán si vezme kalkulačku a bez problémů to po ČEZu přepočítá, když se mu něco nezdá a taky s tím nemá žádný problém. Vlastně ani neznám nikoho, kdo by takový problém měl.
Verina — #13A takových je myslím většina. Jenom se to na sebe bojí veřejně prozradit. Možná, kdyby byl větší tlak veřejnosti na srozumitelnost údajů, museli by to nějak upravit. Takhle je k tomu nic nenutí, mají to sami pro sebe OK.
Teda já to taky neřešila, ale půjdu si o teda zkontrolovat.
Rikina — #9Tak já jsu ,, prostá babička z Horní Dolní,, jak píše gerda. Taky tomu nerozumím a nejsu v rodině jediná
.
holky potěšily jste mě , když to tady tak čtu . já to totiž vůbec neřeším a věřím jim , že je to správně
Rikina — #9Jenomže ty máš na to dobrou hlavu. Podle mého názoru by mělo být vyúčtování natolik jasné a srozumitelné, aby mu porozuměla i prostá babička z Horní Dolní. Ona je zákazník, ona platí a ona by měla ihned vědět, za co. Bez toho, že nad papírem stráví celý den za pomoci sousedů. Úřední řeč je totiž natolik zamotaná, že je od té lidské na hony vzdálená a rozumět se jí nedá. Proto jsem nikdy neděla účetní, ač jsem to vystudovala ( s odporem, kvůli rodičům).
Někdy se to stává.
U každé faktury je přece názorný popis, co je která položka.
Ještě jsem neviděla fakturu od dodavatele energií, který by to tam podrobně nepopisoval. A že už jsem viděla hodně faktur za energie od nejrůznějších dodavatelů, z titulu mé práce. Navíc teda mají ty infolinky, kde to každému vysvětlí, kdyby to jo nepochopil. Holt nesmí člověk bejt línej si to pořádně přečíst.
A s plynem na tom nejsme o nic líp, kde jsou ty časy, kdy se používaly jednotky v m krychlových, teď tam nacpali - nechce se mi lézt do složky - Megawatty nebo co a jsem opět ve stejné bruseli. Prostě sklapnu podpatky a zaplatím nebo se zaraduju, když mám přeplatek. Ano, určitě by mi to vysvětlili. Ale pak bych litovala, že jsem se vůbec kdy ptala, poněvadž bych potom potřebovala vysvětlit ještě i to vysvětlení.
Dříve jsem se ve vyúčtování vyznala a spočítala si vše do koruny, ale v posledních vyúčtováních se moc nevyznám. Když reklamuji, že neodpovídá stav na elektroměru, tak mně odepíší, že už osobně nechodí stav opisovat, že to dělají odhadem.
gerda — #1 Buď v klidu,v tom se vyzná málokdo a v tom je právě ten smysl
Všem děkuji, mé sebevědomí je na to o kousek líp