61dc2dfca711bpu.jpg
Foto: Shutterstock

Nepleťte si ovšem přerušovaný půst s hladověním. Jedná se o stravovací režim, při kterém jsou přesně naplánovaná období mezi jednotlivými jídly. Nejde tedy o to, co byste měli jíst, ale spíše kdy byste měli jíst. A hlavní roli v této problematice hraje hormon inzulín. Ten se totiž vyplaví pokaždé, když přijmeme potravu a tělo se následně primárně věnuje zpracování sacharidů a nemá tudíž potřebu sahat do tukových zásob. To je ostatně jeden z důvodů, proč odborníci v čele s výživovými poradci stále více upozorňují na nesmyslnost denního jídelníčku o pěti menších chodech. Váš inzulín v takovém případě lítá nahoru a dolů.

Zjednodušeně řečeno je cílem přerušovaného půstu obsáhnout váš denní kalorický příjem nejlépe ve dvou až třech chodech. Jak to tedy vypadá v praxi?

Přerušovaný půst 16/8 nebo 14/10
První z čísel vždy značí počet hodin, kdy jste bez příjmu potravy a číslo za lomítkem je počet hodin, kdy můžete jíst. V praxi to vypadá tak, že pokud zvolíte 16/8, začnete s prvním jídlem například v 11:00 hodin a poslední chod sníte v 19:00. Osm hodin tedy činí takzvané inzulínové okno a šestnáct hodin reprezentuje denní půst. Je naprosto nepodstatné, jak si okno nastavíte. Zda chcete začít snídaní, nebo jestli první jídlo budete mít odpoledne. Je pouze důležité tyto hodiny dodržet každý den a neměnit je. Pokud váháte, kterou variantu zvolit, doporučujeme to zkrátka vyzkoušet. Týden či dva stravování vám napoví lépe, než stovky rad. Obecně se ovšem doporučuje varianta 16/8 pro muže a 14/10 pro ženy. Podstatné ale je, aby stravovací režim vyhovoval vám. Existují i přísnější varianty jako 20/4 či 18/6, ale ty již vyžadují zkušenost s přerušovaným půstem. Ovšem mohou být především v redukci tělesného tuku nesmírně efektivní.

Na co si dát pozor?
Nejdůležitější je myslet na dostatečný příjem potravy. Cílem není hladovět. Pokud jíte například ve dvou denních porcích, vyplatí se naservírovat si alespoň dva chody. Jestliže neobsáhnete dostatečný denní příjem, je tu riziko, že tělo začne šetřit a dolů nepůjdou tuky, ale svaly. Nemusíte se bát, že byste pociťovali velký hlad. I když se vám v prvních dnech bude možná zdát, že tolik hodin bez jídla je moc, věřte, že jde jen o zvyk. A skutečně není nad to, se moci pořádně do syta najíst.

Hlavní benefity přerušovaného půstu

  • Redukce tělesného tuku
  • Zpomaluje stárnutí buněk
  • Přímo působí na inzulínovou rezistenci, která často stojí za obtížným hubnutím
  • Pomáhá při vlčím hladu
  • Snížení cholesterolu
  • Snížení zánětlivých procesů v těle
  • Snížení krevního tlaku

Pro koho se půst nehodí?
Obecně se nehodí pro jedince trpící podváhou, v těhotenství, při kojení nebo pro děti ve vývoji. Nemocní a starší lidé by jakékoliv zásadnější omezení stravy měli vždy konzultovat i se svým lékařem.

Čtěte také: Hitparáda nejhorších diet všech dob. Které z nich jste zkoušeli vy?

 Zdroje: Vím, co jímMargitFitness gymCelostní medicínaLaVita

Reklama