obrazek.png

Chodit do posilovny, dát si alespoň jednou týdně salát nebo každý den přečíst padesát stránek v knize. Jsou vám tyhle cíle povědomé? Dali jste si je jako novoroční předsevzetí? Pokud ano, možná už jste se jich vzdali. Na polovinu ledna totiž tradičně připadá tzv. quitters day. Den, kdy podle statistik lidé nejčastěji rezignují na své vytyčené cíle a sny.
 
Netýkají se však jen cvičení, snahy zhubnout nebo jíst alespoň o trochu zdravěji. Letošní data Statista Global Consumer Survey ukazují, že lidé si také přejí trávit více času s přáteli, omezovat stres v práci, ale i šetřit. A je to právě spoření, které se každoročně umisťuje na předních příčkách nejčastěji uváděných novoročních přání.
 
Jak je to ale s jeho plněním? Bohužel stejně jako u těch ostatních. Mnoho z nás selhává. To ostatně dokazují data interního klientského šetření banky ČSOB. Z výsledků plyne, že svým spořicím závazkům je zcela věrná pouze čtvrtina dotazovaných, 65 % respondentů pak následuje své rozhodnutí šetřit jen částečně. No a necelých 6 % cíl spoření nedodrží vůbec a za peníze, které si odkládali stranou, si nakonec pořídí něco jiného.
 
Proč je důležité snít (a šetřit)
 
„Za tím, že se nám nedaří své sny naplnit, většinou stojí nerealistická očekávání, ať už v podobě skutečně nesplnitelného snu, špatného načasování nebo v podcenění času a energie, kterou je třeba k jeho naplnění,“ říká PhDr. Marta Boučková. „Kdybychom chtěli hledat ještě další viníky, kteří mohou stát za našimi nenaplněnými sny, pak by asi většina z nás ukázala prstem na naši netrpělivost a nedisciplinovanost. Zkrátka na nedostatek vytrvalosti,“ dodává.
 
Ještě před tím, než se pustíme do návodu, jak své cíle naplnit, pojďme se na chvíli zastavit u toho, proč je vůbec pro naši psychiku důležité sny mít. „Odpověď je jednoduchá: protože nám pomáhají žít. Dokážou nás pro něco nadchnout a více či méně zmobilizovat k určité aktivitě. Už jen samotná cesta k jejich naplnění je lemovaná příjemnou představou, jak se mohou naplnit a stát se realitou,“ míní psycholožka Boučková.
 
Není proto asi překvapením, že každý z nás by měl svůj sen – malý či velký – mít. A to i právě ve spojitosti s šetřením. Chcete odjet na Bali? Pokud můžete, spořte si. Plánujete se zlepšit v tenisu? Dávejte si peníze stranou na trenéra. Pokukujete po novém vysavači? Napřed si pravidelně odkládejte, co vám každý měsíc zbyde.
 
„Sny nám zkrátka vnášejí do naší každodennosti jistou dávku touhy spojenou s příjemnou představou něčeho, co si sami nebo i pro druhé přejeme. A jsou-li nakonec naplněny, byť jen zčásti, jsou zdrojem potěšujícího uspokojení a radosti,“ doplňuje doktorka Boučková.

63eca60f3a519obrazek.png
 
Jak na to?
 
Jak tedy svým spořicím závazkům dostát? Připravili jsme si pro vás jednoduchý návod.
 
Bod číslo jedna zní: Upřímně si řekněte, zda je na šetření dobrý čas a zda na své cíle můžete reálně dosáhnout. Odpověď bude pravděpodobně záviset na tom, jestli si můžete dávat stranou peníze na zbytné věci, jako jsou zmíněné zahraniční výlety nebo elektronika, a jestli vás šetření na ně finančně nevyčerpá.
 
Rada číslo dvě: Ještě předtím, než začnete spořit, si ujasněte, co je vlastně ke splnění daného snu potřeba. Chcete si do konce roku naspořit na nové auto? Na letenky do Indie? Vypočítejte si, kolik reálně si měsíčně musíte ušetřit a co to konkrétně znamená v rámci vašeho osobního rozpočtu.
 
Pokud zjistíte, že musíte někde své výdaje omezit, napište si přesně o kolik a kde. „Takhle se to zdá snadné, ale většina z nás ví, že tahle část cesty bývá nejtěžší. Proto by se mohla hodit rada mého kolegy Steva de Shazera, amerického psychoterapeuta a průkopníka krátké terapie zaměřené na řešení: Dělej, co funguje. Nedělej, co nefunguje. Když to nefunguje, dělej něco jiného,“ říká PhDr. Marta Boučková.
 
Rada číslo tři: Mějte při šetření pravidelný režim a nespoléhejte na svou disciplinovanost. To v praxi znamená nastavení trvalého příkazu. Další vychytávkou mohou být i tzv. spořicí obálky, které například nedávno zavedla ČSOB a které slouží jako virtuální šetřící přihrádky. Zákazníci si je mohou pojmenovat podle svých cílů, tedy například jako „dovolená na Bali“ nebo „na novou lednici“, a přehledně tak kontrolovat, jak blízko jsou k jejich naplnění.
 
„Jednoznačnou výhodou je určitě nastavení systému, který se už pak víceméně dodržuje sám a nenutí nás přemýšlet o tom, jak moc se nám zrovna teď hodí nebo nehodí, chce nebo nechce na cestě za splněním snu pokračovat,“ doplňuje psycholožka Boučková.
 
Bod číslo čtyři: Pokud se vám šetření na vámi vytyčený cíl bude dařit, nezapomeňte se za to odměnit. Pozitivní motivace nějakým „guilty pleasure“, třeba dortíkem nebo čímkoliv malým, co vám dělá radost, vám následně může pomoci v plnění dalších snů v budoucnu. „Tenhle pocit přináší určité zadostiučinění, že nedělám jen to, co se má a co se může. Je to taková nevinná rebelie, co většinou přináší chvilkový pocit svobody a uspokojení, který nechává konat naše vnitřní zlobivé dítě,“ dodává doktorka Boučková.
 
Malá rada na závěr
 
S radami nekončíme. Ať už se rozhodnete šetřit si na cokoli, dovolenou nebo nový telefon, mějte na paměti, že odborníci k tomu doporučují mít ještě naspořenou částku v hodnotě alespoň tří až šesti měsíčních platů. Ta by vám měla sloužit jako pojistka v případě neočekávaných nutných výdajů, například na zdravotní péči nebo při havárii v domácnosti.

www.csob.cz