cl.jpg
Foto: Shutterstock

Zdá se, že šálek kávy vypitý před nakupováním, může být nepřítelem šetření. Vědci z floridské univerzity totiž přišli se zjištěním, že lidé, kteří si před nákupem dali šálek kávy, utratili o padesát procent více peněz a koupili o třicet procent více položek než ti, kteří začali nakupovat, aniž by se posilnili kofeinem.

„Kofein je silný stimulant, který v mozku uvolňuje dopamin. Ten povzbuzuje tělo i mysl, což vede k vyššímu energetickému stavu, k větší impulzivitě a ke snížení sebekontroly,“ okomentoval autor studie Dipayan Biswas. V praxi se to projeví větší utracenou sumou a větším počtem nakoupených položek.

Vědci tuto teorii otestovali tím, že postavili bezplatný stroj na espresso před několik obchodů ve Francii a také do obchodního domu ve Španělsku. Následně porovnávali účtenky těch, kteří si kávu dali a těch, kteří si kávu nedali, popřípadě využili bezkofeinovou alternativu.

Zdá se, že kofein může ovlivňovat nejen množství věcí a utracené peníze, ale také typ položek. Lidé, kteří si dali kávu s kofeinem, nakoupili více věcí, které rozhodně nepatří mezi základní potřeby, jako jsou například svíčky.

Zdroje: Study Finds, Journal of Marketing, Dipayan Biswas